Blendle-concurrent Fuuzle zet in op mobiele website

Blendle-concurrent Fuuzle zet in op mobiele website
  • Media
  • 17 aug 2015 @ 09:58
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • WebsiteMediaJournalistiekOnline

Fuuzle, een gratis webdienst van Nederlandse makelij die binnen seconden realtime nieuws uit alle delen van de wereld verzamelt en ontsluit, heeft vrijdag mobiele versies gelanceerd voor smartphone en tablet. Het aantal gebruikers van Fuuzle groeit snel sinds de softlaunch dit voorjaar: inmiddels maken zo’n 3.000 mensen per dag gebruik van de nieuwsportaal die eenvoudig toegang biedt tot miljoenen RSS-feeds van nieuwswebsites wereldwijd.

Met de nieuwe mobiele en tablet toepassing verwacht Fuuzle de groei van het aantal gebruikers in Nederland te versnellen. Van iedereen die online informatie zoekt of nieuws leest, doet 25% dat via de mobiele telefoon of tablet. Deze groep kon tot dusverre geen gebruik maken van Fuuzle en daar komt nu verandering in. Het bedrijf verwacht dat het aantal terugkerende gebruikers door de nieuwe toepassingen al binnenkort tussen de 10.000 en 20.000 zal zitten.

Algoritme met alert-service

Fuuzle biedt toegang tot miljoenen RSS-feeds uit de hele wereld. Dankzij een geavanceerd algoritme dat op basis van zoekcriteria steeds slimmer selecteert, is het mogelijk om via Fuuzle zeer gericht en snel informatie te zoeken. Gevonden RSS-feeds worden binnen seconden geanalyseerd, geselecteerd, vertaald en aangeboden.

Het snelle succes van Fuuzle, dat gevestigd is in Enschede, is opmerkelijk omdat het bedrijf sinds de start in mei in de luwte opereert en nog geen reclame voor zichzelf maakt of marketingactiviteiten ontplooit. Behalve gebruikers weten ook adverteerders de site inmiddels te vinden. Zij betalen gemiddeld lagere tarieven dan bij andere RSS-feed- en nieuwssites.

Als relatief nieuwe speler wordt Fuuzle volgens directeur Marco de Goeij steeds vaker door kenners vergeleken met grote concurrenten, zoals Blendle, Flipboard en Feedly. 'We scoren vooral punten met onze alert service. Op basis van ingevoerde zoekcriteria krijg je iedere keer direct een e-mail van al het nieuws in jouw interessegebied. Verzameld over de hele wereld en realtime vertaald in het Nederlands. Dat dit echt iets toevoegt aan het al bestaande, krijgen we heel vaak te horen.'

Doorklikken, niet 'rippen'

Van alle mogelijkheden die internet biedt om informatie te zoeken en te vinden, behoren RSS-feeds tot de meest efficiënte. Het door Fuuzle gebruikte algoritme beoordeelt iedere feed individueel en vergelijkt deze met ingevoerde zoekcriteria waardoor een match maximaal is. Ten aanzien van bijna alle bestaande feed-readers is dit een grote sprong voorwaarts.

Gevonden content kan via Fuuzle met één muisklik worden vertaald in veertien verschillende talen met behulp van Google Translate. Het aantal vertaalmogelijkheden zal in de toekomst nog verder worden uitgebreid.

Fuuzle biedt bezoekers de mogelijkheid door te klikken naar sites waar een feed van afkomstig is, in plaats van die informatie te ‘rippen’ en in de eigen wegomgeving te zetten. De nieuwsportaal is hierdoor niet alleen interessant voor consumenten en bedrijven, maar ook voor content-leveranciers. Via Fuuzle krijgen ze gratis een groter bereik en meer naamsbekendheid. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken