Publieke Omroep grijpt hard in bij programmering
- Media
- 9 apr 2015 @ 10:56
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - TelevisiePolitiekJournalistiekMediastrategieMedia
- 9 apr 2015 @ 10:56
- Jeroen Mirck
De Publieke Omroep gaat snoeien in de huidige tv-programmering. Voortaan komt er sneller een streep door programma’s die niet lopen. 'Minder van hetzelfde' is het devies. Bovendien moeten brede programma’s die te veel oudere kijkers trekken op de schop of helemaal van de buis. Succesvolle programma’s krijgen meer ruimte. Deze scherpe plannen heeft koepelorganisatie Nederlandse Publieke Omroep (NPO) woensdag gepresenteerd. Daarmee dreigen de bezuinigingen nu ook echt zichtbaar te worden voor de kijker.
De NPO trekt meer de regie naar zich toe, zo meldt NRC Handelsblad, ook digitaal bij themakanalen en websites. Dit is in lijn met het standpunt van Dekker. Meer coördinatie zou goed zijn voor de kijkers: een sterkere NPO biedt meer tegenwicht tegen buitenlandse concurrenten als Netflix en YouTube. De aafzonderlijke omroepen zijn echter uiterst kritiek, omdat zij beknot zeggen te worden in hun vrijheid, met name om te experimenteren.
Hakbijl in programma's en themakanalen
De NPO kiest niet langer voor de kaasschaaf, maar voor de hakbijl om geld te besparen. 'Bigger, fewer, better', aldus noemen NPO-bestuurslid Shula Rijxman en hoofd video Frans Klein. De publieke omroep moet nog wel steeds 'van iedereen en voor iedereen' zijn, maar ook minder 'van alles wat'. Het zijn harde woorden die een extreme koerswijziging inluiden.
Titels die moeten verdwijnen, noemt de NPO niet. Dat zou ook alleen maar ophef geven. Dekker begaf zich daarmee al op glad uit door de 'publieke waarde' van TROS-hit Bananasplit te betwisten. Klein wil onder meer af van de langlopende afspraken in Hilversum, waardoor een onverwacht succes als Zondag met Lubach (VPRO) nu moet plaatsmaken voor een show van BNN, omdat dat nu eenmaal is afgesproken. Ook zou de vooravond op het ‘diepgravende’ NPO2 momenteel nog 'te licht' zijn.
Hoe de NPO de regie naar zich toe trekt, wordt goed zichtbaar op internet. Er gaat genadeloos een streep door programmasites met minder dan 100.000 bezoekers per maand. Daarnaast mag programma’s terugkijken alleen nog maar via NPO.nl. Deze week leidde dat nog tot een conflict over het heropende archief van de vroegere VPRO-culthit Rembo & Rembo. Ook gaat het mes in de digitale themakanalen, wat onder meer leidt tot de opgelegde fusie van NPO Doc en NPO Cultura.
Dossier Publieke Omroep
Dit is de zoveelste stap in de strijd tussen de politiek en de Publieke Omroep. De messen werden geslepen toen VVD-staatssecretaris Sander Dekker vorig jaar bekendmaakte dat het allemaal anders moest, in navolging van een rapport van de Raad voor Cultuur. Sindsdien volgde een kritisch Kamerdebat en veel veranderingen bij de omroepen. Afgelopen week maakte NPO-voorzitter Henk Hagoort nog publiekelijk ruzie met de Tweede Kamer over het openbaar maken van de prijs per programma.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- bezuinigingen
- makers
- Henk Hagoort
- omroepen
- Publieke Omroep
- NPO
- programmering
- omroep
- Hilversum
- kritiek
- kijker
- Shula Rijxman
- doelgroep
- programma's
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
- Procter leidt nieuwe Top-100... 20-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing