Eén op drie jongeren kijkt dagelijks tv-series

Eén op drie jongeren kijkt dagelijks tv-series
  • Media
  • 12 okt 2015 @ 10:32
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • TelevisieOnderzoekDoelgroepTrends

Jongeren zijn verknocht aan tv-series. Dat blijkt uit een online enquête van jongerenkrant 7Days onder bijna vijfhonderd jongeren. Een derde van de respondenten kijkt elke dag naar een tv-serie. Ongeveer net zoveel kijkt meerdere keren per week (31%) of minstens één keer per week (29%).

On-demand diensten als Netflix en HBO zijn de belangrijkste bronnen van serievermaak (28%) maar ook van internet (17%) en de traditionele tv-zenders (13%) worden geregeld series geplukt. Waar sommigen hun favorieten netjes één voor één afwerken (23%), kijken anderen er hoogstens twee tegelijk om de boel niet door elkaar te laten lopen (41%) en er zijn binge watchers die echt alles door elkaar kijken (36%).

Waarom zo veel? Voor de meesten (52%) gaat het om de afleiding. Niets zo fijn om een serie te kijken en even alles en iedereen om je heen te vergeten. Het levert daarnaast leuke gespreksstof op met vrienden, vindt 20%. Tv-series verrijken ook nog eens je leven en geven je stof tot nadenken, meent een kwart van de respondenten. Slechts 2% heeft last van stress omdat-ie het gevoel heeft iets te missen als-ie niet kijkt.

Met vrienden praten over series is ook handig om weer nieuwe parels te ontdekken. 58% krijgt nieuwe series op die manier aangereikt. De favoriete genres zijn misdaad (29%), actie-avonturen (25%) en komedie (23%). Daarnaast blijkt internet ook een goede bron (36%) om nieuwe series op te sporen. Bijna de helft van de respondenten kijkt via die weg ook extra’s zoals trailers en interviews of volgt acteurs. Best dapper als je je bedenkt dat ongeveer evenveel jongeren bang zijn voor spoilers.

En als een favoriete serie is afgelopen, vallen jongeren dan massaal in een zwart gat? Ja, zegt 60%, maar we krabbelen na even afkicken weer op en beginnen aan de volgende. Slechts 4% is echt een hele poos niet te genieten. De rest gaat meteen door naar de volgende serie.

7Days is hét nieuwsmerk voor jongeren van 12 tot 18 jaar die iets willen bereiken. De krant 7Days verschijnt elke vrijdag in een oplage van 29.000 exemplaren. Ook via Sevendays.nl, Twitter, Facebook, Instagram, Snapchat en WhatsApp blijven jongeren op de hoogte van nieuws en achtergronden waar zij iets mee kunnen.  

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken