WPG Uitgevers bouwt verlies om naar winst

WPG Uitgevers bouwt verlies om naar winst
  • Media
  • 24 jun 2015 @ 09:22
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • ZakelijkPrintMediaJournalistiek

WPG Uitgevers boekte over het jaar 2014 een winst voor belastingen van € 23,8 miljoen, bij een dalende omzet. Dat is opmerkelijk, want een jaar eerder werd er nog een fors verlies geleden door het Nederlands-Vlaamse uitgeefconcern van onder meer De Bezige Bij, AW Bruna, Standaard Uitgeverij, educatieve uitgever Zwijsen, Voetbal International, Vrij Nederland en Happinez.

In een bericht van de Raad van Commissarissen schrijft RvC-voorzitter Femke Halsema 'verheugd te zijn dat de zware inspanningen van de afgelopen twee jaar zo’n goede financiële prestatie hebben opgeleverd'. Halsema: 'De medewerkers van WPG verdienen een groot compliment voor het harde werk en de creativiteit in de afgelopen periode. Die leidden niet alleen tot een bijzonder financieel resultaat, maar ook tot innovatie en nieuw elan.'

Onder druk van een krimpende boeken- en advertentiemarkt startte WPG Uitgevers in 2013 een reorganisatie die leidde tot de verkoop van activa en de verzelfstandiging van een aantal uitgeverijen, waaronder Singel Uitgevers, en helaas ook tot banenverlies.

Algemeen directeur Koen Clement: 'De uitzonderlijke baten en lasten hebben natuurlijk een grote impact op het uiteindelijke winstcijfer, maar ook zonder dat gegeven kijkt WPG terug op een uitstekend financieel jaar: het bedrijfsresultaat uit gewone bedrijfsvoering bedroeg € 8,7 miljoen.'

Per 31 december 2014 is WPG naar eigen zeggen 'volledig schuldenvrij'. Optimisme klonk vorig jaar ook al door toen over 2013 een verlies van 12 miljoen euro werd gerapporteerd.  

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken