Televizier-Ring: waarom Streetlab wél, Heel Holland Bakt niet?
- Media
- 30 sep 2015 @ 07:03
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - AwardsTelevisieMakers
- 30 sep 2015 @ 07:03
- Jeroen Mirck
De shortlist voor de Televizier-Ring zorgt ook dit jaar weer voor ophef. Jan Slagter, voorzitter van Omroep Max, is woedend dat Heel Holland Bakt ontbreekt. De verrassende outsider Streetlab neemt het voor hem op, maar benadrukt dat het tv-landschap verandert en jongeren anders televisie kijken. Een interessante generatiekloof tekent zich af.
Na de bekendmaking van de shortlist voor de Gouden Televizier-Ring liet Slagter direct via Twitter weten helemaal klaar te zijn met de tv-prijs. Volgens de omroepbaas is de manier van stemmen (louter online) gebruikersonvriendelijk, vooral voor zijn eigen oudere doelgroep. het steekt hem dat nominant Streetlab op NPO3 maar zo'n 270.000 kijkers trekt. 'En Heel Holland Bakt is niet genomineerd. Een programma waar meer dan 2,3 miljoen mensen naar kijken en hoge waardering krijgt!'
De voorzitter van Omroep Max kreeg bijval op Twitter. 'Hoog tijd dat systeem publieksprijs Televizier-Ring op de schop gaat', zegt mediacriticus Cornald Maas. 'Streetlab? Geraldine Kemper? Evident succes als Heel Holland Bakt niet?'
Streetlab: 'Wij doen sociale experimenten'
Begrip voor de teleurstelling van Slagter is er bij Streetlab-maker Tim Senders. 'Er zit een stukje onmacht en onbegrip in', zegt hij tegen Het Parool. 'Heel Holland Bakt is zo'n groot programma en dan lukt het toch net niet. Wij zijn totaal onbekend voor velen en daarmee een beetje de underdog. We gaan met z'n vieren de straat op en doen sociale experimenten die voor mensen heel herkenbaar zijn.'
Volgens Senders past de nominatie voor Streetlab wel in de ontwikkeling van de media. 'Ook tv-makers moeten zich realiseren dat het televisielandschap aan het veranderen is. Veel jongeren kijken amper nog naar de televisie, maar doen dit wel online, hier hebben wij een flinke achterban. Onze online video's lopen erg goed, alleen al op Facebook halen wij wekelijks een bereik van 1,5 miljoen mensen. Daarbij is het ook te zien op Youtube en andere sociale platformen die ons steunen, zoals Dumpert en FHM.'
Heel Holland Bakt: nét niet genoeg stemmen
Namens Televizier heeft adjunct-hoofdredacteur Jeroen de Goeij een toelichting gegeven bij RTL Nieuws: 'Heel Holland Bakt haalde de top-5, maar kreeg net niet genoeg stemmen voor een nominatie. Dat komt niet door de stemprocedure.' De Goeij benadrukt dat er een belteam klaarzat om mensen te helpen die problemen ervoeren met het stemmen.
Heel Holland Bakt mag dan veel publieke bijval krijgen, maar dat geldt zeker ook voor Streetlab. Dubbel tellen zelfs de steunbetuigingen van muziekduo Nick & Simon, om nog maar te zwijgen over de deejays Mattie en Wietze van Q-Music, die als experiment Streetlab hun radioshow even lieten overnemen - totdat de luisteraars het door hadden.
Nog vol ongeloof, @heelhollandbakt is niet genomineerd. Een programma waar meer dan.... http://t.co/XhNV2lrK0w pic.twitter.com/g9EJWguNgr
— Jan Slagter (@Jan_Slagter) September 28, 2015
Enfin. Hoog tijd dat systeem PUBLIEKSprijs #televizierring op schop gaat. Streetlab? Geraldine Kemper? Evident succes als #hhb niet?
— Cornald Maas (@cornaldm) September 28, 2015
WAUW! De jongens van #streetlab zitten bij de laatste 3! #Televizier. GEFELICITEERD! Vorige week nog bij ons te gast https://t.co/Cr2Og0sqGg
— Mattie & Wietze (@mattiewietze) September 28, 2015
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- Televizierring
- publieksprijs
- Omroep MAX
- kijkcijfers
- genomineerden
- televisie
- Televizier
- shortlist
- Heel Holland Bak
- Jan Slagter
- nominaties
- Streetlab
- ophef
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
- [column] Top 5-TikTok-trends: lentekriebels, oude hitjes en...
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing