Ombudsman erkent dat NRC 'goochelt' met oplage

Ombudsman erkent dat NRC 'goochelt' met oplage
  • Media
  • 7 apr 2015 @ 10:42
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • PrintBereikCommunicatieVerkoop

NRC-hoofdredacteur Peter Vandermeersch goochelt met de oplagecijfers van zijn krant. Dat bevestigt NRC-ombudsman Sjoerd de Jong in reactie op kritiek van mediaonderzoeker Piet Bakker. Vandermeersch rekende de hogere oplage van de zaterdagse NRC.next als gemiddelde voor de krant op álle dagen. Dat gemiddelde ligt echte meerdere duizenden kranten lager.

Bakker, lector Crossmedia & Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht, betichtte Vandermeersch afgelopen week van gerommel met de meest recente jaarcijfers van HOI, vooral met de cijfers van de zaterdageditie van NRC.next.

De Jong geeft Bakker zaterdag gelijk in zijn wekelijkse ombudsmanrubriek: ‘Als je door de week dagelijks (gemiddeld) 10.000 kranten verkoopt, en op elke zaterdag (absoluut) 5.000 extra, zet je er niet gemiddeld 15.000 per dag af.’

Wel verschaft NRC Handelsblad in het ombudsman-artikel enig inzicht in de aparte behandeling door Vandermeersch van de zaterdagse Next. Volgens hoofd lezersmarkt Xavier van Leeuwe is afgesproken met HOI om deze nieuwe zaterdagkrant apart te registreren. 'Het gaat om een experimentele titel, zoals ooit De Telegraaf op zondag – en die laten opgaan in de ‘normale’ oplage zou de cijfers juist vervuilen', schrijft De Jong. 'Toen het experiment begon, eind 2013, is dat niet gedaan – en toen zou het een stijging van de oplage hebben betekend. Nu dus ook niet, en dit keer zou het, zoals Bakker voorrekent, een daling hebben veroorzaakt.’ 



Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken