NOM-jaarcijfers 2014: print-oplage daalt bij alle kranten
- Media
- 13 mei 2015 @ 11:33
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - DigitaalMediaBereikPrintJournalistiek
- 13 mei 2015 @ 11:33
- Jeroen Mirck
Vorig jaar zijn 4,9% minder kranten verkocht. De gedrukte oplage van alle landelijke kranten daalde, zo becijferde onderzoeksinstituut NOM (voorheen HOI). Tegenover deze voortgaande inkrimping van print staat groei van de digitale oplage, maar die is onvoldoende om de terugloop te keren.
'De grootste oplagedaling van landelijke dagbladen sinds 2000', zo vat NU.nl de NOM-cijfers samen. De betaalde oplage van marktleider De Telegraaf daalde met ruim 4% naar 455.727. Het AD kromp 6%, naar 369.447. De Volkskrant verkocht 5% minder kranten, in totaal 220.091 stuks. Ook Trouw (-3,5%) en Het Financieele Dagblad (-5%) verloren veel papieren abonnees.
Digitaal: Telegraaf grootste stijger, FD daalt
De digitale oplage zit wel in de lift, zo blijkt uit de NOM-cijfers. De meeste kranten verkochten in 2014 meer online exemplaren dan het jaar ervoor. Grote stijger is De Telegraaf, die de digitale oplage ruim zag verdubbelen. Het AD, de Volkskrant en Trouw boekten iets bescheidener winsten: 19, 23 en 30%. Het Parool wist de digitale oplage bijna te vervijfvoudigen.
Voor niet alle uitgevers was er goed nieuws op het digitale vlak. Het Financieele Dagblad, het Nederlands Dagblad en het Reformatorisch Dagblad verkochten minder digitale exemplaren.
Pijnlijk is het ontbreken van NRC Media in de jaarcijfers van NOM. De uitgever van NRC Handelsblad en NRC.next zou zijn cijfers te laat hebben aangeleverd. Het mediabedrijf bereidt momenteel een interne herstructurering voor, waarbij naar verluidt de eigen redactie van NRC.next geheel wordt opgeheven.
Regionale en gratis kranten
Ook de regionale kranten dalen flink in betaalde oplage. Vorig jaar werd 6% minder papieren kranten bezorgd dan in 2013. Met digitale edities meegerekend is die daling 4,9%. Vorig jaar werden 1.116.871 betaalde papieren regiokranten verspreid. In 2013 waren dat er nog 1.239.743. De digitale oplage steeg van 34.338 naar 46.349 exemplaren. De grootste regionale dalers zijn Het Parool (-11,6%) en De Gooi- en Eemlander (-10,7%).
De totale oplage van de gratis kranten Metro en Sp!ts is met 4,1% gedaald. Dat komt onder meer door het verdwijnen van Sp!ts, dat in oktober 2014 werd samengevoegd met Metro.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- kranten
- cijfers
- oplagecijfers
- AD
- Telegraaf
- digitaal
- Volkskrant
- daling
- NRC
- oplage
- abonnementen
- bereik
- HOI
- dagbladen
- NRC.next
- Trouw
- NOM
- Parool
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
- [column] Top 5-TikTok-trends: lentekriebels, oude hitjes en...
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Column Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende...
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing