TMG: omzet én kosten dalen, partnership met Dasym

TMG: omzet én kosten dalen, partnership met Dasym
  • Media
  • 22 apr 2015 @ 11:59
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • MediaJournalistiekPrintOnline

Telegraaf Media Groep (TMG) beleeft een voorzichtige stabilisatie, maar is nog niet klaar met reorganiseren. In het eerste kwartaal moest het mediabedrijf een omzetdaling van 6% slikken, vooral door de verdere terugloop van verkochte advertenties. Doordat ook de kosten afnamen met 6%, bleef het bedrijfsresultaat nagenoeg gelijk met 7,6 miljoen euro. Belangrijk voor de nabije toekomst is het strategische partnership met Dasym, dat intern trouwens tot veel conflict leidt. 'Overleg met management en redacties kost tijd.'

Dasym, het bedrijf van aandeelhouder Frank Botman, zou van plan zijn om de digitale titels van TMG, zoals GeenStijl en Speurders, in een aparte BV te plaatsen, zo meldt Quote. Dit en meer beoogde opdelingen hebben geleid tot een hevig protest van de Telegraaf-redactie. 

Over de kwartaalcijfers zegt Geert-Jan van der Snoek, CEO van Telegraaf Media Groep: 'We hebben als organisatie nog een flinke weg te gaan, maar we zijn blij met voorzichtige tekenen van herstel. Ondanks de verwachte voortgezette daling van met name de inkomsten uit advertenties kenmerkte het eerste kwartaal zich door een positieve EBITDA en een verbetering van het bedrijfsresultaat ten opzichte van het eerste kwartaal 2014. Kostenbesparingen hebben ervoor gezorgd dat de totale kosten in lijn zijn met de lagere omzet. Naast kostenbesparingen voeren we gefaseerd maatregelen door die voortvloeien uit de nieuwe koers: focus op hoofdmerken en onderscheidende content, de ontwikkeling van een competente en gezonde organisatie en een sterk cross mediaal digitaal aanbod.'

Binnen de abonnementenportfolio van De Telegraaf is duidelijk sprake van een verschuiving van print- naar combi-abonnementen in het eerste kwartaal van 2015 (+9,3%). Steeds meer lezers maken gebruik van de digitale krant, die zeven dagen per week wordt uitgegeven.

'Overleg met redactie vraagt tijd'

Bij Holland Media Combinatie (HMC) wordt de organisatie op dit moment ingericht rondom de sterke merken van de organisatie. Bij Landelijke Media zijn de plannen hiervoor in ontwikkeling, waarbij Van der Snoek aangeeft dat hier in het tweede kwartaal duidelijkheid over komt. Inhakend op het interne gerommel meldt het bedrijf: 'TMG hecht grote waarde aan een zorgvuldige voorbereiding en vooroverleg met leden van het management en de redactie. Dat vraagt tijd.'

Bij Sky Radio Group ziet Van der Snoek 'inmiddels de eerste effecten van de toegenomen marketing-inspanningen'. Keesing Media Group verbeterde de opbrengsten en het resultaat, met dank aan nieuwe puzzeledities in Frankrijk en de lancering van tekenboeken in Nederland en het buitenland.

Ondanks de aanhoudende daling van inkomsten bleef de EBITDA in het eerste kwartaal van 2015 gelijk, namelijk € 7,6 miljoen. De totale opbrengsten daalden in het eerste kwartaal van 2015 met 5,7% naar € 116,9 miljoen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, vooral door de beëindiging van minder renderende activiteiten bij Landelijke Media in de loop van 2014, zoals het gratis dagblad Sp!ts en Zoomin.tv. Bij Keesing Media Group verbeterden de opbrengsten en het resultaat in het eerste kwartaal van 2015.

De advertentie-opbrengsten daalden met € 6,0 miljoen (-14,7%) bij zowel de print- als radio-activiteiten. De oplage-omzet verminderde met € 1,2 miljoen (-1,7%). De algehele daling van het aantal abonnementen van de dagbladen was in het eerste kwartaal fractioneel lager dan in dezelfde periode vorig jaar.

De totale kosten daalden met 6,1% naar € 116,1 miljoen. De kosten voor grond- en hulpstoffen waren € 2,2 miljoen lager door verminderde oplagen bij de dagbladactiviteiten en een verschuiving naar digitale abonnementen. Daarnaast waren er lagere distributiekosten bij Metro door het beëindigen van Sp!ts in oktober 2014 en het wijzigen van contracten met OV-partijen.

De personeelskosten verminderden met € 3,0 miljoen, vooral dankzij ontslagen als gevolg van de in 2014 ingezette reorganisaties en het niet invullen van vacatures. De eerste fase van de reorganisatie bij Holland Media Combinatie is eind januari 2015 afgerond. In deze fase zijn circa 80 fte's boventallig geworden. In de tweede fase, die naar verwachting in het tweede kwartaal wordt afgerond, raken circa 35 fte's boventallig.

Partnership met Dasym

Belangrijk voor de nabije toekomst is de samenwerking met Dasym. 'We hebben eerder aangekondigd dat we onze positie in het digitale domein willen versterken in samenwerking met cross industry partners', zegt Van der Snoek hierover. 'Onze kracht is het produceren van content op het gebied van nieuws en entertainment om consumenten 24/7 te informeren, inspireren, vermaken en verbinden. De snelle opkomst van Over The Top (OTT) content (streaming videodiensten, online-tv en digitale radio-content die los van distributieverantwoordelijkheid over digitale kanalen wordt gedistribueerd) brengt méér en nieuwe aanbieders op de markt. TMG wil in deze groeisegmenten haar positie innemen en deze met partners ontwikkelen en investeerbaar maken. Daarvoor hebben we een partner gevonden met een bewezen track-record: Dasym Investment Strategies.'

TMG en Dasym hebben het voornemen om in een strategisch partnership een fonds op te richten, om gezamenlijk te investeren in de ontwikkeling van nieuwe, innovatieve distributiemodellen en in ontwikkelbedrijven in kansrijke digitale domeinen. Een van de initiatieven in het kader van OTT-ontwikkeling is de realisatie van een streaming content-platform dat zich richt op de ontwikkeling van digitale distributiemodellen voor sterke domeinen zoals bijvoorbeeld sport.

TMG zet daarmee stevig in op het crossmediaal aanbieden van content langs de tijdslijn van de consument, waarbij inhoud en vorm is afgestemd op het moment, de plaats en het apparaat dat de consument kiest. Daarnaast worden nieuwe domeinen ontwikkeld, waaronder e-gaming, e-gambling en e-health.

Voor 2015 verwacht TMG een verdere daling van omzet uit advertenties en oplagen, zowel bij landelijke- als bij regionale dagbladen. 'In dit jaar van transitie zal de onderneming met regelmaat stappen tot aanpassing van de organisatie bekend maken', aldus Van der Snoek. 'Voor bedrijfsonderdelen die niet tot het kernbedrijf behoren, worden toekomstscenario’s ontwikkeld. Die scenario’s kunnen in 2015 leiden tot bijzondere lasten met duidelijke gevolgen voor het verwachte jaarresultaat.' 

Kortom: er staan nog meer bijltjesdagen voor de deur bij Telegraaf Media Groep. Zowel bij HMC, De Telegraaf als bij de digitale titels gaat er de komende maanden veel veranderen. 

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken