Sjors Fröhlich is nog ontevreden over resultaat BNR

Sjors Fröhlich is nog ontevreden over resultaat BNR
  • Media
  • 15 feb 2016 @ 13:19
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • ContentJournalistiekZakelijkRadio

BNR Nieuwsradio is nog allerminst waar de radiozender moet zijn. Dat zegt de kritische hoofdredacteur Sjors Fröhlich dit weekend in Het Parool. Sinds zijn aantreden heeft BNR een marktaandeel van 0,7%, maar volgens Fröhlich blijft zijn streefgetal van 1% het doel. 'Ik ben absoluut nog niet tevreden.'

Fröhlich werkte zijn halve leven voor de Publieke Omroep, maar is inmiddels drie jaar hoofdredacteur van BNR. Direct na zijn aantreden botste hij frontaal met sponsors die 'moesten' aanschuiven op de radio. 'Ik heb dat sponsorcontract, dat om enkele tienduizenden euro's ging, direct verscheurd. Een sponsor mag zich niet mengen in de redactionele content. Die lijn houd ik vol tot ik hier de deur achter me dichttrek.'

Dat gaat niet overal hetzelfde: 'Om me heen zie ik dat de panelen bij verschillende mediabedrijven aan het schuiven zijn. Daar doe ik niet aan mee.' Zo noemt hij RTL Z als een zender waar je aandacht kunt 'kopen'. 

De advertentieinkomsten zijn vorig jaar  teruggelopen, aldus Fröhlich. 'Omdat wij geen content-inkomsten hebben - radio luister je gratis - is het machtig interessant om te kijken hoe we verder gaan. Daar zijn veel ideeën over. Daarnaast wil ik het bedrijf winstgevend houden en omhoog hebben in luisterdichtheid.' Komend jaar loopt zijn vierjarig contract af, maar wat hemzelf betreft tekenen BNR en Fröhlich bij. 

Over de luistercijfers van BNR zegt Fröhlich dat hij niet de illusie heeft om Radio 1 naar de kroon te steken. 'Wij zullen altijd kleiner blijven dan Radio 1: we hebben een kleinere organisatie en richten ons op een specifieke doelgroep; Radio 1 moet een breder publiek aanspreken. Maar ik ben absoluut nog niet tevreden met waar BNR nu staat. Sinds mijn aantreden hebben we een marktaandeel van 0,7 procent (zo'n 550.000 luisteraars per week, red.). Prima, maar ik heb altijd gezegd dat een procent haalbaar moet zijn. Dat blijft het doel.' 

Om meer mensen naar de zender te lokken heeft Fröhlich zeker ideeën. 'Onlangs hebben we geëxperimenteerd met het nieuwsbulletin van BNR op Nu.nl. Dat ging als een speer. Nu zoeken we naar een structurele vorm. Bij Radio 538 schuiven onze medewerkers af en toe aan om het nieuws te duiden. Ik wil kijken of wij voor andere radiostations ook bulletins kunnen verzorgen. Zo kunnen we uit een breder publiek mensen bereiken die wellicht interesse hebben in BNR.'

Lees het complete interview op Parool.nl



Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken