Ard Siekerman (Sanoma/SBS) over vtwonen

Ard Siekerman (Sanoma/SBS) over vtwonen
  • Media
  • 20 apr 2015 @ 08:47
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • AwardsInterviewMediastrategie

Sanoma rolde afgelopen jaar een nieuwe domeinstrategie uit, waarin Home Deco één van de domeinen is waarbinnen Sanoma haar merken verder crossmediaal uitbouwt. Wij spreken Wij spreken Ard Siekerman, Brand Director Home Deco bij Sanoma.

Kun jij vtwonen introduceren?

Al 50 jaar is vtwonen de smaakmaker en stijlmeester die de consument alles aanreikt om een stijlvol en leefbaar huis te creëren. vtwonen inspireert, informeert en adviseert hoe de consument het beste uit zijn of haar huis kan halen. vtwonen is het grootste cross media woonmerk van Nederland. In 2014 werden, naast het tijdschrift, apps, de social media kanalen en de vtwonen collectie (partnerships met licentiehouders) twee belangrijke pijlers toegevoegd: het succesvolle televisieprogramma vtwonen bij SBS6 en de website en de webshop werden getransformeerd naar de inspiratieve webshop vtwonen.nl, waar content en commercie naadloos in elkaar overgaan en elkaar versterken. vtwonen is allang niet meer alleen een inspirator, maar is door de jaren heen uitgegroeid tot een groot en veelzijdige woonmerk; een unieke one-stop-shop voor woonproducten, inspiratie en praktische informatie. Voor de consument is vtwonen een vertrouwde, toegankelijke en herkenbare autoriteit op woongebied, die nu samen met haar partners een “shoppable experience” biedt via alle (media)kanalen. 

Hoe onderscheidt vtwonen zich van andere mediamerken?

vtwonen heeft de woonstijl van Nederland in hoge mate bepaald en is er in geslaagd door de jaren heen te transformeren van een tijdschrift naar een ijzersterk crossmediaal concept. En dat is zeer goed gelukt, ondanks het zware weer op de woonmarkt. vtwonen is altijd een frontrunner geweest. Al in 1998 verkocht vtwonen haar eigen wooncollectie online en werden in samenwerking met een licentiepartner de eerste producten op de markt gebracht: de bekende vtwonen verf. Inmiddels zijn er 13 gelicenseerde productcategorieën waar je een heel huis mee in kunt richten. Sterker nog, de eerste fysieke vtwonen-huizen worden in mei opgeleverd! En ook op social was vtwonen er vroeg bij om de fanbase te bedienen. Immers, vtwonen is in elke stap van de consumer journey aanwezig en gidst de consument van inspiratie tot aankoop. De consument herkent de duidelijke signatuur van vtwonen over elk kanaal heen, waarbij de kanalen elkaar versterken en aanvullen. vtwonen heeft een leidende positie in een steeds voller wordende woonmarkt. En weet in deze uitdagende markt de printoplage te laten stijgen. Een voorbeeld van media -innovatie die in Nederland, maar ook internationaal gezien, zijn gelijke niet kent. 

Wat waren de successen en hoogtepunten van vtwonen in 2014?

In 2014 startte het gelijknamige televisieprogramma vtwonen op SBS6 en werd de inspiratieve webshop vtwonen gelanceerd, met ruim 30.000 woonproducten. Het 10-delige televisieprogramma op zondagavond was direct een succes, met gemiddeld ruim 800.000 kijkers per aflevering. Tijdens de uitzendingen liet het verkeer naar de webshop elke week een enorme piek zien (+196%), wat bovendien resulteerde in een significant hogere conversie en een ruime verdubbeling van de omzet. Ook liet de oplage van het tijdschrift een stijging zien. Sanoma heeft 2,5 jaar geleden belang genomen in full service e-commerce bedrijf SB Commerce en recent versneld in zijn geheel overgenomen en de exploitatie van vtwonen.nl daar ondergebracht. De webshop bied het totale pakket van inspiratie naar praktische invulling voor thuis met toepasbare ideeën én de mogelijkheid producten direct te bestellen. En dat allemaal op één plek. Inspireren, creëren en shoppen gaan nu hand in hand. 
 



Welke stappen heeft vtwonen in 2014 gezet op gebied van cross media?

Sanoma rolde afgelopen jaar een nieuwe domeinstrategie uit, waarin Home Deco één van de domeinen is waarbinnen Sanoma haar merken verder crossmediaal uitbouwt. Binnen het domein Home Deco is ervoor gekozen te focussen op de nummer 1 brand vtwonen en dit merk nog verder te versterken en te verbreden. En daar zijn afgelopen jaar grote stappen in gezet. Binnen een ijzersterk crossmediaal concept fungeert het woonmagazine nog altijd als herkenbaar uithangbord. vtwonen heeft de consument omarmd.

De transformatie die vtwonen heeft ondergaan, werd eind september 2014 bekroond met twee unieke projecten waardoor het woonmerk op alle podia aanwezig is. Vanaf 25 september lanceerden we de shop op vtwonen.nl. één plek waar je zowel inspiratie en informatie kunt opdoen én producten kunt kopen. Als tweede project lanceerden we een televisieprogramma. vtwonen is een merk dat al in heel veel markten thuis is, maar televisie als platform ontbrak nog.

Ook bij SBS miste in de programmering een sterk woonprogramma. Vanuit die optiek zijn de handen in één geslagen en kwamen we al snel tot een goed programmaformat. In het tv-programma helpt presentator Viktor Brand samen met een team van vtwonen stylisten stellen weer verliefd worden op hun eigen huis. Een stel met verschillende woonsmaken? Niet eens over de woonindeling? Extreem kleurgebruik? vtwonen lost de woonvragen en problemen op. Kortom, een metamorfose-programma vol tips en ideeën voor iedereen. De kijkcijfers zijn boven verwachting en inmiddels is het tweede seizoen gestart. 

Wat is jouw visie op cross media en de ontwikkeling van cross media met betrekking tot mediamerken?

Consumenten voorzien in hun informatie- en consumptiebehoefte is het belangrijkste speerpunt. Mediamerken moeten de consument optimaal faciliteren in de customer journey. Nieuwe touchpoints creëren om overal met de consument in contact te zijn. Als je dit als leidraad neemt en de consument volgt, groeit je merk organisch mee met de tijd. Maar met alleen faciliteren kom je er niet. Consistent leveren van kwaliteit, altijd en overal beschikbaar zijn en over alle kanalen heen dezelfde brandbeleving genereren. 

Op welke cross media case waarbij vtwonenk was betrokken, ben je trots?

vtwonen & Upstairs zijn in 2014 een crossmediale samenwerking aangegaan, waarbij de kracht van vtwonen wordt aangetoond. 

Kun je de case omschrijven? Welke media en mediumtypes zijn bij deze campagne ingezet?

vtwonen en Upstairs Traprenovatie zijn in 2014 een cross mediale samenwerking aangegaan, waarbij de kracht van het merk vtwonen wordt aangetoond. Upstairs renoveert vrijwel iedere bestaande trap in Nederland door middel van overzettredes. Binnen één dag wordt een trap door eigen vakspecialisten voorzien van een nieuw uiterlijk, waarbij enkel materialen van absolute topkwaliteit worden gebruikt; een duurzame en slijtvaste oplossing voor ieder huishouden. Upstairs wil graag laten zien hoe gemakkelijk én snel een versleten of lelijke trap aangepakt kan worden en wat deze metamorfose kan betekenen voor het interieur van ieders huis.

Daarnaast stond als commercieel doel het genereren van leads (aanvragen) centraal. Upstairs heeft ervoor gekozen om het merk vtwonen te omarmen en haar platformen in de breedste zin van het woord te gebruiken in de marketingmix. In het 10-delige televisie programma krijgt elke trap een volledige make-over door Upstairs. Hierdoor ziet de consument hoe gemakkelijk het is om iets aan de bestaande trap te laten doen en wat voor effect dit heeft op een totale woning. De televisie campagne wordt ondersteund door print door middel van herkenbare advertenties in het magazine gedurende de looptijd van het televisie programma.

Via de online nieuwsbrief van vtwonen wordt tevens extra traffic naar de website gegenereerd, alsmede door de aandacht die de vtwonen redactie via de diverse social media kanalen aan het geheel besteedt. Zelfs de presentator van het televisie programma, Viktor Brand, draagt zijn steentje hieraan bij via verschillende social media kanalen. Op vtwonen.nl worden de metamorfoses uit het programma ook extra aangejaagd, waardoor de consument/kijker nog eens in alle rust de veranderingen kan bekijken en daardoor weer inspiratie op doet. Ook heeft Upstairs zelf haar eigen communicatiekanalen uiteraard op scherp gezet tijdens deze campagne. Deze campagne heeft voor Upstairs duidelijk z’n vruchten afgeworpen.

Via de diverse marketingkanalen is te merken dat ze goed gezien worden (branding) en dat het aantal leads stijgt (commercieel). De reeds behaalde successen hebben ertoe geleid dat de deelname verlengd werd; ook in 2015 hebben Upstairs en vtwonen de handen wederom in één geslagen. Kortom:  deze case laat duidelijk de kracht en het draagvlak zien van het merk vtwonen, plus de impact van wat het doet als je hier een combinatie mee maakt.

 

Hoe ondersteunt vtwonen adverteerders?

vtwonen biedt inspirerende content om de consument een helpende hand te bieden om de juiste beslissingen te maken op woongebied. Adverteerders liften daar op mee. Door de webshop faciliteren we de consument nu ook bij de aankoop van producten. Gezamenlijk met onze zakelijke relaties zijn we opgeschoven in de salesfunnel. We bedienen nu de gehele customer journey, van inspiratie tot aankoop. Dit betekent dat we voor elke B2B doelstelling een passende oplossing kunnen bieden en dit maakt van vtwonen de perfecte matchmaker tussen adverteerder en consument. Of het nu om branding, in-program sponsoring, een testpanel, activatie op een event, leadgeneratie of directe verkoop in onze nieuwe webshop gaat, wij kunnen in alle behoeften voorzien. Redactie en commercie raken steeds meer met elkaar verweven. Een mooi voorbeeld zijn de licentiesamenwerkingen met onze partners, waarbij de voorwaarde is dat er een natuurlijke match is tussen vtwonen en het merk en geloofwaardigheid en authenticiteit centraal staan. 

Wat is het laatste nieuws?

In mei 2015 worden de eerste complete vtwonen-huizen op IJburg opgeleverd en start er een tweede TV-format, vtwonen doe-het-zelf. Inmiddels is ook aangekondigd dat de Woonbeurs Amsterdam wordt omgedoopt tot de de vt wonen&design beurs, het grootste woonevenement van Nederland. Dit jaar gaan we ook weer bijzondere samenwerkingen aan met derden, lanceren we shop-in-shops om de ultieme vtwonen merkbeleving ook in de fysieke retail te optimaliseren en blijven we iedere editie verrassen met inspirerende content. En uiteraard blijven we one step ahead!

www.vtwonen.nl
www.vtwonen.nl/shop
www.sbs6.nl/programmas/vtwonen

 

Klik hier voor een overzicht van alle tot nu toe gepubliceerde cases van de Cross Media Awards 2015

www.crossmediaawards.nl

Bestel hier kaarten voor de uitreiking van de Cross Media Awards op 20 mei

Cross Media Congres & Awards worden gesponsord door:

   
     

 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken