TMG maakt extra verlies ondanks bezuinigingen
- Media
- 11 mrt 2015 @ 09:21
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - MediaZakelijkJournalistiekPrint
- 11 mrt 2015 @ 09:21
- Redactie Media
Het worstelende Telegraaf Media Groep (TMG) is vorig jaar ondanks forse bezuinigingen in de rode cijfers terechtgekomen. De krantenuitgever eindigde 38 miljoen euro in de min. De omzet daalde door teruglopende inkomsten uit oplages en advertenties met 27,5 miljoen euro tot 514 miljoen euro. Op Sky Radio Group moest ruim 40 miljoen euro worden afgeschreven, met name vanwege het falen van Radio Veronica.
Dat blijkt uit de jaarcijfers over 2014, die TMG vanmorgen presenteerde. Het concern spreekt zelf van 'een moeilijk jaar'. De neergaande trend in de oplage- en advertentie-inkomsten zette door. Een stevig kostenbesparingsprogramma was niet voldoende om de daling in opbrengsten te compenseren. De opbrengsten van TMG daalden met € 27,5 miljoen naar € 514,9 miljoen. Hoewel het EBITDA-resultaat verbeterde met € 25 miljoen naar € 46,1 miljoen, werd een slechter bedrijfsresultaat gerapporteerd. De nettowinst kwam uit op negatief € 38,1 miljoen versus positief € 177,9 miljoen in 2013.
'2015 wordt jaar van transitie en extra bezuinigingen'
Geert-Jan van der Snoek, CEO van Telegraaf Media Groep: 'De afgelopen maanden zijn stappen gezet om de aanhoudende daling van de inkomsten te keren. De resultaten van 2014 en onze bevindingen tonen aan dat onze organisatie tempo moet maken om zich aan te passen aan het snel veranderende mediagebruik. Bij vrijwel alle bedrijfsonderdelen zijn de directieteams gewisseld. Met die nieuwe directieteams zijn plannen in uitvoering die gestalte geven aan de in december aangekondigde koers: focus op het kernbedrijf en de hoofdmerken. Onze kernactiviteit, het creëren en vermarkten van content, is onze kracht en daarop is onze focus voor de toekomst gericht. Voor de niet-kernactiviteiten zijn we bezig de toekomst te bepalen.'
Van der Snoek benadrukt dat TMG zijn klanten, 'zowel onze lezers als onze adverteerders', sterker moet zien te binden. 'We hebben een transitie ingezet om vanuit onze kracht naar duurzaam rendement te werken. Er zijn verdere aanpassingen aan de organisatie nodig en vernieuwingen op het gebied van distributie van onze content. Daar wordt met veel energie aan gewerkt. Door intensievere interne samenwerking en door het op korte termijn aangaan van cross-industry partnerships gaan we het perspectief van TMG verbeteren. Het jaar 2015 wordt vooral een jaar van transitie: een jaar van vernieuwingen, maar ook een jaar waar verdere kostenbesparingen onvermijdelijk zijn.'
De oplage-inkomsten van TMG daalden met € 6,4 miljoen (-2,3%) naar € 273,7 miljoen (-3,6% in 2013). De advertentie-inkomsten uit print-activiteiten daalden met 15,2% (2013: -15,5%). De inkomsten uit digitale activiteiten daalden met 7,2% naar een totale opbrengst van € 64,2 miljoen (2013: € 69,2 miljoen), vooral veroorzaakt door het beëindigen van de Telegraaf-webshop en de verkoop van enkele digitale activiteiten.
In 2014 namen de totale kosten, exclusief bijzondere waardeverminderingen, af met € 52,5 miljoen (-10,1%). De besparingen kwamen grotendeels voort uit een reorganisatie die in 2013 was ingezet.
'Belangstelling voor print neemt af'
De opbrengsten van TMG Landelijke Media daalden met 7,4%, vooral door de daling van de netto-advertentie-inkomsten en een daling van de oplage van De Telegraaf. Bij De Telegraaf groeiden de inkomsten uit digitale abonnementen met 71% en uit combi-abonnementen met 44%, maar die groei was onvoldoende om de daling in print te compenseren. De EBITDA-bijdrage van TMG's landelijke media daalde aanzienlijk.
Ook bij de regionale dag- en weekbladen van Holland Media Combinatie (HMC) 'neemt de belangstelling voor print af', aldus TMG. De totale opbrengsten daalden met 6%. De EBITDA-bijdragen van de regionale dagbladen stegen fors door de effecten van kostenbesparingen die grotendeels volgen uit een reorganisatie die in 2013 was ingezet. Op 6 februari 2015 zijn verdere maatregelen aangekondigd om de uitgaven van de hoofdmerken Noordhollands Dagblad, Haarlems Dagblad, Leidsch Dagblad en De Gooi en Eemlander te versterken. Negen zondagstitels die onvoldoende bijdragen aan het resultaat worden afgestoten.
Radio Veronica scoort structureel lager
De opbrengsten bij Sky Radio Group daalden met 3,0%. De daling is vooral het gevolg van de afname van de advertentie-inkomsten bij Radio Veronica door het gedaalde luistermarktaandeel. Eind 2014 heeft een bijzondere waardevermindering van € 40,9 miljoen plaatsgevonden op Sky Radio Group. Vanwege de restyling van Radio Veronica en de toegenomen concurrentie is sprake van structureel lagere verwachte toekomstige kasstromen.
Op 8 januari 2015 heeft het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) uitspraak gedaan in de rechtszaak die Sky Radio Group heeft aangespannen jegens de Staat. De zaak had betrekking op vergoeding van € 20,4 miljoen die Sky Radio Group moet betalen voor de FM-licentievergunning in de periode 2011-2017 voor de geclausuleerde kavel A2 (Radio Veronica). CBb heeft Sky Radio Group in het gelijk gesteld. Op grond van analyses, ontvangen adviezen en overwegingen concludeert TMG dat gevolgen van die uitspraak nog onzeker zijn. In 2015 zal de impact van de uitspraak verder worden beoordeeld.
Keesing Media Group ontwikkelde zich positief. De opbrengsten uit puzzels en spellen stegen met 1,6%. Ook Keesing Media Group heeft te maken met verschuiving van papieren naar digitale consumptie. Mede door efficiency in de distributie en meer automatisering in de productie stegen de resultaten.
Personeel: 200 man eruit, meer ontslagen volgen
Het aantal personeelsleden daalde in 2014 met 200 fte van 2.459 naar 2.259. Ook in 2015 zullen personeelsreducties, wijziging van competenties en flexibilisering van arbeidsinzet plaatsvinden. Tegelijkertijd zal de onderneming investeren in medewerkers om de overgang naar een modern en slagvaardig mediabedrijf mogelijk te maken. Mede vanwege kostenreductieprogramma’s en reorganisaties in de afgelopen jaren is er stagnatie ontstaan op het gebied van talentontwikkeling en doorstroming binnen de onderneming.
Er is over het boekjaar 2014 geen winst gemaakt. Er daarom staat daarom over het boekjaar 2014 geen winst ter beschikking van de Algemene Vergadering van Aandeelhouders.
'De focus van de onderneming komt sterker dan ooit te liggen op de hoofdmerken, de ontwikkeling van onderscheidende redactionele inhoud en daarmee op versterking van het kernbedrijf', aldus topman Van der Snoek. 'Bredere en gerichtere distributie van onze producten willen we realiseren door samenwerking in cross-industry partnerships. Digitale initiatieven die niet tot de hoofdmerken behoren en de drukkerijen zullen geen deel uitmaken van het kernbedrijf. Het boekjaar 2015 wordt als een jaar van transitie aangemerkt. In december 2014 is reeds uitgesproken dat vanaf 2015 met regelmaat stappen tot aanpassing van de organisatie bekend worden gemaakt die leiden tot een duurzaam rendement op alle bedrijfsonderdelen.'
De eerste aankondiging vond plaats op 6 februari en had betrekking op organisatorische aanpassingen en het 'aanbrengen van focus bij Holland Media Combinatie'. Uit de woorden van de TMG-topman blijkt duidelijk dat er het komende jaar nog vaker gesnoeid gaat worden in portfolio en personeel. Op de burelen van de uitgever zou 'grote onrust' en zelfs een 'oorlogssfeer' heersen, zo meldt de Volkskrant. ManagementTeam maakte een overzicht van alle zakelijke missers.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- cijfers
- omzet
- Geert- Jan van der Snoek
- Radio Veronica
- 2014
- Telegraaf Media Groep
- Telegraaf
- TMG
- verlies
- krant
- jaarcijfers
- resultaat
- Sky Radio
- topman
- dagblad
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Kabinet wil concessie NPO met twee... 29-03-2024
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing