RNW Media daagt jongeren uit met #IKVIND-campagne

RNW Media daagt jongeren uit met #IKVIND-campagne
  • Media
  • 2 sep 2015 @ 07:00
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • MediaSocial mediaCampagnesOnline

RNW Media is een campagne gestart om het onderwerp vrijheid van meningsuiting bespreekbaar te maken onder jongeren. Bijna vier op de tien jongeren voelt zich daarin wel eens beperkt, zo blijkt uit onderwerp in samenwerking met onderzoeksbureau Kien. De campagne is gebouwd rond de hashtag #IKVIND.

Nederland is een land dat van oudsher de vrijheid van meningsuiting hoog in het vaandel heeft staan. Toch voelt op dit moment 37% van de jongeren zich wel eens beperkt om zijn mening te geven over maatschappelijke onderwerpen. Dat blijkt uit onderzoek van RNW Media en Kien. Om aandacht te vragen voor het recht dat Nederland heeft op vrije meningsuiting, een voorrecht dat in veel landen niet geldt, lanceert de mediaorganisatie een campagne waarin de hashtag #IKVIND de hoofdrol speelt.

Ruim vijfhonderd jongeren tussen 18 en 30 jaar werden ondervraagd over het geven van hun mening over onderwerpen als het immigratiebeleid, seksuele diversiteit, politiek en geloof. Daaruit kwamen opvallende resultaten naar voren. Zo is vrijheid van meningsuiting een belangrijk goed voor hen; ze geven het recht hierop een 8,5 als cijfer op een schaal van 10. Toch voelt bijna één op de drie jongeren wel eens angst om te delen wat ze vinden en geeft twee op de vijf aan dat ze hun mening wel eens voor zich houden omdat ze bang zijn dat deze niet wordt gewaardeerd.

Nederlandse jongeren voelen zich vooral bij vrienden en familie vrij om hun mening over verschillende maatschappelijke onderwerpen te geven. Bij collega’s en studiegenoten zijn jongeren al terughoudender. Dit is bijvoorbeeld terug te zien bij een thema als vluchtelingen- en immigratiebeleid: 85% bij directe familie versus 71% in de werk- en schoolomgeving. Slechts 44% geeft aan zich vrij te voelen om zijn mening te delen over seksuele diversiteit op Facebook of in besloten discussiegroepen. Voor online kanalen als Twitter, waar je mening voor iedereen toegankelijk is, is seksuele diversiteit nog maar voor 34% van de jongeren een thema om vrij te delen.

#IKVIND-campagne

Robert Zaal, directeur RNW Media: 'Vrijheid van meningsuiting is durven en mogen benoemen wat je vindt. En dat is een essentieel uitgangspunt van een open en democratische samenleving waarin mensen geïnformeerde en individuele keuzes maken. Alleen is het recht op vrijheid van meningsuiting dus niet altijd vanzelfsprekend, ook niet voor jongeren in Nederland blijkt. Met #IKVIND benadrukt RNW Media dat wij het recht hebben om een mening te kunnen vormen en deze ook in vrijheid te uiten. Zolang wij die ruimte hebben, kunnen we wereldwijd samenlevingen inspireren om een open dialoog met elkaar aan te gaan. Een basis waarmee ook RNW Media haar werk kan voortzetten en uitbouwen.'

In verschillende landen wordt de vrijheid van meningsuiting bedreigd. Denk aan Jemen, Burundi en China. RNW Media zet in deze landen media in om ervoor te zorgen dat mensen toegang krijgen tot onafhankelijke journalistiek en informatie. Zaal: 'Om ons werk te blijven doen moet er voldoende draagvlak zijn in Nederland. Meer jongeren in Nederland zouden bekend moeten zijn met wat wij doen. Vandaar dat we in eigen land campagne voeren.'

Iedereen die vrijheid van meningsuiting een belangrijk recht vindt, kan meedoen door de hashtag #IKVIND te gebruiken bij meningen in posts op social media. Op het platform www.ikvind.org worden de meningen verzameld en kunnen bezoekers verhalen lezen van journalisten en bloggers die in eigen land niet vrijuit kunnen spreken. Ook kunnen jongeren zelf ervaren hoe het is om afhankelijk te zijn van vrije media. 

www.ikvind.org



Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken