Sjors Fröhlich is nog ontevreden over resultaat BNR
- Media
- 15 feb 2016 @ 13:19
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - ContentJournalistiekZakelijkRadio
- 15 feb 2016 @ 13:19
- Redactie Media
BNR Nieuwsradio is nog allerminst waar de radiozender moet zijn. Dat zegt de kritische hoofdredacteur Sjors Fröhlich dit weekend in Het Parool. Sinds zijn aantreden heeft BNR een marktaandeel van 0,7%, maar volgens Fröhlich blijft zijn streefgetal van 1% het doel. 'Ik ben absoluut nog niet tevreden.'
Fröhlich werkte zijn halve leven voor de Publieke Omroep, maar is inmiddels drie jaar hoofdredacteur van BNR. Direct na zijn aantreden botste hij frontaal met sponsors die 'moesten' aanschuiven op de radio. 'Ik heb dat sponsorcontract, dat om enkele tienduizenden euro's ging, direct verscheurd. Een sponsor mag zich niet mengen in de redactionele content. Die lijn houd ik vol tot ik hier de deur achter me dichttrek.'
Dat gaat niet overal hetzelfde: 'Om me heen zie ik dat de panelen bij verschillende mediabedrijven aan het schuiven zijn. Daar doe ik niet aan mee.' Zo noemt hij RTL Z als een zender waar je aandacht kunt 'kopen'.
De advertentieinkomsten zijn vorig jaar teruggelopen, aldus Fröhlich. 'Omdat wij geen content-inkomsten hebben - radio luister je gratis - is het machtig interessant om te kijken hoe we verder gaan. Daar zijn veel ideeën over. Daarnaast wil ik het bedrijf winstgevend houden en omhoog hebben in luisterdichtheid.' Komend jaar loopt zijn vierjarig contract af, maar wat hemzelf betreft tekenen BNR en Fröhlich bij.
Over de luistercijfers van BNR zegt Fröhlich dat hij niet de illusie heeft om Radio 1 naar de kroon te steken. 'Wij zullen altijd kleiner blijven dan Radio 1: we hebben een kleinere organisatie en richten ons op een specifieke doelgroep; Radio 1 moet een breder publiek aanspreken. Maar ik ben absoluut nog niet tevreden met waar BNR nu staat. Sinds mijn aantreden hebben we een marktaandeel van 0,7 procent (zo'n 550.000 luisteraars per week, red.). Prima, maar ik heb altijd gezegd dat een procent haalbaar moet zijn. Dat blijft het doel.'
Om meer mensen naar de zender te lokken heeft Fröhlich zeker ideeën. 'Onlangs hebben we geëxperimenteerd met het nieuwsbulletin van BNR op Nu.nl. Dat ging als een speer. Nu zoeken we naar een structurele vorm. Bij Radio 538 schuiven onze medewerkers af en toe aan om het nieuws te duiden. Ik wil kijken of wij voor andere radiostations ook bulletins kunnen verzorgen. Zo kunnen we uit een breder publiek mensen bereiken die wellicht interesse hebben in BNR.'
Lees het complete interview op Parool.nl.
DTN The Netherlands Sjors Fröhlich: 'Ik wil niet als zielig geval een comeback maken': Sjors Fröhlich (48) is ... https://t.co/PqDz7MMYyv
— DTN The Netherlands (@DTNNetherlands) February 13, 2016
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Onderzoek: podcastadvertising loont
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
- [column] Top 5-TikTok-trends: lentekriebels, oude hitjes en...
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
Laatste Nieuws
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
- Talpa en Viaplay sluiten... 02-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing