Sjuul Paradijs lanceert eigen bedrijf Trusted Media

Sjuul Paradijs lanceert eigen bedrijf Trusted Media
  • Media
  • 6 jan 2016 @ 12:49
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • MediastrategieMediaJournalistiekStorytellingZakelijk

Sjuul Paradijs, oud-hoofdredacteur van De Telegraaf, start samen met zijn voormalige adjunct Jan-Kees Emmer een nieuw mediabedrijf: Paradijs & Emmer Trusted Media BV, kortweg Trusted Media. 'Iedereen kan zelf een mediabedrijf worden. Daar helpen wij ze bij.'

Beide journalisten hebben ter gelegenheid van de lancering een boek uitgebracht onder de titel ‘Ga Uitgeven. Een staatsgreep in de media.’ Daarin beschrijven zij een onomkeerbare marginalisering van de bestaande, traditionele mediabedrijven.

Paradijs en Emmer voorspellen dat de positie van klassieke uitgeverijen en mediabedrijven zwaar onder druk komt te staan als gevolg van de sterke opkomst van de sociale media. In navolging van de Verenigde Staten gaan overheden, bedrijven, merken, politieke partijen en andere instellingen, zoals het Koninklijk Huis,  in recordtempo hun eigen journalistieke media opbouwen. De  financiering van de journalistiek in zijn huidige vorm zal door deze ontwikkeling zware averij oplopen.

'Lezer keert zich af van gedrukte media'

Uit onderzoek van Piet Bakker, lector aan de Hogeschool in Utrecht, blijkt dat de lezer zich in hoog tempo afkeert van vooral de gedrukte media. Na een gestage afname van nog geen 3% per jaar sinds de eeuwwisseling, signaleert het onderzoek van Bakker in de periode vanaf 2013 een versnelde jaarlijkse daling tot wel 6%.

'Iedereen is in staat om zelf mediabedrijf te worden', aldus Paradijs. 'Campagnes en journalistiek zullen in toenemende mate via de eigen mediakanalen verlopen. Daarmee raakt de levensader van de traditionele media-industrie verder bekneld met alle gevolgen van dien voor mediabedrijven en titels. Ook de traditionele persvoorlichters krijgen een totaal andere rol.'

De journalistiek is volgens mede-oprichter Emmer 'niet verloren'. 'Zolang de lezer of kijker maar niet wordt overspoeld met gladde marketingpraat is het mogelijk om zelf een positie als medium te verwerven. Wie dat goed wil doen, heeft journalisten nodig om dit soort aanraakbare en prikkelende content te maken.'

Vernieuwingsplannen

De lancering van Trusted Media is de eerste van een aantal vernieuwende stappen van Paradijs en Emmer in de media. Zij kondigen vandaag aan dat zij de ambitie hebben om de komende maanden met een aantal nieuwe initiatieven te komen.

In ‘Ga Uitgeven’, dat ook verkrijgbaar is als smartbook en e-book, wordt de nieuwe kijk op journalistiek uitgebreid belicht. Het boek beschrijft hoe de schrijvers, gepokt en gemazeld aan het roer van de grootste krant van Nederland, tot het inzicht komen dat de toekomst ligt in het nieuwe uitgeven. Waarin niet de journalist bepaalt wat goede of slechte verhalen zijn, maar de consument zelf.

Paradijs en Emmer zetten hun kennis van de journalistiek en hun ervaring met het mobiliseren en activeren van grote groepen consumenten in voor elke partij die zelf uitgever wil worden.



Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken