Groeikansen voor wetenschappelijk uitgever Brill

Groeikansen voor wetenschappelijk uitgever Brill
  • Media
  • 20 jul 2015 @ 11:48
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • PrintZakelijkVerdienmodellen

Wetenschappelijk uitgever Brill mag dan in uitgeversland een relatief onbekende niche-speler zijn, maar volgens fondsbeheerders van het Add Value Fund heeft het bedrijf wel serieuze groeipotentie.

Beheerders Willem Burgers en Hilco Wiersma wijzen er op dat het verdienmodel van Brill is gestoeld op een sterke balans. Daardoor heeft het bedrijf volgens deze analisten een hoog koerspotentieel, zo zeggen ze vandaag op NU.nl

Naast vooruit ontvangen abonnementsinkomsten uit de tijdschriftenportefeuille zijn er ook abonnementsinkomsten op onderwerpcollecties en databanken. 'Daardoor heeft circa 40% van de omzet een wederkerend karakter. Bijna 77% daarvan wordt vooruitbetaald', aldus de fondsbeheerders.

De waarde van de zelf ontwikkelde naslagwerken en tijdschriftenportefeuille staat vanwege accountantsregels niet op de balans, zo constateren Burgers en Wiersma. Op basis van overnames in de sector schatten ze deze ‘stille reserve’ op een verborgen waarde van ruim 32 miljoen euro (of ruim 60% van de huidige beurswaarde).

Inclusief de geschatte waarde van de boekenportefeuille komt de waardering van Brill daarmee op 67 miljoen euro, of 35,74 euro per aandeel. Brill sloot vrijdag op 24,55 euro. De wetenschappelijke uitgever kan volgens Add Value dus nog een sprong maken op de beurs. Of dat ook daadwerkelijk gaat gebeuren is natuurlijk afhankelijk van de grillige interesse van beleggers en van de verdere ontwikkeling van de economie. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken