Mediawet blijft probleem voor senaat én tv-bedrijven
- 2 mrt 2016 @ 00:01
- Jeroen Mirck
Hervorming van de publieke omroep gaat niet zonder slag of stoot. Wederom heeft de Eerste Kamer grote bezwaren tegen de aangepaste Mediawet van VVD-staatssecretaris Sander Dekker, die een deal heeft gesloten met de NPO en veel omroepen. Die deal is echter tegen het zere been van externe productiebedrijven, die volgens de oorspronkelijke wetsverandering een eerlijker speelveld zouden krijgen in Hilversum. Dit openbreken van de productiemarkt lijkt echter alweer van de baan, en daarmee de hervorming van het stelsel.
Dekker heeft dus de afgelopen weken geschaakt op meerdere borden, met sterk uiteenlopende tegenstanders. De politieke onderhandelingen verliepen de afgelopen week met de oppositiepartijen D66, ChristenUnie en GroenLinks. In het senaatsdebat was daar dinsdag weinig van te merken, want hun kritiek was nog altijd fel.
Eerste Kamer 'not amused'
Dekker werd afgelopen maand in de Eerste Kamer aangevallen over de rol van de politiek bij de benoemingen van bestuurders en toezichthouders bij de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) en de macht die deze NPO krijgt over de programma's. D66 en ChristenUnie wilden een compleet nieuwe wetstekst die ook eerst langs de Tweede Kamer zou moeten. Dit is niet gebeurd, dus zijn beide partijen 'not amused'.
In de avondsessie van de wetsbehandeling beloofde Dekker de senaat om zijn toezeggingen in een brief te verwoorden. Met die brief hoopt hij bij de stemming op 8 maart een meerderheid te krijgen voor zijn veelvuldig verbouwde Mediawet. Mogelijk zal hij volgende week opnieuw in debat moeten met de senatoren om ze over de brug te krijgen.
Deal met omroepen
Maandag werd bekend dat een groot aantal omroepen en de NPO een deal hebben gesloten over de uitwerking van de Mediawet. Omroepen blijven daarin volwaardig co-producent van programma's, wat compleet in strijd is met wat Dekker oorspronkelijk voor ogen stond. Overigens hebben AvroTros, KRO-NCRV, Omroep MAX en PowNed dit akkoord niet ondertekend.
In de senaat wordt wisselend op deze deal gereageerd, maar de vereniging van onafhankelijke tv-producenten (OTP) is onverdeeld boos. 'Dit is een stap terug', aldus OTP-voorzitter Roel Kooi. 'Het is hoog tijd dat het publieke bestel opener wordt. Meer vrijheid voor externe partijen is daarvoor noodzakelijk, maar op deze manier ziet het ernaar uit dat het oude systeem in stand wordt gehouden.'
Afbraak of opbouw?
Eveneens kritisch is media-columnist Marianne Zwagerman. In haar wekelijkse BNR-column hekelt ze de manipulatieve beeldvorming door omroepbazen als Jan Slagter (MAX), die suggereren dat het omroepstelsel wordt 'afgebroken', terwijl de nieuwe Mediawet oorspronkelijk juist bedoeld was om kleine tv-productiebedrijven meer kansen te geven in het logge systeem.
Zoals het er nu naar uitziet, gaat Dekker zijn Mediawet volgende week dan toch met hangen en wurgen door de Eerste Kamer krijgen. De daarvoor benodigde 'omroepdeal' zwakt de oorspronkelijke plannen flink af, waardoor kleine externe productiebureaus nog altijd nauwelijks voet aan de grond krijgen binnen de publieke omroep. Toch klinkt er stiekem wel de hoop dat deze afgezwakte Mediawet in ieder geval het begin is van een lang en hobbelig hervormingstraject in de (hopelijk niet al te verre) toekomst.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- Eerste Kamer
- publieke omroep
- NPO
- compromis
- AvroTros
- Hilversum
- productiebedrijven
- senaat
- akkoord
- Omroep MAX
- GroenLinks
- Sander Dekker
- politiek
- deal
- ChristenUnie
- Mediawet
- D66
- televisie
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- Column Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing