RvC-advies: maak van stadszender AT5 regionale omroep

RvC-advies: maak van stadszender AT5 regionale omroep
  • Media
  • 8 okt 2015 @ 09:31
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • TelevisieMediaPolitiek

De Amsterdamse stadszender AT5 moet een regionale omroep worden die de hoofdstad en omstreken bedient. Dat advies geven de Raad voor Cultuur en de Amsterdamse Kunstraad aan staatssecretaris Sander Dekker (media) en wethouder Kajsa Ollongren (lokale media) van Amsterdam. Daarmee gaat AT5 concurreren met zusterbedrijf RTV NH.

Volgens het advies zou AT5 als 'sterk mediamerk' met een groot bereik vooral het zuiden van Noord-Holland moeten bedienen: de metropoolregio Amsterdam, die bestaat uit de hoofdstad en 36 omliggende gemeenten. De al bestaande regionale omroep RTV NH is dan bestemd voor de rest van de provincie Noord-Holland.

AT5 is nu al de belangrijkste zender in de regio voor nieuws, informatie, cultuur en evenementen, zo zou blijken uit cijfers. De zender bereikt anderhalf miljoen kijkers per maand, waarvan 500.000 in de stad Amsterdam en een miljoen daarbuiten.

Veertiende regionale omroep

AT5 werkt met een jaarbudget van 2,4 miljoen euro, beschikbaar gesteld door de gemeente, terwijl RTV NH bijna 17 miljoen euro heeft te besteden. Als regionale omroep krijgt de zender ook een deel van de Rijksbijdrage die over de omroepen in de provincies wordt verdeeld.

Als het advies wordt overgenomen, is AT5 de veertiende regionale omroep in het bestel. Mogelijk komt dit advies donderdag te sprake tijdens het Kamerdebat over wijziging van de Mediawet, waarin ook de regionale publieke omroepen nadrukkelijk aan de orde komen. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken