DWDD en Radio 2 kregen betaald om Koningslied te promoten
- Media
- 10 sep 2015 @ 10:19
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - TelevisiePolitiekBranded contentMedia
- 10 sep 2015 @ 10:19
- Redactie Media
Ophef binnen de niet-commerciële publieke omroep: NPO Radio 2 en tv-talkshow De Wereld Draait Door (VARA) hebben geld gekregen voor de promotie van het Koningslied. Dit blijkt uit een overeenkomst tussen de NPO en de Stichting Nationaal Comité Inhuldiging, die de NOS heeft opgevraagd op grond van de Wet openbaarheid van bestuur.
Uit de WOB-stukken blijkt ook dat de Stichting Nationaal Comité Inhuldiging de NPO maximaal 1,9 miljoen euro heeft betaald voor alle evenementen rond de inhuldiging, meldt de NOS. Naast het Koningslied ging het daarbij om de Koningsspelen, de uitreiking van het eerste exemplaar van het Droomboek en het dankfeest voor prinses Beatrix.
Bekend was al dat het Koningslied 550.000 euro heeft gekost. Het nationaal comité betaalde 400.000 euro en de NPO 150.000 euro. Een woordvoerder van de NPO zei onlangs dat er geld was gegaan naar 'de productie van het Koningslied, de app, de videoclip en het tot stand brengen van de live-verbinding met Ahoy'. Ook Ahoy zelf heeft een klein bedrag ontvangen.
Betaald voor redactionele aandacht
Uit de WOB-stukken blijkt nu dat er ook is betaald voor 'programmakosten NPO Radio 2 en DWDD'. Er moest 'redactionele aandacht' en 'promotie rond de actie' komen op Radio 2 en 'binnen DWDD'. NPO Radio 2 en DWDD moesten helpen 'een gevoel van saamhorigheid te creëren tussen alle lagen van de bevolking, waarbij we in gezamenlijkheid onze droom voor ons land overbrengen aan de toekomstige Koning'.
Hoeveel NPO Radio 2 en DWDD kregen wordt uit de WOB-stukken niet duidelijk. De bedragen zijn onzichtbaar gemaakt omdat het volgens de NPO en de VARA bedrijfsgevoelige informatie betreft.
Het Koningslied heeft vanaf het begin voor controverse gezorgd en dat zal na vandaag niet over zijn. Vermoedelijk gaat de politiek hier vragen over stellen. Ook laat het zich raden dat de commerciële omroeporganisaties SBS Broadcasting en RTL Nederland bezwaar gaan maken.
NPO en BNN-VARA: 'Klinkklare nonsens!'
In een reactie op het nieuws ontkennen de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) en BNN-VARA ten stelligste dat NPO Radio 2 en De Wereld Draait Door betaald hebben gekregen voor de promotie van het Koningslied. DWDD-hoofdredacteur Dieuwke Wynia noemt het bericht van de NOS 'klinkklare nonsens'.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- Column Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende...
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing