RTL Group groeit, RTL Nederland daalt

RTL Group groeit, RTL Nederland daalt
  • Media
  • 27 aug 2015 @ 12:59
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • ZakelijkMediaJournalistiekTelevisie

Wisselend succes voor RTL in Europa en Nederland. Waar de advertentiemarkt in grote Europese landen als Duitsland en Frankrijk aantrekt, blijft die in Nederland 'uitdagend', zo meldde mediaconcern RTL Group donderdag bij de presentatie van de halfjaarcijfers. Het bedrijfsresultaat van RTL Nederland zakte van 44 miljoen naar 27 miljoen euro.

RTL Group presenteert een licht groeiende omzet in de eerste jaarhelft: 2,8 miljard euro, een plus van bijna 4%. Het bedrijfsresultaat steeg met ruim 3% naar 534 miljoen euro. Onder de streep bleef 351 miljoen euro over, bijna driekwart meer dan een jaar eerder. Een goed resultaat dus. 

De goede cijfers zijn vooral te danken aan puike prestaties in Duitsland. Daar hielp de beter lopende advertentiemarkt het mediabedrijf aan een stijging van het bedrijfsresultaat met bijna 10%, tot een recordniveau van 343 miljoen euro.

Digitaal meldt RTL Group een sterke stijging.Voor de komende jaren verwacht het mediaconcern dat RTL Digital Hub het bedrijf flink zal laten groeien. Voor 2015 is het bedrijf ook positief. De resultaten zullen naar verwachting hoger liggen dan in 2014.

RTL Nederland: 'Last van dalende advertentiemarkt'

In Nederland vallen de resultaten tegen. 'De eerste helft van 2015 heeft ons in financieel opzicht niet gebracht wat we hadden gehoopt', reageert CEO Bert Habets van RTL Nederland. 'Ondanks een stabiele performance van onze zenders hebben de dalende advertentiemarkt en onze investeringen in VOD, nieuwe programmering en nieuwe ventures zijn weerslag op ons winstniveau. Het goede nieuws is dat we een sterke basis hebben waar we op verder kunnen bouwen. Dat en onze drive om steeds weer boven onszelf uit te stijgen, betekent dat we niet wachten met handelen tot de storm gaat liggen.' 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken