Dekker stuurt NPO brief over externe producenten

Dekker stuurt NPO brief over externe producenten
  • Media
  • 9 mrt 2015 @ 13:06
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • MediaPolitiekTelevisieMakersConcepten

De Nederlandse Publieke Omroep moet procedures opstellen voor de nauwere samenwerking met externe productiebedrijven. Dit schrijft staatssecretaris Sander Dekker (Media) in een brief aan de NPO-directie. 'De vergrote openheid van het bestel moet wel werkbaar blijven.'

Het publieke mediabestel wordt geopend voor andere partijen dan de huidige omroeporganisaties, zo heeft de Tweede Kamer vorig jaar besloten. In alle gevallen moet een bestaande publieke omroep als co-producent optreden. In zijn brief aan de leiding van de NPO vraagt Dekker hierover meer duidelijkheid te scheppen door het formuleren van procedures die helder maken op welke wijze externe partijen hun programmavoorstellen kunnen realiseren. 

'Externe partijen moeten met hun voorstel bij de NPO terecht kunnen', schrijft Dekker. 'U heeft de mogelijkheid om selectiecriteria te stellen bij de aanmeldingen. De vergrote openheid van het bestel moet namelijk wel werkbaar blijven en aan kwaliteitseisen (gaan) voldoen. De Mediawet wordt zo gewijzigd dat de NPO de bevoegdheden krijgt om afspraken met externe makers te maken en kaders te stellen.'

Na het maken van dergelijke afspraken kunnen omroep- en taakorganisaties zich aanbieden als coproducent van het voorstel van de externe partij, aldus Dekker. 'Zij kennen de kaders die de NPO heeft gesteld en werken daarbinnen. Als geen enkele omroep interesse heeft in het voorstel, dan kan de NPO de NTR benaderen. De NTR is gehouden deze opdracht aan te nemen.'

Om duidelijkheid voor betrokken partijen te vergroten vraagt Dekker de NPO om uit te werken hoe de toegang van externe partijen wordt ingevuld en ingebed in de organisatie. 'De inzet daarbij is dat openheid vooral de creatieve competitie moet versterken en geen bureaucratie en juridificering. Omdat de intekening voor het programmaschema 2016 al is gestart in februari 2015 en de wet nog niet klaar is, ben ik mij ervan bewust dat 2016 een overgangsjaar is. Het openstellen van het bestel vraagt ook om aanpassing van interne werkwijzen.'

Lees hier de complete brief van Dekker. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken