Regiokranten Persgroep lanceren extra katern

Regiokranten Persgroep lanceren extra katern
  • Media
  • 26 mei 2015 @ 10:49
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • PrintJournalistiekMediastrategieCampagnes

De zeven regionale kranten van Wegener, sinds kort eigendom van De Persgroep, zijn met ingang van vandaag uitgebreid met een nieuw derde katern en op zaterdag met een magazine. Vanaf donderdag wordt deze uitbreiding ondersteund door een marketingcampagne, ontwikkeld voor JWT Amsterdam. Bekijk exclusief op MarketingTribune de nieuwe Persgroep-commercial over de uitbreiding van de regiokranten.

De kranten, doordeweeks uitgebreid van 56 naar 64 paghina's, bieden voortaan meer ruimte voor nieuws, sport, economie en kennen nieuwe pagina's over cultuur en entertainment. Een opgefriste vormgeving moet met name in het regionale katern meer ruimte bieden aan meer nieuws, met name in de vorm van korte, lokale berichten.

'Dit is nog maar het begin', zo klinkt het strijdbaar bij Erik van Gruijthuijsen, directeur journalistiek van de Persgroep Nederland. 'De grootste veranderingen moeten nog komen. Die bestaan uit een nieuwe journalistieke aanpak die meer toegankelijke, verrassende, menselijke en dynamische kranten, apps en websites moet opleveren. Daarvoor schakelen we over op een andere manier van journalistiek nadenken, werken en organiseren, waarvan het zogenaamde in/uit-systeem van de Persgroep de kern vormt. Dat gaan we de komende maanden invoeren op alle redacties.'

De grootste verbetering voor de lezer van Tubantia, De Stentor, de Gelderlander, PZC, BN DeStem, Brabants Dagblad en Eindhovens Dagblad bestaat uit het toevoegen van een extra bijlage op dinsdag tot en met vrijdag: het &-katern. Van Gruijthuijsen: 'Het eerste katern bericht over de wereld en de stand van het land, het tweede katern behandelt de regio en het nieuwe derde katern gaat over wat lezers persoonlijk raakt. Dit katern "&" heeft een optimistische toon en gaat over mensen en alledaagse dingen.'

Het nieuwe katern verschijnt van dinsdag tot en met vrijdag onder de titels Hart & Ziel, Geld & Goed, Uit & Thuis en Binnen & Buiten en telt elke dag twaalf pagina's. Achterin het katern zitten de tv-pagina’s met achterop de weer-rubriek.

Ook de zaterdagkrant ziet er voortaan anders uit. Die zal vanaf de eerste pagina veel nadrukkelijker het weekendgevoel uitstralen. Het derde katern is die dag een sportkatern. Toegevoegd wordt het nieuwe magazine, dat in lijn met de doordeweekte katern "& Magazine" gaat heten. Het is grotendeels gebaseerd op het reeds bestaande AD Magazine, dat zich kenmerkt door persoonlijke verhalen en reportages over trends in de samenleving, stijlverhalen op het gebied van mode en interieur en elke week een interview met een bekende Nederlander.

De introductie van de vernieuwde regiokranten gaat gepaard met een grote marketingcampagne in print, op radio, televisie en posters en via digitale kanalen, verzorgd door reclamebureau JWT Amsterdam. MarketingTribune geeft alvast een inkijkje in de campagne: hierboven een print-uiting voor Brabants Dagblad en hieronder een tv-commercial. Willem-Albert Bol, marketingmanager Persgroep: 'Om de breedte van het nieuws uit de regio aan te geven, wordt gewerkt met vier versies van de commercial.' 



Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken