Concentra trekt stekker uit kwakkelend TV Limburg
- Media
- 18 apr 2016 @ 11:03
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - ZakelijkNieuwsmediaJournalistiekTelevisie
- 18 apr 2016 @ 11:03
- Redactie Media
De commerciële zender TV Limburg stopt op 1 juli met de productie en het uitzenden van regionale televisie in Nederlands Limburg. De medewerkers van TV Limburg zijn hierover vrijdag geïnformeerd. Na jarenlange substantiële verliezen, heeft de Belgische eigenaar Concentra besloten te stoppen met haar televisieactiviteiten in Nederland.
TV Limburg valt onder Regionaal Televisie Netwerk Limburg (RTNL BV) en kwam in 2008 in handen van Concentra. De commerciële Limburgse omroep komt voort uit TV Gazet (opgericht in 1988), dat in 2001 werd omgezet in TV Totaal. In 2004 fuseerden TV Totaal en TV Zitterd onder de naam TV Limburg.
Marc Vangeel, gedelegeerd bestuurder van Concentra NV, spreekt van een 'zwarte dag' in de geschiedenis van het mediaconcern. 'Met pijn in het hart hebben we deze beslissing moeten nemen, maar het was een noodzakelijke. Als provinciale commerciële zender is het een loodzware – zo niet onmogelijke - opgave om met een gesubsidieerde publieke omroep te concurreren op een beperkte schaal als de provincie Limburg. Dat de laatste jaren de reclame-inkomsten in de mediabranche zwaar onder druk staan, heeft natuurlijk niet bijgedragen aan onze ambities met TV Limburg.'
'Geen sluitende businesscase'
Onder leiding van projectmanager Huub Paulissen van Concentra Media Groep zijn in de afgelopen maanden verschillende scenario’s intensief onderzocht om deze bedreigingen het hoofd te bieden. 'Hoe graag we het ook willen, de slotconclusie van allerlei onderzochte varianten is dat er geen sluitende businesscase is te maken', zegt Paulissen. 'TV Limburg heeft de voorbije jaren al fors bezuinigd op kosten. Met nog minder mensen en middelen dan nu, kun je geen representatieve televisie maken. Als commerciële zender moet je iedere euro uit de markt halen. Als blijkt dat dat bij lange na niet voldoende is om de kosten te dekken, moet je realistisch zijn en stoppen.'
TV Limburg bedankt adverteerders en relaties voor de samenwerking en het vertrouwen in de achterliggende jaren. Een groot compliment verdienen de werknemers, presentatoren en anderen betrokken bij de producties van de Limburgse zender. Zij hebben onder steeds moeilijkere omstandigheden en met (steeds beperktere) middelen met groot enthousiasme tot op de dag van vandaag voortreffelijke programma’s gemaakt.
Vangeel: 'Behalve het stoppen met uitzendingen, betreuren wij het ook ten zeerste dat we als familiebedrijf afscheid moeten nemen van twaalf medewerkers die zich jarenlang met passie hebben ingezet voor TV Limburg. We zullen er dan ook alles aan doen om op passende wijze afscheid van elkaar te nemen.'
Ook voor directeur Maurice van der Linden van TV Limburg is de teleurstelling groot. 'Ik ben enorm trots wat wij met zo’n kleine groep mensen iedere dag weer voor elkaar krijgen. Zodra buitenstaanders zagen, hoe klein die club is, dan ontstond veel respect en waardering. Doodjammer dat die inzet niet tot een ander resultaat heeft geleid. Het niet aflatende vertrouwen van onze moedermaatschappij in onze zender verdient ook een woord van dank. Hoe moeilijk ook, begrijp ik de uiteindelijke keuze van Concentra om te stoppen met TV Limburg.'
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
- Procter leidt nieuwe Top-100... 20-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing