JCDecaux bouwt mee aan Beacon-proeftuin bij Sail

JCDecaux bouwt mee aan Beacon-proeftuin bij Sail
  • Media
  • 19 aug 2015 @ 11:49
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • InnovatieContentOutdoorMobile

Met de plaatsing van beacons in zijn objecten draagt JCDecaux tijdens Sail Amsterdam bij aan de grootste Beacon-proeftuin ter wereld: de Amsterdam Beacon Mile. De Beacon Mile is een initiatief van twintig partijen onder leiding van de Gemeente Amsterdam en Beacon-producent Glimworm.

Wanneer meer dan 1,5 miljoen mensen de hoofdstad bezoeken voor Sail Amsterdam is het ook tijd voor de grote vuurdoop van de Beacon Mile, een initiatief om locatiegebonden mobiele berichtgeving te testen.

Beacons zijn zenders die draadloos locatiegebonden boodschappen kunnen versturen naar mobiele apparaten en worden met de zogenoemde Beacon Mile gebruikt om applicaties te testen die van groot nut kunnen zijn voor inwoners en bezoekers van grote steden. Deze 'Smart City' apps richten zich op zaken als wayfinding voor toeristen of informatievoorziening over de directe omgeving.

De Beacon Mile is zodoende een levensgrote proeftuin voor bedrijven en software-ontwikkelaars. De Mile leidt van het Centraal Station, langs de OBA, Nemo en het Scheepvaartmuseum naar het Marineterrein.

'Buitenreclame bij uitstek geschikt voor beacons'

'Een fantistisch initatief waar we graag aan meedoen', zegt Joris Duindam, Strategic Development Manager van JCDecaux. 'Al sinds zijn oprichting richt JCDecaux zich namelijk op het vergroten van de leefbaarheid in steden. Een project ter stimulering van de ontwikkeling van applicaties die gericht zijn op de publieke leefruimte sluit daar naadloos bij aan. Wij beschikken als marktleider op het gebied van stadsmeubilair en buitenreclame over een dicht netwerk aan abri's en mupi’s midden in de centra van grote steden. Onze objecten zijn hierdoor uiterst geschikt voor het gebruik van Beacons.'

JCDecaux draagt bij aan de Beacon Mile door de zenders te plaatsen in zijn objecten langs de route. Het stadsmeubilairbedrijf heeft bovendien al enige ervaring met de kleine zenders. Zo voerde het eerder een reclamecampagne uit waarbij de Beacons voorbijgangers uitnodigden deel te nemen aan een winactie.

Smart City, Smart Cells

De exploitant zit sowieso niet stil als het gaat om innovaties rond de koppeling tussen mobiel en stadsmeubilair en connectiviteit, stelt Duindam. 'Zo verkennen we ook de mogelijkheden van onder meer Eddystone en Social Wifi. Op dit moment zijn bovendien 200 van onze abri’s aangesloten op het glasvezelnetwerk en voorzien van Small Cells. Zo versterken ze het 4G-netwerk van Vodafone.'

De Beacon Mile is een initiatief van twintig partijen onder leiding van de Gemeente Amsterdam, dat zich steeds prominenter profileert als Smart City, en Beacon-producent Glimworm. Nederland is per januari 2016 een half jaar voorzitter van de Europese Unie. In die periode zullen veel evenementen in Amsterdam plaatsvinden, waarbij Smart City Apps een dienstverlenende rol kunnen vervullen. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken