Fontys krijgt 7 ton voor onderzoek robot-journalistiek

Fontys krijgt 7 ton voor onderzoek robot-journalistiek
  • Media
  • 21 mei 2015 @ 08:47
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • MediaOnderzoekJournalistiekDigitaal

Leren we eindelijk wat robot-journalistiek ons te bieden heeft? Het interdisciplinaire Fontys Lectoraat Media (Journalistiek, Economie, ICT, Communicatie, Kunsten) krijgt financiële ondersteuning ter waarde van 700.000 euro vanuit het Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA voor de ontwikkeling van een geautomatiseerde nieuwsredactie.

In nauwe samenwerking met Tilburg University ontwikkelt het lectoraat onder meer tools die het mogelijk maken om automatisch nieuwsverhalen te vertellen. Het onderzoek wordt binnen een consortium ondersteund door NDP Nieuwsmedia, de branche organisatie voor nieuwsmedia waar onder meer De Persgroep, RTL en ANP bij aangesloten zijn. Een gedeelte van het onderzoek heeft plaats bij de Telegraaf Media Groep. De Vereniging Voor Onderzoeksjournalisten (VVOJ) is betrokken bij de kennisdeling vanuit het project. De onderzoekers maken gebruik van open source codering, waardoor de kennis open beschikbaar wordt gesteld.

Algoritmische teksten

Het onderzoek richt zich enerzijds op de ontwikkeling van algoritmes (‘robots’) die automatisch teksten produceren en anderzijds op de impact van deze technologische ontwikkelingen op het nieuwsveld. De impact wordt onderzocht uit zowel het perspectief van de journalist als nieuwsconsument. Binnen het onderzoek worden twee prototypes van een automatisch redactiesysteem gebouwd. Het vierjarige onderzoek bouwt voort op eerder onderzoek naar de automatisering van nieuwsproductie van het lectoraat. Hierbij werd met ondersteuning vanuit het Stimuleringsfonds van de Journalistiek onder meer geëxperimenteerd met het automatisch vertellen van verhalen met sensoren.

Het onderzoek komt voort uit de vakgebieden Media Studies, Media Design en ‘Natural Language Processing’ – het automatische genereren van taal. De toepassingen uit dit laatste vakgebied in het journalistieke veld nemen een vlucht in Amerika. In het werkveld staat deze ontwikkeling bekend als Automated Journalism of ‘robotjournalistiek’. Binnen Nederland en specifiek voor de Nederlandse taal zijn de ontwikkelingen op dit gebied echter nog zeer beperkt.

Ver-mijn-bed-show

Onderzoeksleider Hille van der Kaa (Fontys) is er van overtuigd dat het project een positieve bijdrage levert aan het journalistieke veld. 'Ik geloof sterk dat we met nieuwe technologieën een nieuw soort journalistieke verhalen kunnen maken.' Volgens haar is het belangrijk dat journalistieke mediabedrijven deze technieken omarmen. 'Journalisten zien deze ontwikkelingen vaak een beetje als een ver-van-mijn-bed-show. Maar dergelijke technologie komt het journalistieke werkveld binnen. En sneller dan verwacht.'

Het Lectoraat Media, Interactie en Narratie bekijkt de invloed van technologie op het vertellen van verhalen. De activiteiten van het lectoraat vinden plaats in het Fontys FutureMediaLab (FFML) Dit lab onderscheidt zich op verschillende manieren met innovatieve, media gerelateerde onderwijs- en onderzoeksactiviteiten. Het FFML wordt gedragen door vijf Fontys hogescholen uit drie domeinen: Fontys HvK, FHC, FHJ, FEHT en FHICT vertegenwoordigen in het FFML de domeinen Kunsten, Economie & Communicatie en Techniek.

Eén van de activiteiten van het FFML is de interdisciplinaire minor Media, Minds & Matters waarbij studenten van vijf verschillende Fontys hogescholen leren om hun eigen vakgebied te verbinden met andere vakgebieden of domeinen binnen de context van media.

Zeven ton van SIA

SIA ondersteunt het onderzoeksproject vanuit RAAK-PRO met zeven ton. Het Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA financiert en stimuleert praktijkgericht onderzoek van hogescholen en valt onder de NWO. De regeling RAAK-PRO is bedoeld om praktijkgericht onderzoek te stimuleren, om zo kennis te ontwikkelen voor het onderwijs en de beroepspraktijk. De subsidie is tevens bedoeld om de samenwerking te bevorderen tussen hogescholen en andere kennisinstellingen. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken