Televizier-Ring: waarom Streetlab wél, Heel Holland Bakt niet?

Televizier-Ring: waarom Streetlab wél, Heel Holland Bakt niet?
  • Media
  • 30 sep 2015 @ 07:03
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • AwardsTelevisieMakers

De shortlist voor de Televizier-Ring zorgt ook dit jaar weer voor ophef. Jan Slagter, voorzitter van Omroep Max, is woedend dat Heel Holland Bakt ontbreekt. De verrassende outsider Streetlab neemt het voor hem op, maar benadrukt dat het tv-landschap verandert en jongeren anders televisie kijken. Een interessante generatiekloof tekent zich af.

Na de bekendmaking van de shortlist voor de Gouden Televizier-Ring liet Slagter direct via Twitter weten helemaal klaar te zijn met de tv-prijs. Volgens de omroepbaas is de manier van stemmen (louter online) gebruikersonvriendelijk, vooral voor zijn eigen oudere doelgroep. het steekt hem dat nominant Streetlab op NPO3 maar zo'n 270.000 kijkers trekt. 'En Heel Holland Bakt is niet genomineerd. Een programma waar meer dan 2,3 miljoen mensen naar kijken en hoge waardering krijgt!' 

De voorzitter van Omroep Max kreeg bijval op Twitter. 'Hoog tijd dat systeem publieksprijs Televizier-Ring op de schop gaat', zegt mediacriticus Cornald Maas. 'Streetlab? Geraldine Kemper? Evident succes als Heel Holland Bakt niet?' 

Streetlab: 'Wij doen sociale experimenten'

Begrip voor de teleurstelling van Slagter is er bij Streetlab-maker Tim Senders. 'Er zit een stukje onmacht en onbegrip in', zegt hij tegen Het Parool. 'Heel Holland Bakt is zo'n groot programma en dan lukt het toch net niet. Wij zijn totaal onbekend voor velen en daarmee een beetje de underdog. We gaan met z'n vieren de straat op en doen sociale experimenten die voor mensen heel herkenbaar zijn.'

Volgens Senders past de nominatie voor Streetlab wel in de ontwikkeling van de media. 'Ook tv-makers moeten zich realiseren dat het televisielandschap aan het veranderen is. Veel jongeren kijken amper nog naar de televisie, maar doen dit wel online, hier hebben wij een flinke achterban. Onze online video's lopen erg goed, alleen al op Facebook halen wij wekelijks een bereik van 1,5 miljoen mensen. Daarbij is het ook te zien op Youtube en andere sociale platformen die ons steunen, zoals Dumpert en FHM.'

Heel Holland Bakt: nét niet genoeg stemmen

Namens Televizier heeft adjunct-hoofdredacteur Jeroen de Goeij een toelichting gegeven bij RTL Nieuws: 'Heel Holland Bakt haalde de top-5, maar kreeg net niet genoeg stemmen voor een nominatie. Dat komt niet door de stemprocedure.' De Goeij benadrukt dat er een belteam klaarzat om mensen te helpen die problemen ervoeren met het stemmen. 

Heel Holland Bakt mag dan veel publieke bijval krijgen, maar dat geldt zeker ook voor Streetlab. Dubbel tellen zelfs de steunbetuigingen van muziekduo Nick & Simon, om nog maar te zwijgen over de deejays Mattie en Wietze van Q-Music, die als experiment Streetlab hun radioshow even lieten overnemen - totdat de luisteraars het door hadden. 



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken