Rupert Murdoch koopt National Geographic
- Media
- 10 sep 2015 @ 13:59
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - ZakelijkPrintJournalistiekMedia
- 10 sep 2015 @ 13:59
- Redactie Media
Mediabedrijf 21st Century Fox heeft voor 725 miljoen dollar het tijdschrift en de tv-zenders van National Geographic overgenomen. Fox verwerft voor dat geld een belang van 73% in het moedermaatschappij National Geographic Society.
In het persbericht dat nieuwssite Boing Boing citeert worden die subsidies kort aangestipt: de gelden moeten naast onderzoek vooral ook verhalen opleveren. Rupert Murdoch - die niet in klimaatverandering gelooft - zou daarmee een stempel kunnen drukken op het soort nieuws dat wordt gebracht.
De maatschappij heeft straks een waarde van ruim 1 miljard dollar. Het tijdschrift, dat al sinds 1888 bestaat, verloor de laatste jaren wel veel abonnees. Werk aan de winkel dus. De discussie over de overname richt zich echter op iets anders: National Geographic Society wijst ook subsidies toe aan de wetenschap, die nu vreest dat Fox-topman Rupert Murdoch (een zelfverklaard ontkenner van de klimaatproblematiek) zijn stempel gaat drukken op het klimaatdebat.
In reactie op die kritiek melden Fox en National Geographic dat ze al 18 jaar samenwerken. Declan Moore, hoofd media bij National Geographic, stelt dat Fox in al die tijd afstand heeft gehouden. 'Ze zijn niet bemoeizuchtig.' Ook Fox-topman James Murdoch benadrukt het belang van dat journalistieke integriteit en autonomie.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- media
- klimaatdebat
- overname
- Rupert Murdoch
- National Geographic
- wetenschap
- natuur
- tv-zenders
- tijdschrift
- journalistiek
- 21st Century Fox
- Fox
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
- Procter leidt nieuwe Top-100... 20-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing