Eva Jinek, Enzo Knol en Johnny de Mol hoogste nieuwkomers in DeMedia100-2016
- Media
- 3 dec 2015 @ 13:47
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - Geen tag
- 3 dec 2015 @ 13:47
- Redactie Media
Op 2 december is tijdens het DeMedia100 Diner in het American Hotel in Amsterdam de vijfde editie van DeMedia100 bekend gemaakt; de lijst van de 100 meest invloedrijke mensen in de Nederlandse media.
Het was een bijzonder diner in American Hotel, waaraan 190 van de genomineerden deelnamen. Christian van Thillo, CEO van De Persgroep, gaf een presentatie.
De dynamiek in DeMedia100-2016 is groter dan ooit. Er zijn maar liefst 30 nieuwe namen in de lijst en er zijn er dus ook 30 verdwenen. Verder werd er veel en spectaculair gestegen en – de wiskunde eist dat nu eenmaal – even veel en spectaculair gedaald. Een enkeling bleef een beetje hangen of zelfs op dezelfde plek staan.
Dat was vooral het geval in de top-10, waar de zwaargewichten staan. Toch was ook hier de dynamiek groot.
Voordat we die top-10 erbij pakken eerst nog even een paar opmerkingen die de dynamiek van de lijst in perspectief zetten. De grote dynamiek heeft verschillende oorzaken. Er deden meer mensen mee met ons onderzoek dan ooit. Er zijn ook meer mensen voor een nominatie voorgedragen dan ooit. Er zijn – net als vorig – jaar zeer veel positiewisselingen in de media, wat direct zijn weerslag heeft op de samenstelling van DeMedia100. In een kader staat een uitgebreide verantwoording van het onderzoek, dat werd uitgevoerd door onderzoekbureau MediaTest.
Hoe dynamisch ook, John de Mol is voor het vijfde jaar op rij de meest invloedrijke persoon in de Nederlandse media. Matthijs van Nieuwkerk stijgt van nummer 6 naar plek 2, dezelfde positie die hij had in 2014. Alexander Klöpping – mede-oprichter van Blendle - staat al 3 jaar achter elkaar op nummer 3. Linda de Mol staat op nummer 4, haar hoogste notering ooit. Humberto Tan, die vorig jaar zo spectaculair van nummer 16 naar nummer 2 sprong, moet dit jaar genoegen nemen met plaats 5. Op 6 de eerder genoemde CEO van De Persgroep, Christian van Thillo. Op plaats 7 de hoogste nieuwkomer; Johnny de Mol – de winnaar van de Gouden Televizier-Ring was dit jaar voor het eerst voorgedragen voor een nominatie. Peter de Mönnink, CEO van Sanoma/SBS stijgt een plek en staat nu op nummer 8. Erjand Galjaard zakt van 4 naar 9. Jeroen Pauw staat voor het eerst in de top-10, hij stijgt van 21 naar 10. Er zijn twee mensen uit de top-10 verdwenen. Joop van den Ende zakte van 10 naar 12, Bert Habets, CEO van RTL, zakte van 7 naar 16.
De complete DeMedia100 staat hier
2016 |
2015 |
|
1 |
1 |
John de Mol |
2 |
6 |
Matthijs van Nieuwkerk |
3 |
3 |
Alexander Klöpping |
4 |
8 |
Linda de Mol |
5 |
2 |
Humberto Tan |
6 |
6 |
Christian van Thillo |
7 |
- |
Johnny de Mol |
8 |
9 |
Peter de Mönnink |
9 |
4 |
Erland Galjaard |
10 |
21 |
Jeroen Pauw |
Nieuwkomers en afvallers
Johnny de Mol (7) maakt als een komeet zijn entree in DeMedia100. Minstens even opvallend is binnenkomst van Enzo Knol. Deze video blogger heeft 190.000 volgers op Twitter en maakt video positings die tot 2 miljoen keer worden bekeken. Voor de goede orde: dat is tot 2 miljoen keer bekeken per video. Eva Jinek komt binnen op 22, Chantal Janzen op 29 en Bas Heijne op 37.
Slaven Mandic is CEO van Wayne Parker Kent, hij komt binnen op nummer 41; Sonja Loth, CEO van Social Inc. op nummer 50. Geert-Jan van der Snoek, de nog relatief nieuwe CEO van TMG komt binnen op nummer 51.
Nieuwkomers
7 |
Johnny de Mol |
14 |
Enzo Knol |
22 |
Eva Jinek |
29 |
Chantal Janzen |
37 |
Bas Heijne |
41 |
Slaven Mandic |
44 |
Arthur Herpel |
50 |
Sonja Loth |
51 |
Geert-Jan van der Snoek |
54 |
Janneke Niessen |
56 |
Frank Botman |
60 |
Paul Jansen |
62 |
Dave Minneboo |
63 |
Guy Grimmelt |
64 |
Ivo Niehe |
65 |
Menno Koningsberger |
66 |
Eric Kip |
67 |
Joris Merks |
71 |
Joelle Frijters |
76 |
Susan Duinhoven |
77 |
Gerard Ekdom |
79 |
Joris van der Pol |
81 |
Wendy van Dijk |
82 |
Cécile Narinx |
83 |
Jeroen Hillenaar |
87 |
Simon Neefjes |
90 |
Isabelle Dacz |
95 |
Cornelie Weller |
96 |
Marten Blankesteijn |
99 |
Taco Rijssemus |
Ook 30 mensen hebben DeMedia 100 verlaten. Degene die vanuit de hoogste positie is verdwenen, is Sjuul Paradijs. De voormalig hoofdredacteur van De Telegraaf stond vorig jaar nog op nummer 28 en was toen op die positie na Peter Vandermeersch de meest invloedrijke hoofdredacteur in Nederland. De nieuwe hoofdredacteur van De Telegraaf, Paul Jansen, is een van de nieuwkomers in DeMedia100. Hij staat op plaats 60.
Andere mensen die vorige jaar hoge ogen gooiden maar nu zijn verdwenen, zijn Ruud Hendriks (40), Ernst-Jan Pfauth (42), Brenno de Winter (43), Remko van Westerloo (44) en Elja Polak (53).
Stijgers en dalers
Natuurlijk wordt er weer hard gestegen en gedaald. Grootste stijger is Nathalie Peters. Vorig jaar behoorde de Group Commercial Director van Mediabrands tot de hoogste nieuwkomers. Dit jaar werd ze ook voorzitter van IAB. Ze steeg 43 plaatsen naar nummer 27. Nalden steeg 40 plekken tot positie 47. Johan Derksen steeg 39 plaatsen en staat nu op 48.
Andere stijgers waren onder meer Winston Gerschtanowitz (33), Arno Peperkoorn (45) en Joris Luyendijk (13).
Stijgers
|
|
|
|
Er werd ook volop gedaald. Het hardst door Philip Kok (84), Joris van Heukelom (97), Shula Rijxman (98), Barbara van Beukering (100) en Ton Schoonderbeek (80).
Mediabureaus
Meest invloedrijke mediabureau directeur is ook dit jaar Ruud de Langen. De Mindshare CEO stijgt van plaats 13 naar 11. Hij wordt gevolgd door Diederik Breijer (18), CEO Mediabrands en Nathalie Peters (27), Group Commercial Director Mediabrands.
Ook hoge posities voor Léonie Koning (35), Remon Buter (42) en Eric Kramer (43).
Nieuwkomers in de mediabureaulijst zijn Artur Herpel (44), Isabelle Dacz (90) en Cornelie Weller (95).
2016 |
2015 |
Bureau |
Bureaugroep |
|
11 |
13 |
Ruud de Langen |
Mindshare |
GroupM |
18 |
16 |
Diederik Breijer |
Mediabrands |
|
27 |
70 |
Nathalie Peters |
Mediabrands |
|
35 |
54 |
Léonie Koning |
Initiative |
Mediabrands |
42 |
34 |
Remon Buter |
GroupM |
|
43 |
36 |
Eric Kramer |
MEC |
GroupM |
44 |
- |
Arthur Herpel |
UM |
Mediabrands |
49 |
58 |
Onno Seelen |
Magna Global |
Mediabrands |
57 |
61 |
Rik Ruts |
UM |
Mediabrands |
78 |
67 |
Frank Bitter |
Mediacom |
GroupM |
80 |
39 |
Ton Schoonderbeek |
Mindshare |
GroupM |
85 |
48 |
Alex Stil |
GroupM |
|
88 |
60 |
René Zeedijk |
MediaScience |
|
90 |
- |
Isabelle Dacz |
MEC |
GroupM |
94 |
88 |
Linda Boks |
ZenithOptimedia |
|
95 |
- |
Cornelie Weller |
Starcom |
Starcom MediaVest Group |
NPO, RTL, GroupM en Mediabrands domineren DeMedia100
DeMedia100-2016 wordt voor de helft (49 posities) gevuld door 6 mediabedrijven. Twee daarvan, RTL en NPO,steken er bovenuit met respectievelijk 14 en 13 noteringen – beide 1 meer dan bij de vorige editie.
Na de televisie-exploitanten komen de grote mediabureaugroepen. GroupM staat met 7 mensen in DeMedia100, Mediabrands met 6. Dan de grote dagbladuitgevers. TMG heeft 5 noteringen, De Persgroep 4.
Sanoma/SBS heeft 3 vertegenwoordigers in DeMedia100. In voorgaande jaren was dat aantal hoger. Verschillende mensen op sleutelposities hebben het bedrijf verlaten, hun opvolgers hebben DeMedia100 nog niet weten te bereiken.
Vrouwen in media
Women rule the world. En heersen ze ook in DeMedia100? Heersen is misschien wat overdreven maar het worden er wel steeds meer. In de DeMedia100-2014 stonden 85 mannen en 15 vrouwen. Afgelopen jaar waren het 80 mannen en 20 vrouwen. In deze editie is het aantal vrouwen verder gestegen; 76 mannen versus 24 vrouwen.
Meest invloedrijke vrouw is Linda de Mol, zij stijgt van 8 naar 4. Jildou van der Bijl, Creative Director van Mood for Magazines en hoofdredacteur van LINDA., stijgt van 32 naar 21. Eva Jinek is de hoogste nieuwkomer op plaats 22. Ook hoge posities voor Jacqueline Smit (24), Nathalie Peters (27) en Chantal Janzen (29).
2016 |
2015 |
|
4 |
8 |
Linda de Mol |
21 |
32 |
Jildou van der Bijl |
22 |
- |
Eva Jinek |
24 |
17 |
Jacqueline Smit |
27 |
70 |
Nathalie Peters |
29 |
- |
Chantal Janzen |
35 |
33 |
Léonie Koning |
38 |
22 |
Annemarie van Gaal |
46 |
52 |
Dieuwke Wynia |
50 |
- |
Sonja Loth |
54 |
- |
Janneke Niessen |
61 |
72 |
Yvon Jaspers |
68 |
66 |
Barbera Wolfensberger |
71 |
- |
Joelle Frijters |
81 |
- |
Wendy van Dijk |
82 |
- |
Cécile Narinx |
86 |
91 |
Astrid Prummel |
90 |
- |
Isabelle Dacz |
93 |
74 |
Mariëlle Tweebeeke |
94 |
88 |
Linda Boks |
95 |
- |
Cornelie Weller |
98 |
41 |
Shula Rijxman |
100 |
55 |
Barbara van Beukering |
En meest invloedrijk is…
Op basis van DeMedia100 kunnen we een grote reeks deellijsten samenstellen. Online hebben we daar ook de ruimte voor. Op deze plaats beperken we ons tot een aantal nummers 1. Meest in vloedrijke televisieproducent is John de Mol, meest invloedrijke presentator is Matthijs van Nieuwskerk, meest invloedrijke dagbladuitgever is Christian van Thillo, meest invloedrijke televisie-exploitant is Peter de Mönnink, meest invloedrijke mediabureau CEO is Ruud de Langen, meest invloedrijke radio DJ is Edwin Evers, meest invloedrijke dagblad hoofdredacteur is Peter Vandermeersch, meest invloedrijke bladenmaker is Jildou van der Bijl, meest invloedrijke buitenreclame exploitant is Eric Kip, meest invloedrijke radio exploitant is Menno van Koningsberger, meest invloedrijke reclamebureaudirecteur is Victor Knaap, meest invloedrijke adverteerder is Harry Dekker…
De complete DeMedia100 staat hier
DeMedia100 is een initiatief van het Nederlands MediaNetwerk en wordt uitgevoerd in samenwerking met marktonderzoekbureau MediaTest.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- MamaMagazine.nl nieuwe aanwinst... 29-03-2024
- Kabinet wil concessie NPO met twee... 29-03-2024
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing