Groei in mobile sales lijkt niet te stoppen

Groei in mobile sales lijkt niet te stoppen
  • Media
  • 25 mrt 2016 @ 23:33
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • M-commerce

Het aantal online sales via mobile devices is het afgelopen jaar wederom explosief gegroeid. Er lijkt sprake van een continue ontwikkeling waar geen einde aan komt. Toch zijn er internationaal wel degelijk verschillen. Zo is bijvoorbeeld opvallend dat er aanzienlijke, seizoensgebonden variaties in mobile sales is in de verschillende markten.

Waar Spanje een typische zomerreces beleeft tussen juli en september, verdubbelt Italië juist haar omzet in deze periode ten opzichte van maart wegens een sterk reisboekingen-seizoen. Oost-Europa toont een stabielere groei van de omzet gedurende het hele jaar, met een duidelijke piek aan het einde van 2015. Het jaar wordt in deze markt afgesloten met 15.385 verkopen in de maand december, waarmee Polen en de buurlanden hun omzet verdrievoudigden in vergelijking met het begin van 2015, dat begon met 4.546 verkopen in januari.

De genoemde cijfers weerspiegelen de globale seizoensgebonden observaties met uitgesproken pieken en dalen in de warmere landen in Zuid-Europa en Brazilië. Markten met een gematigder klimaat tonen een consistente, stabielere groei met pieken aan het eind van het jaar op Black Friday en in de kerstperiode. Dit en andere inzichten onthult de zanox Mobile Performance Barometer 2016.

Sales via mobile devices

Het aantal sales via mobile devices blijft in hoog tempo groeien. Een oorzaak hiervan is de continue ontwikkeling in de mobiele technologie; waar in voorgaande jaren de tablet nog heer en meester was met betrekking tot mobiele aankopen, zien we dat door de komst van steeds geavanceerdere (en grotere) smartphones de tablet een flink percentage (15%) van de sales aan zijn ‘kleine’ broertje heeft moeten afstaan.

Van de elf markten groeit de Benelux het minst in aantal sales via mobile devices. Hoewel er nog altijd sprake is van groei (24,2%) is dit verre van spectaculair als we dit vergelijken met de aanvoerder van de lijst Brazilië. Het Zuid-Amerikaanse land heeft in 2015 een groei in mobile sales meegemaakt van bijna 140%.

In mobile sales leidt het Verenigd Koninkrijk met een 41 % sales gegenereerd via mobile devices. De tweede markt is Scandinavië met 37%. De middenklasse bestaande uit Spanje, Italië, de VS en Brazilië, tonen een flinke groei van sales via smartphone ten opzichte van het tabletgebruik. Hoewel de Benelux en Frankrijk een ruim percentage sales via mobile devices tonen, zijn dit de markten waar er nog een duidelijke voorkeur is om online aankopen via de desktop te doen. 

iOS versus Android

Met een omzetaandeel van 31% - 52% in alle landen overtreffen iOS- tablets alle andere devices in termen van omzet. Slechts Brazilië en Oost-Europa scoren een hoger aandeel aan inkomsten via Android devices. Dit is te wijten aan het hoge gebruik van Android smartphones. De iOS smartphone en tablet zijn tezamen goed voor een gemiddeld opbrengstaandeel van bijna 65% wereldwijd, met een duidelijk piek in Scandinavië en de Benelux, alsmede de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk met een omzetaandeel tot wel 75%.

iOS scoort in het algemeen hoger in landen met een grotere koopkracht. We kunnen aannemen dat - aangezien Apple devices duurder zijn dan de meeste Android devices - het hoge aantal sales dan ook niet zozeer verbonden is aan geavanceerde tracking en gebruiksgemak, maar rechtstreeks aan inkomsten.

Over de zanox Mobile Performance Barometer

Sinds 2012, biedt zanox exclusief inzicht in actuele ontwikkelingen, trends en het gebruikersgedrag in m-commerce door het delen van gegevens van goedgekeurde transacties. zanox onthult diepe inzichten in mobile shoppinggedrag in elf internationale gebieden, met data uit meer dan 4.300 adverteerders in onder andere de retail-, travel-, finance- en telecombranche. De Mobile Performance analyse bevat cijfers van mobile groei, marktaandeel per device, gemiddelde orderwaarden en is verzameld uit de belangrijkste zanox markten: Benelux, Oost-Europa, Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk, Italië, Scandinavië, Spanje, Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Brazilië.

zanox verwerkt jaarlijks tientallen miljoenen transacties in Europa, waardoor de zanox Mobile Performance Barometer een goede graadmeter is voor ontwikkelingen in m-commerce, doordat de berekeningen niet gebaseerd zijn op projecten, enquêtes of andere deskundige adviezen, maar op de daadwerkelijke transacties van de consument; dus de aankopen, contractaanvullingen of abonnementen. De Barometer is daarom een goede indicator van nieuwe ontwikkelingen en verschuivingen in marktaandelen en consumentengebruik op het gebied van m-commerce.

Over zanox

zanox is het grootste performance marketing-netwerk van Europa. Het veelzijdige publisher-netwerk van Zanox beslaat op de verschillende devices de gehele customer journey. Hierdoor kan Zanox de merkvoorkeur optimaliseren en advertenties converteren naar leads en sales met behulp van rijke data en inzichten in het online gedrag van consumenten. Het netwerk en de producten van Zanox kunnen op ieder device het juiste aanbod op het juiste moment aan de juiste consument tonen. Adverteerders zijn ervan verzekerd dat iedere euro van het marketingbudget in iedere fase van de customer journey accountable is en effectief wordt ingezet.

Zanox ondersteunt o.a. Zalando, de Bijenkorf, Centraal Beheer Achmea, FBTO, T-Mobile en KPN met betere targeting, het boosten van de performance en het verhogen van de opbrengsten binnen alle fasen van de customer journey. Zanox is gespecialiseerd in premium display, search, RTB, Facebook advertising, mobile advertising, e-mail en affiliate marketing. In 2013 werd Zanox uitgeroepen tot Beste Affiliate Netwerk.

www.zanox.com/nl


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken