[Interview] Paul van Gessel (RTV NH) over krachtenbundeling voor B2B-markt met RTV Rijnmond en Omroep West

[Interview] Paul van Gessel (RTV NH) over krachtenbundeling voor B2B-markt met RTV Rijnmond en Omroep West
  • Media
  • 18 mrt 2015 @ 18:04
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • MediaRadioTelevisieReclameSales

Omroep West, RTV Rijnmond en RTV NH bundelen hun krachten op het gebied van reclame, gericht op B2B-communicatie. De omroepen bieden vanaf deze week adverteerders één loket om de hele Randstad te bereiken. MarketingTribune sprak met een van de drie initiatiefnemers: directeur Paul van Gessel van RTV NH. 'Natuurlijk is extra omzet belangrijk, maar we zijn ook benieuwd hoe de markt reageert op deze Randstad-propositie.'

Vanaf deze week wordt media-adviseur Rob Jurriaans (ex-Wegener en AD Nieuwsmedia) centraal aanspreekpunt voor de B2B-reclamezendtijd op de drie regionale omroepen. Door de drie toonaangevende mediapartijen is een nieuwe propositie ontwikkeld, speciaal voor bedrijven die de zakelijke markt willen bereiken in Noord- en Zuid-Holland. In deze propositie worden radio en online naar voren geschoven en staan de ochtend- en avondspits centraal.

Waarom was deze krachtenbundeling broodnodig?

Paul van Gessel (RTV NH): 'Deze krachtenbundeling was eigenlijk een hele logische. Alle drie de omroepen zijn actief in de Randstad, de economisch sterkste regio van ons land. Ondernemers in de B2B-markt in Noord- en Zuid-Holland zien de Randstad ook als hun werkgebied, dat stopt niet bij de provinciegrens. Dan kan je beter samen optrekken dan alle drie apart van elkaar een propositie ontwikkelen. Een drukke ondernemer is ook meer gebaat bij één loket dan bij drie loketten.'

Wat hebben Omroep West, RTV Rijnmond en RTV NH de B2B adverteerder te bieden?

'Ondernemers doen het liefst zaken met ondernemers die in dezelfde regio zijn gevestigd. Dat is logistiek een groot voordeel. Tot nu toe was het zo dat een ondernemer, die via de radio de Randstad wilde bereiken, ook moest betalen voor de rest van Nederland. Niet echt effectief. En die effectiviteit kunnen wij met name bieden. Dat scheelt ook aanzienlijk met het tarief dat op de landelijke markt moet worden betaald. Kortom, je betaalt nu alleen voor de doelgroep die je ook graag wilt bereiken. En dat maakt onze radiopropositie zo aantrekkelijk. Overigens is bij die propositie ook een online-pakket inbegrepen waardoor het bereik verder wordt vergroot.'

Waarom werd er niet eerder al op deze manier samengewerkt?

'Die samenwerking vond wel degelijk plaats, alleen dan op de B2C-markt. Binnen de salesteams is toen de terechte vraag gesteld: waarom beperken we ons tot B2C terwijl wij met elkaar zo'n goede propositie voor de B2B-markt kunnen ontwikkelen? Dat is nu opgepakt.'

Wat is de unieke propositie van regionale radio?

'Iedereen is geïnteresseerd in het nieuws uit zijn of haar directe omgeving. In die behoefte voorzien de regionale omroepen bij uitstek, zeker online en op radio. De nieuwe B2B-propositie speelt bij radio met name in op het moment dat de ondernemer in de auto zit, op weg naar de zaak of de eerste afspraak van die dag. De ochtendspits dus. Uit het NLO (luistercijfermeting van Intomart) blijkt dat in de ochtendspits en in mindere mate in de avondspits het bereik in de doelgroep "zakelijke beslisser" zeer relevant is. Dat sterkt ons in de opvatting dat wij een uitstekend alternatief bieden voor de B2B-markt.'

Hoe ontwikkelt internet zich als kanaal voor regionale omroepen?

'De ontwikkelingen op het gebied van online bereik zijn werkelijk spectaculair te noemen. De stijging van het bereik via alle online devices blijft maar doorgaan, die markt is beslist nog niet verzadigd. De stijging van de reclame-omzet is daar navenant. En je ziet ook een verjonging van het publiek ontstaan, publiek dat de regionale omroep weet te vinden als bron van nieuws uit de directe omgeving.'

In hoeverre worden omroepen in hun streven tot een een zakelijke gezonde ontwikkeling tegengewerkt door de regels die de overheid oplegt?

'De huidige regels leveren inderdaad een beperking op wanneer het gaat om branded content. Ook bij ons ontstaan regelmatige programma-formats die voor de inwoners van onze regio interessante informatie opleveren. Wij kunnen die formats echter alleen ontwikkelen als daar externe funding voor wordt gevonden en dan merk je dat je commerciële partners weinig kunt bieden. Laat over een ding geen misverstand bestaan: ik praat niet over commerciële invloed op de redactie, die opereert volledig onafhankelijk. Maar een adverteerder wil wel graag communiceren dat hij een onderwerp of domein belangrijk vindt. En die communicatiemogelijkheden rondom formats bestaan op dit moment onvoldoende. Het is een voorbeeld, wat dat betreft zouden wij al blij zijn als de mogelijkheden voor ons dezelfde ruimte zouden bieden als voor commerciële omroepen. Het gaat ons daarbij niet om het geld verdienen maar we willen graag zoveel mogelijk relevante, regionale content maken. En daarvoor is geld nodig.'

Hoe gaat de omroepmarkt zich de komende jaren ontwikkelen?

'Als ik inzoom op de regionale omroepmarkt zie ik als belangrijkste ontwikkelingen dat het traditionele tv-kijken minder wordt en dat het online bereik verder zal toenemen. Het kijken van video-content via kanalen als YouTube overtreft binnen afzienbare tijd de tv-cijfers. Op die ontwikkeling spelen we volop in. Radio zal voorlopig een constante factor blijven. En door de verdergaande samenwerking tussen regionale omroepen ontstaat er ruimte om te investeren in verdere professionalisering en innovatie op het gebied van nieuwsjournalistiek.'

Gaan we daarbij meer samenwerking tussen regionale omroepen en wellicht ook andere media zien?

'Die samenwerking is al volop zichtbaar. In eigen huis natuurlijk de combinatie met AT5, formeel een lokale omroep maar in grootte en professionaliteit feitelijk de veertiende regionale omroep van Nederland. Via AT5 zijn we ook gelinkt aan Het Parool en AvroTros. In Noord-Holland is daarnaast door ons het NH Nieuwsnetwerk opgezet waarin inmiddels 25 lokale omroepen participeren en er zo een fijnmazige nieuwsvoorziening ontstaat. Ook de redacteuren van Rodi Media (20 huis-aan-huisbladen in Noord-Holland) en talloze burgercorrespondenten doen mee aan dit platform. Dat zijn inspirerende ontwikkelingen waar door veel mensen enthousiast aan wordt gewerkt.'

Wanneer zijn jullie tevreden over de huidige samenwerking?

'Binnen de samenwerking is een businesscase opgesteld die als basis een zeker omzetniveau heeft voor de komende jaren. Uiteraard is omzet een belangrijke factor waaraan je het succes afmeet. Maar het is niet de enige factor. Wij vinden het ook interessant om te zien hoe de samenwerking tussen de salesteams verloopt en hoe de markt reageert op deze Randstad-propositie. Zijn de reacties goed dan kunnen we ook nieuwe proposities lanceren.'

Interview: Jeroen Mirck, platformmanager Media van MarketingTribune 

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken