Netflix onder toezicht van Commissariaat voor de Media
- Media
- 4 mrt 2015 @ 12:10
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - PolitiekTelevisieMedia
- 4 mrt 2015 @ 12:10
- Redactie Media
Het Nederlandse Commissariaat voor de Media is de mediatoezichthouder op Netflix in Europa geworden. Dat blijkt uit het registratiebesluit dat het CvdM deze week heeft gepubliceerd. Met deze registratie bij het Commissariaat komt Netflix in alle EU-landen waar de dienst is te ontvangen onder Nederlands toezicht te staan en zal Netflix zich aan de Nederlandse Mediawet moeten houden.
Het Commissariaat constateert dat Netflix oog heeft voor de bescherming van minderjarigen en daarin verder gaat dan de Mediawet vereist. Na gesprekken met het Commissariaat en NICAM, de organisatie achter de Kijkwijzer, heeft Netflix zich vrijwillig aangesloten bij de Kijkwijzer en zal het de bekende pictogrammen tonen in zijn videodienst. NICAM staat overigens met Kijkwijzer onder meta toezicht van het CvdM.
Madeleine de Cock Buning, collegevoorzitter van het CvdM: 'Door zich vrijwillig aan te sluiten bij Kijkwijzer, geeft Netflix blijk van zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid op het gebied van de bescherming van kinderen tegen mogelijk schadelijke beelden. Vanwege de voorbeeldfunctie die Netflix heeft, verwachten we dat nog meer diensten zich zullen aanmelden. Bescherming van minderjarigen, op alle audiovisuele platforms, is een kernwaarde voor het Commissariaat, waarvoor ik mij ook in Europees verband hard maak.'
Sinds 1 januari 2015 is Nederland de nieuwe vestigingsplaats van Netflix in Europa. Ook het mediawettelijke toezicht op Netflix in alle EU-landen waar de dienst is te ontvangen, is nu dus overgegaan naar het Nederlandse Commissariaat voor de Media. Eerder was Netflix gevestigd in Luxemburg en was het mediawettelijke toezicht belegd bij de Luxemburgse mediatoezichthouder.
Netflix International heeft begin dit jaar de door hem in Europa aangeboden dienst Netflix bij het Commissariaat voor de Media aangemeld als commerciële mediadienst op aanvraag. In het besluit van 3 februari 2015 heeft het Commissariaat deze aanmelding goedgekeurd. Dit betekent dat Netflix zich nu aan de regels uit de Mediawet 2008 moet houden die van toepassing zijn op commerciële mediadiensten op aanvraag. Deze regels liggen onder meer op het vlak van reclame, sponsoring en programmaquota.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- toezicht
- Madeleine de Cock Buning
- toezichthouder
- Europa
- streaming
- betaaldienst
- politiek
- CvdM
- Mediawet
- televisie
- Netflix
- Commissariaat voor de Media
- waakhond
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Onderzoek: podcastadvertising loont
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
- [column] Top 5-TikTok-trends: lentekriebels, oude hitjes en...
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
Laatste Nieuws
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
- Talpa en Viaplay sluiten... 02-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing