Telegraaf vernieuwd: minder druk en grimmig
- Media
- 28 sep 2015 @ 09:32
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - MediastrategiePrintJournalistiekMedia
- 28 sep 2015 @ 09:32
- Redactie Media
De Telegraaf is maandag verschenen in een compleet nieuwe vorm. Met deze 40.000e krant voert hoofdredacteur Paul Jansen ook enkele belangrijke personele wisselingen door: adjunct-hoofdredacteur Jan-Kees Emmer is vrijdag opgestapt en ook adjunct Stella Ruisch gaat weg. De derde adjunct Babette Wieringe krijgt een andere functie binnen Telegraaf Media Groep.
In de nieuwe vorm maakt De Telegraaf minder gebruik van chocoladeletters. ‘De openingskop is niet meer standaard in schreeuwerige hoofdletters. Die bewaren we voor als het echt moet’, aldus hoofdredacteur Paul Jansen. Daarnaast verandert ook de inhoud: ‘De grimmige ondertoon is passé.'
Aan vaste rubrieken wordt niet getornd, maar daarnaast is er meer ruimte voor verdieping. Het meest opvallend is de rustige(re) vormgeving. De krant is stevig op de schop genomen, waarbij ook het logo is opgefrist.
De eerste sectie van de krant gaat ’Nieuws van de Dag’ heten, waarin de krant de belangrijkste nieuwsthema’s op een rij zet. In de daaropvolgende Binnenland-sectie komen reportages uit eigen land. De Telegraaf heeft zich bij de restyling laten leiden door een lezersonderzoek.
Vrijdag werd ook al bekend dat columnist Bert Dijkstra niet terugkeert. Hij had die dag zijn laatste bijdrage. ‘Omdat mijn column niet past in de visie van de nieuwe hoofdredacteur’, meldt hij via Twitter.
Jansen werkt momenteel aan een verdere reorganisatie van de redactie. Daarvoor zijn inmiddels werkgroepen ingesteld die bekijken hoe met minder mensen hetzelfde werk kan worden gedaan. Voor 1 november moet duidelijk worden wat de gevolgen zijn. Jansen zou tussen de 40 en 70 redacteuren willen ontslaan en daarvoor een kleiner aantal jongere mensen aannemen.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- restyling
- krant
- logo
- reorganisatie
- redactie
- Paul Jansen
- ontslag
- schreeuwerig
- media
- koers
- Telegraaf
- achtergrond
- nieuws
- Bert Dijkstra
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
- Procter leidt nieuwe Top-100... 20-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing