Verdubbeling tv-kijkers die van abonnement af willen

Verdubbeling tv-kijkers die van abonnement af willen
  • Media
  • 24 sep 2015 @ 14:21
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • TelevisieDigitaalDoelgroepBereikOnderzoek

Zijn we een beetje klaar met tv-abonnementen? Liefst 8% van de Nederlanders is van plan om binnen twee jaar zijn televisie-abonnement op te zeggen, omdat er steeds meer via internet te bekijken is. Het percentage landgenoten dat het tv-abo wil opzeggen is hiermee in een half jaar tijd verdubbeld. In januari 2015 bedroeg dit aandeel namelijk nog maar 4%.

Dit blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Telecompaper. Nog eens 5% van de Nederlanders zegt te verwachten wel op een gegeven moment over te stappen van een tv-abonnement naar online kijken, maar niet binnen twee jaar. Het aantal Nederlanders dat voorlopig niet van plan is het televisieabonnement op te zeggen is in de afgelopen zes maanden gedaald van 58 naar 47%.

Het zijn met name de jongere tv-kijkers die van plan zijn hun abonnement stop te zetten. Onder de 12- tot 19-jarigen is 13% dit van plan, onder twintigers geldt dit voor 12%. Ook dertigers overwegen het relatief vaak: 11%. 

Onder ouderen is het klassieke tv-kijken nog altijd populair. Slechts 5% van de mensen tussen 50 en 64 is van plan met kabeltelevisie te stoppen. Onder 65-plussers is vrijwel niemand dit van plan. Daarnaast blijken mannen vaker van plan (10%) te zijn hun tv-abonnement stop te zetten dan vrouwen (5%). 

Lees meer over dit onderzoek bij Telecompaper

Mediaonderzoeker Peter Wiegman zegt in een blogpost over dit onderzoek: 'Is dat veel of weinig? Massaal is het niet, maar in de wetenschap dat het percentage een paar maanden geleden nog op 4% stond geeft toch te denken.'

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken