Dekker is nu écht klaar met amusement, NPO gromt
- Media
- 26 aug 2015 @ 12:31
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - TelevisieJournalistiekPolitiekContent
- 26 aug 2015 @ 12:31
- Jeroen Mirck
Staatssecretaris Sander Dekker (Media) zet zijn plannen door om bij de publieke omroep te stoppen met programma's die puur draaien om amusement. De lastige opgave voor de Nederlandse Publieke Omroep is nu: geen plat amusement meer, maar toch relevant blijven voor een nieuwe generatie kijkers. Het gegrom binnen de NPO zwelt weer aan.
Dekker schrapt amusement als kerntaak van de NPO, zo blijkt uit zijn plannen voor de Mediawet, die hij dinsdag presenteerde. Tegelijk moet het wél allemaal creatiever en innovatiever in de strijd tegen binnen- én buitenlandse concurrenten als RTL en Netflix. Een bijkans paradoxale opgave.
'De publieke omroep is er niet om dunnetjes over te doen wat je bij de commerciële ook al voorbij ziet komen,' aldus VVD-bewindsman Dekker, die oktober vorig jaar al liet weten weinig heil te zien in amusement bij de NPO. Daarbij noemde hij met naam programma's als Ranking the Stars, Bananasplit en Animal Crackers, terwijl een ongeschreven wet politici toch oproept zich niet op programma-niveau met de omroep te bemoeien. Dekker had daar toen én nu schijt aan.
Amusement hoeft van de VVD'er niet volledig te verdwijnen. Het kan volgens hem ondersteunend zijn als middel om educatieve, informatieve en culturele programma's voor een breed publiek aantrekkelijk te maken. 'Het betekent niet dat we straks alleen nog film noir en opera's kunnen zien.' Volgens de immer neutrale Telegraaf is hier sprake van een 'u-bocht' die de PvdA erin heeft gefietst om de 'pret van de NPO te redden'.
Innoveren om jonge kijkers te behouden
Dekker wil dat Hilversum 'creatiever en innovatiever' wordt. Volgens hem is de omslag nodig om de kijkers bij de NPO te houden. Niet alleen de commerciële zenders, maar ook buitenlandse VOD-diensten als Netflix zijn succesvolle concurrenten.
Vooral jongere doelgroepen kijken steeds minder tv. Dekker: 'Het is niet de bedoeling dat de NPO een ouderenomroep wordt. Als ze in Hilversum niks doen, blijven doen wat ze nu doen, halen nieuwe generaties hun programma's ergens anders. Jongeren bereiken kan ook zonder traditionele televisie.'
Hier spreekt Dekker zichzelf wat tegen, want eerder perkte hij de ruimte van publieke omroepen op internet sterk in. Onder meer de VPRO voerde daar vervolgens actie tegen, omdat veel van hun themaplatforms ineens niet meer waren toegestaan.
Omroepen reageren kritisch
In Hilversum zag men het onheil al naderen, dus is het niet verrassend dat men kritisch reageert. Voor de omroepen, die eerder flink moesten bezuinigen, betekent de nieuwe Mediawet een flinke inperking van hun macht. Dekker gooit het bestel open voor buitenproducenten en geeft de NPO 'een stevige onafhankelijke rol' ten opzicht van de omroepen. Ook wil Dekker dat de NPO meer openheid over uitgave en kosten gaat geven. Hij wil zijn plan in 2016 invoeren.
Hieronder enkele reacties uit de omroepwereld op de plannen van Dekker:
Publiek weet programma's publieke omroepen wel te waarderen. Bereik Ned. bevolking: 86%! Dekker heeft maling aan de mening van de kijker.
— Jan Slagter (@Jan_Slagter) August 25, 2015
Sander Dekker wil de publieke omroep kapotmaken, schrijft @HanvanderHorst http://t.co/7BBTkYIX4I
— Joop (@Joop_nl) August 25, 2015
De ideale televisieavond van staatssecretaris Sander Dekker begint met #DWDD University. Oké. pic.twitter.com/WRxQaffqUN
— Dieuwke Wynia (@DieuwkeWDD) August 26, 2015
Hopelijk heeft de Eerste Kamer echt verstand van zaken en stemt zij tegen deze Mediawet. Advies Raad van ... http://t.co/bGc4atqfZn
— Jan Slagter (@Jan_Slagter) August 25, 2015
#SanderDekker presenteert vandaag nieuwe #mediawet. Geen plat vermaak op de publieke omroep. http://t.co/L5deABJbBu pic.twitter.com/5NZnMgIlTg
— BNR Mediazaken (@BNRMediazaken) August 25, 2015
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- overheid
- VVD
- kabinet
- omroepen
- programma's
- amusement
- regering
- entertainment
- televisie
- Sander Dekker
- Mediawet
- NPO
- Hilversum
- Publieke Omroep
- politiek
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
- Procter leidt nieuwe Top-100... 20-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing