Reed Elsevier groeit onder nieuwe naam RELX

Reed Elsevier groeit onder nieuwe naam RELX
  • Media
  • 24 jul 2015 @ 11:49
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • MediaZakelijkMediastrategieContentDigitaal

Het Brits-Nederlandse mediaconcern RELX (tot voor kort bekend onder de veel breder bekende naam Reed Elsevier) heeft de eerste helft van dit jaar meer omzet en winst behaald. Tegen constante wisselkoersen groeide de omzet met 3% en het bedrijfsresultaat met 5%.

Dit maakte de informatieleverancier donderdag bekend. De omzet kwam uit op 4 miljard euro, terwijl het bedrijfsresultaat ruim 1,2 miljard euro bedroeg. RELX haalt de helft van zijn omzet uit de Verenigde Staten, dus profiteerde het bedrijf van de stijgende dollar.

De Brits-Nederlandse multinational houdt vast aan zijn verwachting dat de winst en omzet dit jaar zullen stijgen. Het bedrijf is positief over de ontwikkelingen bij zijn verschillende divisies, maar presteert vooral goed met zijn activiteiten op het gebied van risicomanagement. Het concern levert informatie en analyse-instrumenten die banken helpen bij het opsporen van witwasoperaties en overheden bij de bestrijding van fraude. De bijbehorende divisie liet in de eerste helft van dit jaar een omzetgroei zien van 7%.

Het bedrijf hoopt op termijn over de volle breedte zijn groei naar een hoger niveau te tillen. 'Maar het is voor ons ook belangrijk dat we voorspelbaar zijn', zo wordt topman Erik Engstrom geciteerd door Het Financieele Dagblad. RELX denkt harder te kunnen groeien als klanten niet alleen de informatie van het bedrijf gebruiken als referentie, maar ook als instrument om beslissingen te nemen. Data-analyse speelt daarin een belangrijke rol en het bedrijf zet hier nu meer op in.

Het mediaconcern dat eerder ook succesvol MarketingTribune uitgaf, is de afgelopen jaren sterk veranderd. Inmiddels komt 86% van de omzet uit informatie die elektronisch verstrekt wordt of via direct klantencontact. Met de nieuwe naam is eerder dit jaar een dikke streep gezet onder de oude bedrijfsfilosofie. Reed Elsevier ontstond in 1993 uit een fusie tussen het Britse Reed en het Nederlandse Elsevier. Symbolisch is dat ook het opinieweekblad Elsevier in de etalage staat. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken