[Interview] Olivier Heimel over Mercur-winnaar Runner's World

[Interview] Olivier Heimel over Mercur-winnaar Runner's World
  • Media
  • 10 dec 2015 @ 11:27
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • JournalistiekPrintMediaInterviewSportAwards

Runner's World is uitgeroepen tot magazine van het jaar. Voor menigeen wellicht een verrassing, maar het 20-jarig hardloopblad heeft er een uiterst succesvol jubileumjaar op zitten. De WPG-titel heeft al flink wat meters gemaakt, al bijna zes jaar onder leiding van hoofdredacteur Olivier Heimel. MarketingTribune sprak hem in de aanloop naar de uitreiking van de Mercurs 2015 over zijn kansen en resultaten. Lees hier het succesverhaal van Runner's World. 'We hebben dit jaar veel tijd geïnvesteerd in een paar grote custom media-pitches.'

Vorig jaar bijna hoofdredacteur van het jaar, nu genomineerd voor beste tijdschrift, goed bezig! Waarom wordt Runner's World dit jaar magazine van het jaar?

Olivier Heimel: 'Runner’s World heeft een prachtig jubileumjaar achter de rug, met een groei op alle vlakken, maar wat ons echt onderscheidend maakt, denk ik, is onze vernieuwing. In New York, bij een bijeenkomst met de andere wereldwijde Runner’s World-edities, presenteerden we vorig jaar onze gepersonaliseerde online magazines voor grote loopevenementen. Onze Amerikaanse en Spaanse collega’s waren zo enthousiast dat zij daar nu ook mee werken. Dit jaar presenteerden we een slim fotoplatform dat we binnenkort introduceren, onze eigen online en offline hardloopsegment (op de Ringdijk, voor ons kantoor aangebracht door de Gemeente Amsterdam), ons bloggersnetwerk en de verkiezing van de loopblogger van het jaar. Naast alle bookazines en custom-mediaprojecten, maken we daar écht indruk mee, jaar na jaar.'

Je zit alweer bijna zes jaar bij Runner's World, maar nu pluk je pas echt de vruchten. Is het bouwen aan een mediamerk als het lopen van een marathon?

'Haha, zal ik dan maar bekennen dat ik nog nooit een marathon gelopen heb? Ben wel eens behoorlijk verdwaald tijdens een misselijk lange duurloop: toen kwam ik gevoelsmatig in de buurt. Maar nee, het lopen van een goede marathon heeft volgens mij met een goede voorbereiding te maken: het bouwen aan een mediamerk is vooral een kwestie van doen. Er is geen trainingsschema of, om deze analogie toch maar te verlaten, bouwplan waarin alles al voor jaren vastligt. Er is alleen een vage richting. En de onuitgesproken afspraak dat we alles aanpakken waar we ook maar enigszins brood in zien.'

Wat is het geheim van Runner's World: waarom is dit een toptitel?

'Het succes van Runner’s World heeft ook iets met de juiste plaats en tijd te maken: gezond leven en hardlopen zijn booming. Een titel als Women’s Health doet het ook ontzettend goed. Er is veel behoefte aan informatie en inspiratie op dat gebied – en dat is precies wat wij brengen. Verder spat de liefde voor het lopen niet alleen van elke pagina af, maar ook van elke video, social mediapost, online magazine en ga zo maar door. Vorig jaar hebben acht collega’s – redactie, sales, marketing, online, alle onderdelen waren vertegenwoordigd – samen de New York City Marathon gelopen. Ik ben er van overtuigd dat je zoiets terugziet in alles wat we doen.'

Hoe heb jij gezorgd voor het huidige succes? Wat is jouw eigen geheim?

'Ik heb een fantastisch team, met een marketingmanager van internationale klasse – Imo Muller, tevens een van de tien beste marathonlopers van Nederland – en onder meer twee hele sterke eindredactrices, dat scheelt natuurlijk al een stuk. Verder heb ik een paar keer een origineel idee gehad dat goed heeft uitgepakt en ben ik gedreven, op het ongezonde af. Alles wat je aandacht geeft, groeit. Ik kijk graag wat er gebeurt als je iets héél erg veel aandacht geeft.'

Wat zie je als de belangrijkste vakprestatie die je dit jaar hebt geleverd?

'We hebben dit jaar veel tijd geïnvesteerd in een paar grote custom-mediapitches. Dummy’s gemaakt, fotografen vast op pad gestuurd. Dan loop je het risico dat je die pitch niet wint en je collega’s moet vertellen dat ze voor niets een weekend hebben doorgewerkt. Maar we wonnen wel, gelukkig. Een vakprestatie op kwaliteit en inzet dus.'

Wat ga je volgend jaar nóg beter doen bij Runner's World?

'Bladen als Vogue, Quest of vtwonen – onze concurrenten aankomende woensdag – halen in al hun uitingsvormen minimaal een acht. Er straalt altijd een zekere klasse vanaf en je voelt dat er over is nagedacht. Runner’s World is kleiner en experimenteler, maar die lat in alles zo hoog houden, dat is wel iets waar ik naar streef. Daarnaast gaan we nog ongeduldiger zijn. Daar roep ik al mijn collega’s van harte toe op.'

Wat is volgens jou momenteel de grootste verandering in medialand?

'Het immer groeiende belang van je mobieltje. Ik las laatst in een presentatie: "If you’re in a meeting and mobile isn’t mentioned in the first ten minutes, leave!" Dat zou ik zelf niet puntiger kunnen verwoorden.'

Interview: Jeroen Mirck, platformmanager Media van MarketingTribune

In de aanloop naar de uitreiking van de Mercurs op 9 december 2015 interviewde MarketingTribune de hoofdredacteuren van de vier genomineerde 'tijdschriften van het jaar': vtwonen, Runner's World, Quest en Vogue.  

Fotos: Han de Vries (bovenaan) en Bastiaan Heus. 

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken