NPO perkt macht van publieke omroepen verder in

NPO perkt macht van publieke omroepen verder in
  • Media
  • 23 apr 2015 @ 13:39
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • TelevisiePolitiekJournalistiekMedia

De NPO lijkt de plannen door te drukken om veel macht weg te halen bij de publieke omroepen. Van het bestuur krijgen ze beduidend minder te zeggen, mogen ze weinig meer op internet doen en moeten ze straks ook hun begrotingen en reserves delen met de NPO-top. De omroepen reageren laaiend op de uitgelekte plannen. 'Dit is Noord-Koreaans!'

De verregaande ambities staan in een concept-beleidsplan van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) dat in handen is van de Volkskrant. De positie van de NPO zelf wordt in de nieuwe plannen flink versterkt, onder meer door van de omroepverenigingen te gaan eisen dat zij hun begrotingen en reserves moeten delen met de koepelorganisatie.

De NPO stelt in het beleidsplan voor de periode 2016-2020 dat zij 'op een tweesprong' staat. De commercie is een 'bedreiging voor de zichtbaarheid van de NPO', nu in de mediawereld grote internationale bedrijven als Liberty Global (Ziggo), Google, Apple en Netflix steeds meer de dienst uitmaken.

Om relevant te blijven is een grote verandering noodzakelijk, vinden de NPO-bestuurders Henk Hagoort en Shula Rijxman. De acht publieke omroepen dienen een groot deel van hun autonomie op te geven, omdat ze nu nog te veel 'hun eigen doelen nastreven'. De NPO volgt hiermee in grote lijnen de toekomstvisie van VVD-staatssecretaris Sander Dekker die afgelopen najaar werd gepresenteerd.

Programmakosten onder de loep

Ook de omroepbegrotingen moeten straks in detail aan het koepelbestuur worden voorgelegd. 'De NPO gaat gerichter sturen op een doelmatige inzet van alle middelen, zowel van programmakosten als van organisatiekosten.' Omroepen moeten straks hun begrotingen op hoofdlijnen delen. Alle kosten die omroepen maken, worden onder de loep gelegd. 'Daarnaast is behoefte aan de inzet van reserves en vermogen ten behoeve van programmering.'

Die programmering moet nog centraler tot stand komen. 'We willen meer focus leggen op bepaalde genres. Ook gaan we scherper kiezen welke programma's we aanbieden op welk kanaal en voor wie.' Daarvoor worden 'genrecoördinatoren' aangesteld, naast de al bestaande zendercoördinatoren. Zij maken een voorselectie van alle ingediende plannen, in eerste instantie alleen op het gebied van tv-drama, films en documentaires.

Ook digitaal wordt flink op de rem getrapt. Omroepen mogen zelf geen terugkijk-diensten meer aanbieden, al wordt hier de komende weken nog met de protesterende omroepen over gesproken. De nieuwe internetstrategie, waarvan een deel al eerder werd gecommuniceerd, leidde tot een lavastroom van kritiek bij de meeste omroepen.

Reactie NPO op kritiek

NPO-voorzitter Henk Hagoort bevestigt vandaag in De Telegraaf dat grondige veranderingen noodzakelijk zijn, maar ontkent dat er sprake is van een greep naar de macht binnen het publieke bestel. 'De omroepen houden hun gigantische voorsprong', aldus Hagoort. Volgens hem bevordert het beleidsplan de creativiteit en toekomstbestendigheid van publieke omroep. 'Een vergelijking met Noord-Korea snijdt door mijn ziel.'

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken