NOM-jaarcijfers 2014: print-oplage daalt bij alle kranten

NOM-jaarcijfers 2014: print-oplage daalt bij alle kranten
  • Media
  • 13 mei 2015 @ 11:33
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • DigitaalMediaBereikPrintJournalistiek

Vorig jaar zijn 4,9% minder kranten verkocht. De gedrukte oplage van alle landelijke kranten daalde, zo becijferde onderzoeksinstituut NOM (voorheen HOI). Tegenover deze voortgaande inkrimping van print staat groei van de digitale oplage, maar die is onvoldoende om de terugloop te keren.

'De grootste oplagedaling van landelijke dagbladen sinds 2000', zo vat NU.nl de NOM-cijfers samen. De betaalde oplage van marktleider De Telegraaf daalde met ruim 4% naar 455.727. Het AD kromp 6%, naar 369.447. De Volkskrant verkocht 5% minder kranten, in totaal 220.091 stuks. Ook Trouw (-3,5%) en Het Financieele Dagblad (-5%) verloren veel papieren abonnees.

Digitaal: Telegraaf grootste stijger, FD daalt

De digitale oplage zit wel in de lift, zo blijkt uit de NOM-cijfers. De meeste kranten verkochten in 2014 meer online exemplaren dan het jaar ervoor. Grote stijger is De Telegraaf, die de digitale oplage ruim zag verdubbelen. Het AD, de Volkskrant en Trouw boekten iets bescheidener winsten: 19, 23 en 30%. Het Parool wist de digitale oplage bijna te vervijfvoudigen.

Voor niet alle uitgevers was er goed nieuws op het digitale vlak. Het Financieele Dagblad, het Nederlands Dagblad en het Reformatorisch Dagblad verkochten minder digitale exemplaren.

Pijnlijk is het ontbreken van NRC Media in de jaarcijfers van NOM. De uitgever van NRC Handelsblad en NRC.next zou zijn cijfers te laat hebben aangeleverd. Het mediabedrijf bereidt momenteel een interne herstructurering voor, waarbij naar verluidt de eigen redactie van NRC.next geheel wordt opgeheven.  

Regionale en gratis kranten

Ook de regionale kranten dalen flink in betaalde oplage. Vorig jaar werd 6% minder papieren kranten bezorgd dan in 2013. Met digitale edities meegerekend is die daling 4,9%. Vorig jaar werden 1.116.871 betaalde papieren regiokranten verspreid. In 2013 waren dat er nog 1.239.743. De digitale oplage steeg van 34.338 naar 46.349 exemplaren. De grootste regionale dalers zijn Het Parool (-11,6%) en De Gooi- en Eemlander (-10,7%).

De totale oplage van de gratis kranten Metro en Sp!ts is met 4,1% gedaald. Dat komt onder meer door het verdwijnen van Sp!ts, dat in oktober 2014 werd samengevoegd met Metro.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken