Aandeel lineair tv-kijken zakt onder 40%

Aandeel lineair tv-kijken zakt onder 40%
  • Media
  • 2 sep 2015 @ 14:09
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • VideoBereikTelevisieOnderzoekKijkcijfersMedia

Lineaire televisie beleeft een opvallende neergang. In een half jaar tijd daalde de lineaire kijktijd onder Nederlanders van 47 naar 39%. Het klassieke tv-kijken legt het steeds nadrukkelijker af tegen filmpjes op internet of uitgesteld kijken.

Dat blijkt uit onderzoek van marktonderzoeker Telecompaper. De circa 6.600 respondenten lieten weten gemiddeld twee uur per dag 'gewoon' voor de buis te zitten, het lineaire kijken dus. Inmiddels besteden ze 61% van hun dagelijkse kijktijd aan het kijken op andere manieren, ofwel zo'n 140 minuten. Bij een eerdere peiling, een halfjaar geleden, was dat nog 53%.

Er zijn wel grote verschillen tussen leeftijdsgroepen. Zo kijken Nederlanders boven de vijftig jaar gemiddeld 140 minuten per dag op een traditionele manier naar de tv, terwijl dit bij tieners 68 minuten per dag is. Van alle manieren van kijken is het gewoon televisie kijken wel nog steeds het meest populair. 

Behalve uitgesteld kijken (via diensten als Uitzending Gemist) en online video's noemt Telecompaper ook andere steeds populairdere vormen van videocontent kijken, zoals opnames, downloads, dvd’s en abonnement op diensten als Netflix, waar de kijker zelf bepaalt wanneer hij iets kijkt.

Kwart huishoudens heeft pluspakket 

Uit het onderzoek blijkt verder dat een kwart van de huishoudens in Nederland geabonneerd is op een pluspakket met extra zenders, bovenop het basis tv-pakket. Dit komt neer op 1,87 miljoen huishoudens. De populariteit van pluspakketten is de afgelopen twee jaar gestaag gegroeid en is verreweg de meest populaire toevoeging. Het aandeel huishoudens met een pluspakket bedroeg in het eerste kwartaal van 2013 nog 16%, wat neerkomt op een groei van bijna 10% in twee jaar.

Na het pluspakket van de vaste tv-aanbieder is specialist Fox Sports volgens Telecompaper de op een na populairste toevoeging. In Nederland heeft 8% van de huishoudens een abonnement op het Nederlandse of internationale voetbal van betaalzender Fox. Opvallend is dat Netflix in dit verband niet eerder wordt genoemd, want die betaaldienst zou naar verluidt 1 miljoen Nederlandse klanten hebben. 



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken