[Cross Media Exploitant] Jan van Schuppen over Bookboon

[Cross Media Exploitant] Jan van Schuppen over Bookboon
  • Media
  • 22 apr 2015 @ 14:00
  • Link
  • Bas Vlugt
    Bas Vlugt

    Eigenaar
    Nederlands MediaNetwerk
  • InterviewAwardsMediastrategie

Op 20 mei worden de Cross Media Awards uitgereikt. Bookboon dingt mee naar de award voor Cross Media Exploitant van het Jaar. Aan het woord is Jan van Schuppen, Strategic Solutions Director bij Bookboon.

Kun jij Bookboon introduceren?

Bookboon, opgericht in Denemarken in 1988, is de grootste educatieve ebook uitgever in de wereld voor zakelijke professionals en universitaire studenten en sinds 2007 gevestigd in Nederland. Bookboon biedt ruim 1.500, veelal gratis online boeken. Bookboon is specialist in Content Marketing & Social Media, targeted advertsing voor Marketing, Sales & HR en het adviseren over en implementeren van Lead Generation & Learning/Development oplossingen. Op bookboon.com staan ruim 1.000 gratis studieboeken en het concept en de missie zijn duidelijk: “studenten zouden een universiteit moeten kunnen afronden zonder ooit te hoeven betalen voor één studieboek.” Wij financieren de publicatie en auteurs van onze studieboeken met enkele in-book employer branding advertenties: “in wezen betalen de toekomstige werkgevers van de studenten voor de studieboeken.”

Bookboon is tevens één van de grootste studentenpagina’s op Facebook met bijna 1.600.000 fans. Voor onze ruim 400 Managementboeken is een advertentievrij Subscription Model, maar deze ebooks - op het gebied van onder andere Persoonlijke Ontwikkeling, Communicatieve Vaardigheden, Microsoft Office, Marketing, Sales en Management - worden wereldwijd voornamelijk gebruikt voor Content Marketing campagnes door bedrijven als Accenture, Deloitte, en Nyenrode Business University. Vanuit het kantoor in Amsterdam werken ruim 15 mensen voor de gehele Benelux en in 2014 zijn in Nederland ruim 1.500.000 gratis ebooks gedownload.

Hoe onderscheidt Bookboon zich op Cross Media gebied van andere media exploitanten?

Veel online uitgevers richten zich op de distributie van content terwijl wij van oudsher zelf een boekhuis zijn, dus alle rechten liggen bij ons. Dat geeft heel veel vrijheid. In de boekenbranche heerst veel chaos vanwege de switch van hard copy naar ebooks en illegale downloads heersen daar zoals dat voorheen ook in de muziek en filmbranche het geval was. Wij zijn die problematiek voor geweest door boeken gratis te maken. Dat verklaart ook onze enorme groei. Het afgelopen jaar zijn er wereldwijd ruim 75.000.000 ebooks gedownload zodat adverteerders in ieder land, op elke moment exact de juiste doelgroep kunnen bereiken. Daarnaast hebben we een enorme voorraad content, geschreven door Professoren en Industry Experts. Deze content heeft voor online begrippen een hele lange houdbaarheid. Onze IT afdeling in Kopenhagen bouwt op jaarbasis zo’n 150 customized microsites voor Lead Generation, Loyalty Programma’s of Market Research via onze ebooks.

Wat is jouw visie op cross media en de ontwikkeling van cross media?

De laatste brievenbussen zijn nog niet weg uit het straatbeeld, maar email is ook al stervende. De vooruitgang van technische ontwikkelingen blijft versnellen. 3D Printing en Virtual Reality zijn écht super interessant om in Advertising en Media toe te passen. Cross Media is uiteindelijk de alles verbindende factor van een samenleving waarin we ongelimiteerd gaan co-creëren. Persoonlijk geloof ik meer in de kracht van Content dan van nieuws & trends. Om een sterke loyaliteit op te bouwen, moet je jouw doelgroep kwalitatieve content bieden en in mijn optiek maak je die het beste zelf. Content blijft King!

Op welke cross media case van Bookboon ben je trots? Kun je de case omschrijven? Welke media en mediumtypes zijn bij deze campagne ingezet? 

Eind 2013 spraken we samen met Gusta Timmermans over de toekomstplannen van de ING als TOP werkgever en de mogelijk rol die Bookboon hierin zou kunnen spelen. We hebben toen besloten om ons te richten op moeilijke doelgroepen zoals IT’ers.

We hebben Employer Branding en Event Registratie campagnes van ING ingeladen in ruim 200.000 ebooks met een clickratio op de campagnes hoger dan 1.0%. Op de vernieuwde website ING.nl/carriere bieden we 100 oranje ‘ING boeken’ aan. In ruil voor de download geeft de bezoeker antwoord op enkele vragen en zo bouwen wij voor ING een bruikbare Talent Pool op. Dit bestand wordt periodiek gemaild om de groep geactiveerd te houden. Op de diverse social media platforms van ING worden deeplinks naar boeken geplaatst om conversie vanuit fans en volgers te krijgen.

Verder is op de interne leeromgeving van ING Kies je Koers een bibliotheek van 400 ebooks aangelegd. Iedere maand van het jaar heeft intern een ander thema en Bookboon houd het intranet actief door zowel vaste als flex medewerkers ebooks op maat aan te bieden. Het binnenwerk van deze ebooks worden door ING gebruikt voor Interne Employer Branding en Communicatie.

Zetten adverteerders en mediabureaus optimaal in op cross media? Wat adviseer jij ze?

Tenzij een organisatie of product volledig op online sales is afgestemd, zouden merken en bureaus nieuwe technologieën eens wat langer de kans mogen geven. Veel innovatieve mediatypen werken vaak tegen kostprijs om zichzelf te bewijzen. Investeer dan samen in een gedegen campagne dat niet alleen op de conversie in de eerste 3 maanden is gericht. Die website of die ene campagne die in korte tijd een wereldhit wordt, moet nooit de doelstelling zijn. Maar bovenal zouden adverteerders en bureaus in een veel eerder stadium met meer uitgevers aan tafel moeten om als driehoek naar een succesvolle campagne toe te werken. Ze zouden uitgevers minder als clubje prijsvechters aan het eind van de schakel moeten zien. En uitgevers zouden zich wat minder als zodanig moeten gedragen.

Hoe zie jij de mediatypen waarin jullie als exploitant actief zijn de komende tien jaar ontwikkelen?

Op het gebied van ebooks en educatieve content is er vandaag de dag al enorm veel mogelijk. Wij kunnen al een paar jaar ebooks maken waarin je videos kan afspelen, aantekeningen met collega’s kan delen en vragen kan stellen aan de auteur. Maar het probleem is dat de markt er niet klaar voor is. Een PDF kan iedereen ter wereld openen dus dat is de realiteit van de dag. Verder zijn gesponsorde MOOC’s (Massive Online Open Course), VideoMarketing en spraakgestuurde operating systems het aankomende jaar trends om in de gaten te houden. Bookboon doet steeds meer op het gebied van co-creatie. Zoals bedrijven leerstoelen en bijbehorende Professoren sponsoren op universiteiten, publiceren wij boeken, blogs en actiesites in samenwerking met bedrijven. Academic Transfer heeft een belang bij goed voorgelichte Researchers die graag in Nederland komen werken. Samen met FactCards, de Nederlandse Universiteiten en Academic Transfer geven wij binnenkort wereldwijd een ebook uit omtrent Werken & Leven in Nederland. Zo wordt kwalitatieve en informatieve content sturend in de aankoopbeslissing van iemand zijn carrière.

Hoe veranderen media en marketingcommunicatie door de invloed van social en mobiel?

Het blijft moeilijk voor bedrijven op social. Ondanks dat de B2C verwachtingen torenhoog waren, zitten privépersonen nog steeds niet te wachten op invloed van logo’s. Natuurlijk heeft Coca Cola veel likes op Facebook, maar heeft dat invloed? Ik geloof in de theorie van Roos van Vugt: Merkwerkers. En zeker niet alleen voor HR of Recruitment. De CEO, Marketeers, Managers, iedereen kan een toonaangevend gezicht zijn in zijn of haar expertise. En iedereen zou vanuit het bedrijf goede begeleiding of een ghost writer mee moeten krijgen zodat echte personen een merk menselijk en toegankelijk maken. Qua mobile wacht ik op de eerste adverteerder die een smartphone en datategoed weg gaat geven, want daar gaan we uiteindelijk naar toe.

Wat is de toekomst van de media-exploitant? En welke rol zullen reclame-, mediabureaus en adverteerders gaan spelen?

Adverteerders gaan nog veel meer dan vroeger de media bepalen. Op zich is dat niets nieuws en ook niet noodzakelijk slecht. Sterker nog, adverteerders merken steeds meer dat zenden of op Nano-niveau advertising ruimte kopen, slechts een klein gedeelte van de doelgroep beïnvloed. Zij kunnen alleen geloofwaardig blijven door eerlijk te communiceren en meerwaarde te bieden. Adverteerders zullen zelf, naast eigen input op Social Media, veel vaker zelf de rol van uitgever gaan vervullen. De gratis krant Dag was een prachtig initiatief, maar KPN en De Volkskrant hebben dat toen der tijd verkeerd ingeschat, erg jammer! De langetermijnrol voor bureaus zie ik somber in, de waarde die zij bieden is straks echt te verwaarlozen. Ik kan me wel goed indenken dat bureaus Media Consultants gaan detacheren voor projecten, maar uren schrijven voor niet kwantificeerbaar media-advies is geen blijvend business model.

Wat is het laatste nieuws?

We doen op dit moment een paar hele gave testcases met de London Business School, Nyenrode en de Universiteit Groningen op het gebied van International Lead Generating en onze ebooks zijn net gekeurd door het Merlot Project aan de University of California waarbij we echt heel hoge beoordelingen hebben gekregen. Daar hebben we wel een klein feestje om gevierd.

www.bookboon.com
www.bookboonglobal.com
www.facebook.com/bookbooncom

 

Klik hier voor een overzicht van alle tot nu toe gepubliceerde cases van de Cross Media Awards 2015

www.crossmediaawards.nl

Bestel hier kaarten voor de uitreiking van de Cross Media Awards op 20 mei

Cross Media Congres & Awards worden gesponsord door:

   
     

 

Bas Vlugt

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken