Paul Jansen nieuwe hoofdredacteur Telegraaf
- Media
- 31 jul 2015 @ 11:19
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - ZakelijkJournalistiekPrintMedia
- 31 jul 2015 @ 11:19
- Redactie Media
Politiek commentator Paul Jansen wordt per 1 september de nieuwe hoofdredacteur van De Telegraaf. Hij volgt Juul Paradijs op die zich genoodzaakt zag om op te stappen na een conflict met de directie over het opknippen van Telegraaftitels. 'De directie en hoofdredactie kozen unaniem voor de politiek commentator, die aan het Binnenhof uitgroeide tot een journalistiek boegbeeld van de krant. De redactieraad steunt de voordracht', zo laat de krant weten. Daarnaast presenteerde TMG de resultaten van het eerste half jaar van 2015. Deze resultaten vallen wederom tegen.
Hoofdpunten eerste half jaar
* Aanbrengen van strategische focus leidt tot nieuwe initiatieven en cultuur;
* Transitie in volle gang bij nagenoeg alle bedrijfsonderdelen;
* Duidelijke keuze voor behoud en groei van niet-titelgebonden digitale activiteiten;
* Nieuwe kredietfaciliteit afgesloten voor komende drie jaar;
* Paul Jansen nieuwe algemeen hoofdredacteur dagblad De Telegraaf;
* Het EBITDA-resultaat daalt gedurende eerste halfjaar van 22,2 miljoen euro naar 19,0 miljoen euro;
* Liquiditeitspositie stijgt met 2,8 miljoen euro t.o.v. 30 juni 2014 naar 34,7 miljoen euro, ondanks substantiële uitgaven vanwege reorganisaties;
* Aangekondigde reorganisaties moeten leiden tot een jaarlijkse besparing van 10 tot 12 miljoen euro.
In bijna alle bedrijfsonderdelen zijn veranderprocessen op gang gebracht die moeten leiden tot duurzame resultaatverbetering. Het is een uitdagende fase met veel wijzigingen, maar ook een periode met nieuwe kansen en initiatieven zowel binnen de organisatie als in de samenwerking met externe partners.
'Hoog tempo, kansen pakken en bouwen aan nieuwe cultuur'
Geert-Jan van der Snoek, CEO van Telegraaf Media Groep: 'De onderneming is volop in verbouwing. We hebben in het eerste half jaar flink tempo gemaakt, waarbij geen heilige huisjes zijn gespaard. Dat trekt een stevige wissel op onze mensen, maar tegelijkertijd constateren we dat zij het perspectief beginnen te zien en hun kansen pakken. We investeren flink in onze medewerkers en hun competenties, in cultuur- en veranderprogramma’s. We investeren ook in IT en duurzaamheidsprogramma’s. Dat is noodzakelijk om de bedrijfsvoering te verbeteren, om innovatief en digitaal te kunnen werken en strategisch en operationeel te versnellen.'
'We zetten in op verdergaande digitalisering in al onze distributiekanalen. Daarom zijn we van plan alle niet-titelgebonden online activiteiten samen te voegen in TMG Digital B.V. Dit doen we omdat we geloven in de kracht van deze online activiteiten en het daar aanwezige talent. Door een gezamenlijke stimulerende, innovatieve omgeving te creëren voor deze activiteiten kan het rendement verbeteren.'
'En na een zorgvuldige sollicitatieprocedure zijn we, gezamenlijk met de hoofdredactie, tot een unanieme keuze gekomen voor Paul Jansen als nieuwe algemeen hoofdredacteur van dagblad De Telegraaf. Hiermee heeft De Telegraaf een krachtige, gedragen hoofdredacteur uit de eigen gelederen.'
Resultaten
Over de eerste zes maanden van 2015 heeft Telegraaf Media Groep een EBITDA-resultaat gerealiseerd van 19,0 miljoen euro, een daling met 3,2 miljoen euro ten opzichte van de vergelijkbare periode in 2014 (22,2 miljoen euro). Het netto resultaat, toe te rekenen aan de aandeelhouders van TMG, bedroeg over de eerste zes maanden van 2015 2 miljoen negatief euro, mede als gevolg van de 6,9 miljoen euro afwaardering op de drukpersen. De oplage-inkomsten daalden met 3,8 miljoen euro naar 129,8 miljoen euro. Zowel bij de landelijke als regionale media was, in lijn met de gehele markt, sprake van minder printabonnementen. De conversie naar combi-abonnementen (print en digitaal) zet door. Sky Radio Group had last van de krimpende advertentiebestedingen in de radiomarkt. De oplage-inkomsten bij Keesing Media Group stegen.
De markt blijft snel veranderen. De traditionele advertentiemodellen staan in alle markten onder druk. De advertentie-inkomsten bij TMG daalden in het eerste half jaar van 2015 met 13,4 miljoen euro naar 74,0 miljoen euro (-15,3%). De daling is bij alle producten zichtbaar. De dagbladen van landelijke en regionale media hebben al een aantal jaren te maken met druk op de advertentie-inkomsten.
De digitale inkomsten van TMG Landelijke Media lieten een stijging zien. Hoewel het digitale bereik van TMG over de gehele linie toenam, daalden de totale digitale advertentie-inkomsten. Dit is vooral het gevolg van een aanzienlijke daling bij Dichtbij.nl. Voor Dichtbij.nl wordt gewerkt aan verschillende ontwikkelscenario’s.
Voor de niet-titelgebonden online-activiteiten van TMG zijn de scenario’s ontwikkeld. Er is gekozen om deze activiteiten samen te voegen in een nieuwe businessunit: TMG Digital B.V. Door investering in deze nieuwe businessunit en door samenwerking rondom klanten en thema's kunnen voordelen worden behaald die de gezamenlijke resultaten van die activiteiten sterk zullen verbeteren. De onderneming wil de kennis en het talent in dit domein behouden en duurzaam aan zich verbinden om de digitale positie van TMG verder uit te bouwen. Als gevolg van dit voornemen zal ook Relatieplanet.nl niet langer voor verkoop worden aangehouden, maar worden geïntegreerd in TMG Digital. Bij de betrokken activiteiten en bedrijfsonderdelen, die momenteel onderdeel zijn van TMG Landelijke Media, werken circa 115 fte. Het streven is om TMG Digital per 1 januari 2016 operationeel te hebben.
Ter ondersteuning van de strategische focus op de hoofdmerken en ter versterking van de positie in het digitale domein werden in de eerste helft van 2015 nieuwe partnerships aangekondigd. TMG en Dasym Investment Strategies werken aan een strategisch partnership om onder andere de positie in Over-The-Top (OTT) content, e-gaming en e–gambling, te versterken. Eind april 2015 zijn de partijen tot een Letter of Intent gekomen.
Organisatie in verandering
De strategische focus van TMG richt zich op het produceren van content voor distributie via print, online, video, mobiel en radio. TMG focust op het kernbedrijf en de hoofdmerken. Bij alle strategische aanpassingen staat de veranderende behoefte van de consument centraal. TMG wil in staat zijn om 24/7 relevante producten en diensten aan te bieden via die kanalen en op die momenten die de consument zelf kiest.
Bij TMG Landelijke Media wordt de organisatie gefaseerd ingericht op het versterken van de merken en op de wendbaarheid van de organisatie. Bij Holland Media Combinatie is de reorganisatie in uitvoering die eerder werd aangekondigd. Speerpunt is het versterken van de uitgaven in de vijf kernregio’s. De tweede fase van de reorganisatie bevindt zich al voor een groot deel in de uitvoeringsfase.
In juni werd het voornemen tot een reorganisatie van alle drukactiviteiten van TMG aangekondigd. Het plan is de drukcapaciteit samen te voegen in Amsterdam en de drukkerij in Alkmaar te sluiten. Een deel van het drukwerkvolume zal worden uitbesteed aan nader te bepalen externe partijen. De ingreep is noodzakelijk vanwege het snel veranderende mediagebruik. Er is al lange tijd een grote overcapaciteit in de markt en die neemt nog steeds fors toe.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
- Procter leidt nieuwe Top-100... 20-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing