Ombudsman erkent dat NRC 'goochelt' met oplage
- Media
- 7 apr 2015 @ 10:42
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - PrintBereikCommunicatieVerkoop
- 7 apr 2015 @ 10:42
- Redactie Media
NRC-hoofdredacteur Peter Vandermeersch goochelt met de oplagecijfers van zijn krant. Dat bevestigt NRC-ombudsman Sjoerd de Jong in reactie op kritiek van mediaonderzoeker Piet Bakker. Vandermeersch rekende de hogere oplage van de zaterdagse NRC.next als gemiddelde voor de krant op álle dagen. Dat gemiddelde ligt echte meerdere duizenden kranten lager.
Bakker, lector Crossmedia & Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht, betichtte Vandermeersch afgelopen week van gerommel met de meest recente jaarcijfers van HOI, vooral met de cijfers van de zaterdageditie van NRC.next.
De Jong geeft Bakker zaterdag gelijk in zijn wekelijkse ombudsmanrubriek: ‘Als je door de week dagelijks (gemiddeld) 10.000 kranten verkoopt, en op elke zaterdag (absoluut) 5.000 extra, zet je er niet gemiddeld 15.000 per dag af.’
Wel verschaft NRC Handelsblad in het ombudsman-artikel enig inzicht in de aparte behandeling door Vandermeersch van de zaterdagse Next. Volgens hoofd lezersmarkt Xavier van Leeuwe is afgesproken met HOI om deze nieuwe zaterdagkrant apart te registreren. 'Het gaat om een experimentele titel, zoals ooit De Telegraaf op zondag – en die laten opgaan in de ‘normale’ oplage zou de cijfers juist vervuilen', schrijft De Jong. 'Toen het experiment begon, eind 2013, is dat niet gedaan – en toen zou het een stijging van de oplage hebben betekend. Nu dus ook niet, en dit keer zou het, zoals Bakker voorrekent, een daling hebben veroorzaakt.’
Oplage tellen: lastig, nu de brievenbus minder kleppert http://t.co/uWUc9YQYdp via @nrc
— Piet Bakker (@PietBakker) April 5, 2015
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- krant
- NRC.next
- Piet Bakker
- Peter Vandermeersch
- HOI
- dagblad
- Ombudsman
- NRC
- oplage
- uitgeverij
- zaterdagkrant
- Sjoerd de Jong
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- Column Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende...
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing