SPOT ziet tv-reclamemarkt met 4% dalen

SPOT ziet tv-reclamemarkt met 4% dalen
  • Media
  • 27 aug 2015 @ 09:38
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • TelevisieMediastrategieReclameBereikMediaOnderzoek

De netto bestedingen voor tv-reclame zijn in de eerste helft van 2015 uitgekomen op € 456 miljoen, een daling van 4,2%, zo meldt SPOT. In de eerste helft van dit jaar werd € 401 miljoen besteed aan spot advertising en € 55 miljoen aan non-spot advertising. De online videoplatforms van de SPOT-zenders realiseerden in de eerste helft van 2015 een groei van 7% en kwamen uit op € 10,4 miljoen. Ondanks de daling verwacht SPOT in de tweede helft van dit jaar 'een groei van de tv-markt, waardoor het hele jaar uiteindelijk op een nullijn zal uitkomen'.

De algehele daling van de tv-markt van ruim 4% betekent dat spot-reclame (-5,1%) niet wordt gecompenseerd door non-spot (+2,9%) en de online videoplatforms (+7%) van de aangesloten zenders, zo blijkt uit het SPOT Halfjaarrapport 2015. Op zich logisch, want de spot-markt is nog altijd acht keer zo groot als non-spot.   

SPOT verwacht economisch herstel tv-markt

De CPB-ramingen van jongstleden 11 augustus geven een positiever beeld over het herstel van de economie, meldt SPOT. De belangenorganisatie leest daar ook positieve effecten voor de tv-markt. 'De prognoses voor de economische groei, de afname van de werkloosheid en de toename van koopkracht zijn in positieve zin bijgesteld. Deze ontwikelingen zullen een positieve impact hebben op de verdere economische groei en ook op de communicatieplannen van veel adverteerders.'

De eerste indruk over de tv-reclamemarkt in het derde kwartaal is positief, aldus SPOT. 'Op basis van gesprekken met bureaus en adverteerders is SPOT dan ook optimistisch over de tv-reclamebestedingen voor de tweede helft van het jaar. We verwachten  dat de tv-markt in 2015 uiteindelijk op een nullijn zal uit komen.'

'Kijktijd live daalt, uitgesteld kijken stijgt'

De kijktijd is in de eerste helft van 2015 uitgekomen op 195 minuten, een daling van 4% ten opzichte van de eerste helft van 2014. Deze daling blijft ook bestaan als we 2015 vergelijken met 2013, ook een jaar zonder grote sportevents. Live-televisie ondervindt meer concurrentie van VOD-platforms als Netflix en online videoplatforms als YouTube. Wel is er meer uitgesteld en via de harddiskrecorder gekeken. Deze kijktijd groeide van 20 naar 24 minuten.

Directeur Michel van der Voort van SPOT zegt over de halfjaarcijfers: 'We hebben het de eerste zes maanden moeten stellen met minder tv-campagnes uit de de grootste branches retail en FMCG. Voor een deel is dat recht getrokken door een verdere aanwas van e-commerce-campagnes, een tak van sport die jaar op jaar groeit op televisie. Verder merken we dat veel adverteerders in een herstellende economie nog behoudend zijn in hun marketingplannen. Al met al zijn we tevreden over de gerealiseerde omzet en de verdere groei van de online video-omzet.'

Een punt van aandacht voor de SPOT-zenders is de ontwikkeling in de kijktijd, constateert Van der Voort. 'Het verlies van kijkers bij lineare televisie wordt voor een deel goed gemaakt door een uitbreiding van het VOD-aanbod van onze zenders. Dit aanbod zal de komende jaren snel verder groeien. Kijk alleen al naar de Multi Channel Networks waarmee met name RTL en SBS voortvarend aan de slag zijn gegaan.'

In onderstaande video geeft Michel van der Voort een toelichting op de cijfers over de eerste helft van het jaar en de verwachtingen voor de tweede helft van 2015.  



Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken