'NPO-benoeming Bruno Bruins is politieke partijdigheid'

'NPO-benoeming Bruno Bruins is politieke partijdigheid'
  • Media
  • 5 jan 2016 @ 09:18
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • MediaPolitiekJournalistiekTelevisie

VPRO-directeur Lennart van de Meulen vindt dat staatssecretaris Sander Dekker de schijn van politieke partijdigheid tegen heeft, nu hij zijn voormalig VVD-collega uit de Haagse gemeenteraad Bruno Bruins heeft benoemd tot voorzitter van de Raad van Toezicht van de NPO. Dat zei hij tijdens zijn nieuwjaarspeech in Sea Palace, Amsterdam. 'Wat vindt Brussel van onze mediawet?'

Volgens de VPRO-directeur proberen regeringen steeds meer grip te krijgen op de publieke omroepen. In Polen is een mediawet aangenomen die de regering een vrijbrief geeft zelf topfunctionarissen te benoemen bij de publieke omroep. De Europese Commissie neemt het hoog op en dreigt Polen zijn stemrecht te ontnemen. In dit licht vraagt Van der Meulen zich af wat Brussel vindt van onze Mediawet die de benoeming van de nieuwe voorzitter van de Raad van Toezicht van de NPO mogelijk maakt.

Van der Meulen: 'In Nederland heeft de Eerste Kamer de behandeling van de Mediawet uitgesteld omdat de onafhankelijkheid van de publieke omroep in het geding zou zijn. Ondertussen heeft staatsecretaris Sander Dekker zijn oud-collega uit de Haagse gemeenteraad annex voormalig VVD-wethouder Bruno Bruins benoemd als nieuwe voorzitter van de Raad van Toezicht van de NPO, het belangrijkste toezichtorgaan van de publieke omroep. Dan heb je de schijn van politieke partijdigheid tegen. Zelfs al is Bruins door een extern werving en selectiebureau geselecteerd en vervolgens door een onafhankelijke benoemingscommissie voorgedragen. Misschien kan de nieuwe voorzitter van de EU er bij de Europese Commissie op aandringen licht te werpen op deze zaak.'

De VPRO-voorman ziet reden genoeg voor de Eerste Kamer om de politieke en redactionele onafhankelijkheid van de publieke omroep transparanter te regelen. Van der Meulen beklemtoonde dat het niet vanzelfsprekend is dat de VPRO nog in staat is om als onafhankelijke mediaorganisatie te opereren.

De VPRO gaat 2016 in als 'sponsor van de vooruitgang' en keert zich als onafhankelijk, zelfstandig podium voor vrijdenkers en voor alternatieve plannen en ideeën tegen de toenemende centralisatie en bemoeienis van de overheid met de publieke media.

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken