Franska Stuy (Libelle) vertrekt bij Sanoma

Franska Stuy (Libelle) vertrekt bij Sanoma
  • Media
  • 25 aug 2015 @ 12:18
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • PrintMediaPersonaliaJournalistiekMakers

Franska Stuy, algemeen hoofdredacteur van Libelle, vertrekt bij Sanoma. Ze was zeventien jaar lang hoofdredacteur van Sanoma’s grootste titel. Stuy ontving in 2011 voor haar Libelle-werk de oeuvreprijs Mercur d'Or. 'Bij Libelle wórd je een Libelle!'

Over haar vertrek zegt Stuy zelf: 'Dit had niemand verwacht, maar mensen die mij goed kennen weten dat ik heel erg van vernieuwing ben. Net als van het managen van creativiteit en het bouwen aan een merk. Hoofdredacteur van Libelle is de allermooiste baan die je kunt hebben, maar toch ga ik. Beter nu dan op een moment dat ik het routine vind worden. De ideeën en plannen voor het komende jaar liggen klaar en mijn opvolger mag daar uitvoering aan gaan geven, met nieuwe inzichten die ongetwijfeld weer leiden tot nieuwe kansen. Over wat ik hierna ga doen, kan ik nog geen uitlatingen doen.’

'Eén van de allerbesten'

Libelle bestond vorig jaar 80 jaar en is met een maandelijks bereik van 2 miljoen het grootste mediamerk voor vrouwen van Nederland. Stuy werkte naast Libelle onder meer bij de merken Ariadne at Home en Tip Culinair, daarnaast was ze hoofdredacteur van Tip Culinair TV en herintroduceerde het maandblad Zin.

Brand director Anneliese Bergman over het vertrek van Stuy: ‘Franska is een van de allerbesten uit het vak, professioneel, gepassioneerd en vakkundig. Een Mercur d’Or win je niet zomaar. Als hoofdredacteur heeft zij Libelle van een tijdschrift uitgebouwd naar het grootste Nederlandse mediamerk. Onder haar leiding werd Libelle Daily en de Libelle Zomerweek geïntroduceerd, diverse specials, nieuwscafés en de succesvolle Libelle Bookazines. We zijn achter de schermen dan ook druk op zoek naar een waardige opvolger die ons mooie merk met frisse blik weer verder kan brengen met dezelfde energie en toewijding die wij gewend zijn.’

Afscheid-symposium

Stuy neemt feestelijk afscheid middels een cocktail-symposium voor relaties en collega’s uit het vak. ‘Inspirerend wordt het, met goede verhalen over het vak, maar het wordt natuurlijk ook heel gezellig’, aldus Stuy. Voorlopig staat de datum van dit cocktail-symposium gepland op 26 oktober 2015.  

Vandaag nam Stuy ook afscheid van haar lezers via een open brief op Libelle.nl. Daarin schrijft ze het volgende: 

'Je kunt op een dag wel besluiten dat je iets anders gaat doen, dat doen heel veel mensen bij allerlei bedrijven voortdurend. Het gekke is alleen, dat de mensen van de redactie die me komen vertellen dat ze iets anders gaan doen altijd moeten huilen. Ik ben daar eerlijk gezegd stiekem heel trots op. Dat betekent iets. Bij Libelle werken is geen baan, dat is een relatie. Met elkaar, met Libelle, met u, met alles wat Libelle is en ooit geweest is en ook alles wat Libelle zal worden.

Er is maar een plek waar je niet werkt voor iets of voor iemand, maar waar je iemand wórdt. Bij Libelle wórd je een Libelle. Het gaat simpelweg in je bloed zitten en daar gaat het nooit of te nimmer meer uit. Laatst zag ik ineens een foto op Facebook van Rachel en Suzanne, twee ex-Libelle-redacteuren. Ze hadden elkaar ergens op de wereld in een ver mooi vakantieoord ontdekt. De tekst die erbij stond was: ‘Eens een Libelle, altijd een Libelle’. Geldt ook voor mij. Ik ga nu weg en ik zal u natuurlijk en mijn hele redactie ontzettend missen. Dank-dank-dank voor alles wat ik met u heb meegemaakt en voor u heb mogen doen. Libelle ga ik niet missen. Ik blijf voor altijd verbonden via het blad, maar ook via Libelle Daily.'

Libelle vierde vorig jaar zijn 80-jarig bestaan. Lees er hier mee over. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken