Omroep MAX boos over boete voor Heel Holland Bakt
- Media
- 2 apr 2015 @ 10:14
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - MediaTelevisiePolitiekMarketing
- 2 apr 2015 @ 10:14
- Redactie Media
Het Commissariaat voor de Media heeft Omroep MAX een boete van 162.000 euro opgelegd omdat Albert Heijn en Bol.com konden profiteren van de merchandising-rechten op het populaire tv-programma Heel Holland Bakt. De publieke omroep is boos over deze forse boete en heeft al laten weten ertegen in beroep te gaan.
'Als het moet tot aan de Raad van State', zegt de toch al nooit op mijn mondje gevallen omroepdirecteur Jan Slagter. Hij noemt de boete van 162.000 euro 'buitenproportioneel hoog'.
Omroep MAX krijgt de boete omdat supermarktketen Albert Heijn en Bol.com allerlei producten verkochten die met het programma te maken hebben. Daardoor heeft moederbedrijf Ahold kunnen profiteren van het succes van het programma, aldus het commissariaat, en dat mag niet.
De omroep heeft dit volgens het CvdM mogelijk gemaakt door de merchandise-rechten op het programma Heel Holland Bakt uit handen te geven. Maar volgens Slagter liggen die rechten bij de BBC, die het oorspronkelijke format The Great British Bake-off uitzendt.
In het contract dat met de Britse omroep werd gesloten stond dat MAX geen merchandise-rechten op het programma zou krijgen en dat het Nederlandse merk en logo zouden worden overgedragen aan de BBC. De Britse omroep sluit volgens Slagter vaker dit soort contracten.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- Ahold
- format
- NPO
- Omroep MAX
- BBC
- Bol.com
- programma
- boete
- rechten
- merchandising
- Heel Holland Bakt
- Albert Heijn
- Commissariaat voor de Media
- Publieke Omroep
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- MamaMagazine.nl nieuwe aanwinst... 29-03-2024
- Kabinet wil concessie NPO met twee... 29-03-2024
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing