NRC.next vernieuwt vandaag, website volgt

NRC.next vernieuwt vandaag, website volgt
  • Media
  • 8 okt 2015 @ 09:49
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • JournalistiekWebsitePrintDigitaal

Het zoemde al rond, maar woensdag presenteerde NRC Media zijn plannen voor de eigen worstelende kranten: NRC.next wordt wederom aangepast en ook de website NRC.nl gaat op de schop. Deze donderdagmorgen valt er al een vernieuwde 'Next' op de deurmat van de overgebleven abonnees. Doel: een meer complete en persoonlijke ochtendkrant.

NRC.next verschijnt vanaf donderdag 8 oktober dagelijks in twee katernen. Nog altijd zal de opgewekte ochtendkrant haar lezers blijven informeren. Het eerste katern gidst de lezer in wat er echt speelt in Nederland en de wereld, met achtergronden die verrassen, aan het denken zetten en uitnodigen om een eigen mening te vormen. Completer door meer nieuws, sport en economie. Het tweede katern is een persoonlijk katern dat wil inspireren en betekenis geven aan het leven: cultuur, gezondheid, eten, techniek.

NRC-website verdwijnt achter paywall

Met de site heeft NRC hoge ambities: de beste journalistieke site van Nederland maken, waarop naast het belangrijkste nieuws alle NRC-journalistiek helder, toegankelijk en overzichtelijk wordt gepresenteerd. Met analyses en scherpe commentaren, met tegendraadse columns, met opmerkelijke opiniestukken maar ook met video’s, geluidsfragmenten, interactieve infographics, originele documenten, animaties en archiefstukken.

'Kwaliteitsjournalistiek kost geld', meldt NRC-hoofdredacteur Peter Vandermeersch. 'Daarom is toegang tot de site betaald. Het spreekt voor zich dat de abonnees van NRC.next en NRC Handelsblad gratis toegang hebben. Niet-abonnees nodigen we uit hun mening te vormen over NRC via een ‘zuiver’ digitaal abonnement. Ze kunnen dat vanzelfsprekend combineren met een van de kranten. De lezer die nog geen abonnee is krijgt de eerste paar stukken per maand van het huis. Daarna wordt hij uitgenodigd abonnee te worden.'

Ook is er hard gewerkt aan de toegankelijkheid van het nieuws. Niet alleen in de verrijkende online vormen, ook door de sterk verbeterde laadtijden. Zo kan de bezoeker op deze 'mobile first'-website veel sneller alle informatie tot zich nemen, gemakkelijker delen en kan het nieuwsaanbod zich in de toekomst aanpassen aan het leesgedrag en het device waarmee de site bezocht wordt door de lezer.

Pay-off: ‘Waar is jouw mening op gebaseerd?’

Al in 1970 heeft NRC in de ‘Beginselen’ neergeschreven voor wie de krant wordt gemaakt. Daarbij richt NRC zich ‘tot een publiek dat bereid is om na te denken’, ‘dat we geen meningen willen opdringen’, ‘dat we met vraagtekens willen confronteren die de lezers tot nadenken zullen prikkelen, ‘waarbij we hen kennis laten maken met maatschappelijke stromingen en gebeurtenissen waarmee zij het misschien helemaal niet eens zijn’. NRC heeft het 45 jaar geformuleerd in een nieuwe pay-off: ‘Waar is jouw mening op gebaseerd?’



Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken