Playboy stopt met naaktfoto's

Playboy stopt met naaktfoto's
  • Media
  • 13 okt 2015 @ 11:55
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • PrintMerkenContentMediastrategie

Opwinding in Playboy Mansion: het befaamde blootblad Playboy stopt met het publiceren van vrouwelijk naakt. Dit is een reactie op dalende verkoopcijfers en het groeiende blootaanbod online.

Playboy meldt deze opmerkelijke herpositionering in The New York Times. Ook oprichter en hoofdredacteur Hugh Hefner (89) stemde in met de beslissing. Het 62-jarige tijdschrift was ooit goed voor een verkochte oplage van 5,6 miljoen stuks in 1975, maar moet tegenwoordig moeite doen om 800.000 exemplaren te verkopen.

Volgens Playboy-topman Scott Flanders zullen er nog wel foto’s van schaarsgeklede dames in het tijdschrift verschijnen, maar is het complete naakt 'passé'. Erotiek en pornografie zijn tegenwoordig overal online te vinden. 'Je bent nu één klik verwijderd van elke denkbare sekshandeling, en ook nog eens gratis.'

De laatste jaren sleutelt het kwakkelende Playboy flink aan de koers. Zo waren aanpassingen van de expliciete content nodig voor goedkeuring op social media als Facebook, Instagram en Twitter. Sinds augustus vorig jaar verschijnt er al geen naakt meer op de website. Opmerkelijk genoeg leidde dat tot een toename in de bezoekcijfers, van vier naar 16 miljoen unieke bezoekers per maand. Ook de gemiddelde leeftijd van de bezoekers van Playboy.com daalde fors: van 47 naar 30 jaar. 



Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken