Persgroep tevreden over groei in 2015
- Media
- 14 apr 2016 @ 15:07
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - MediaJournalistiekDagbladuitgeversZakelijk
- 14 apr 2016 @ 15:07
- Redactie Media
Optimisme klinkt bij De Persgroep, dat vandaag zijn jaarcijfers over 2015 presenteerde. Dankzij organische groei en acquisities zijn de bedrijfsopbrengsten vorig jaar met 52% gegroeid tot 1.334 miljoen euro. De EBITDA steeg naar 199 miljoen euro (+44%), de netto cashflow naar 170 miljoen euro en de netto courante winst naar 110 miljoen euro (beide goed voor circa +50%). Multimediale ontwikkeling geldt voor De Persgroep als een prioriteit.
De Persgroep kijkt in haar jaarverslag terug op geslaagde expansie in 2015. Daarmee doelt de Belgisch uitgever met name op de volgende ontwikkelingen:
- Succesvolle integratie van zeven regionale kranten en 130 weekkranten in Nederland en vier tijdschriften in België
- Oplage van de Volkskrant en Trouw blijft stijgen
- Digitaal bereik nieuwsmedia steeds groter
- Forse groei voor Medialaan in België met lineaire en online televisie
- Schaalgroei biedt ruimte voor investeringen in digitale ontwikkeling en online services
- Verkoop regionale titels in Denemarken brengt focus op landelijke media
De overname van de Britse Mecom-groep werd op 16 februari 2015 officieel. Mecom omvatte de Nederlandse krantengroep Wegener (met zeven regionale kranten, 130 weekkranten en regionale websites) en het Deense Berlingske Media (met twee nationale dagbladen, regionale kranten en een weekkrant). De regionale kranten werden per 31 december 2015 verkocht aan de Deense regionale uitgever Jysk Fynske Medier.
Met ingang van 1 september 2015 breidde De Persgroep haar magazineportfolio in België uit door de overname van vier magazinetitels van Sanoma: HUMO, Story, TeVe-Blad en Vitaya. Organische groei was er voor Medialaan, Mediafin en Online Services.
Schaalvergroting
De Persgroep Nederland is nu met voorsprong de grootste onderneming binnen de groep met een omzet- en winstcontributie van ruim de helft van de totale resultaten. De Persgroep Nederland geeft elf nieuwsmedia uit met een gecombineerde printoplage van 1,4 miljoen exemplaren per dag. De totale omzet uit de lezersmarkt bleef stabiel. Opvallend was de substantiële groei van de Volkskrant en Trouw, mede dankzij het toenemende succes van digitale en hybride (weekendkrant in de brievenbus, andere dagen digitaal) abonnementen. De advertentieomzet bij de dagbladen stond in 2015 andermaal onder druk. Bij Persgroep Online Services (Nationale Vacaturebank, Intermediair, AutoTrack en Tweakers) was er groei, zowel in de omzet als in de financiële resultaten.
Ook in België konden de dagbladen van de groep hun lezersomzet vasthouden, en viel de omzet uit advertenties terug. Opvallend was de explosieve stijging van het digitale bereik, dat nochtans niet onmiddellijk tot grote omzetgroei leidde. Daarin lijkt in 2016 wel verandering te komen. De tijdschriftentak had te lijden onder grote druk op de lezers- en de advertentiemarkt. Door toevoeging van HUMO, Story, TeVe-Blad en Vitaya aan het portfolio werd een belangrijke efficiëntieverbetering geboekt en ontstaat er ruimte om te investeren in multimediale verbreding van de tijdschriften.
Medialaan kende een uitstekend jaar met stijgende marktaandelen in televisie en een omzetgroei van 7%. Dankzij Stievie Free envtm.be bereikt Medialaan meer dan 800.00 geregistreerde kijkers, waarvan 80% jonger is dan 35 jaar. De online activiteiten zijn een belangrijke innovatie die direct bijdragen aan de omzetgroei. Ook de radio-activiteiten (Qmusic en JOE fm) deden het opnieuw erg goed. Op 11 februari 2016 werd de mobiele-telefoonoperator Mobile Vikings overgenomen, waardoor Medialaan verder kan innoveren in de mobiele communicatiemarkt.
Mediafin (De Tijd, L’Echo, De Belegger, L’Investisseur) kende groei op alle terreinen. De omzet nam toe, mede dankzij een focus op digitale ontwikkeling. Meer dan de helft van het bedrijfsresultaat komt nu uit digitale activiteiten.
Bij Berlingske Media in Denemarken werd een omvangrijk strategisch onderzoek gedaan dat resulteerde in een herstructurering en de verkoop van de regionale nieuwsmedia. Het bedrijf zal zich concentreren op zijn drie belangrijkste nationale nieuwsmedia, Berlingske, BT en Weekendavisen. Met een nieuw management en een nieuw plan werd de basis gelegd voor een gezonde exploitatie en ontwikkeling van de activiteiten.
Investeren in digitale toekomst
Multimediale ontwikkeling is voor De Persgroep een prioriteit. Zowel voor de uitgeverijen als voor de audiovisuele bedrijven zijn er volop digitale groeimogelijkheden. Bij de dagbladen staan hybride en digitale abonnementen sterk in de belangstelling. De ontwikkeling van big data, doelgericht adverteren en automatisering van de advertentieverkoop is voor alle activiteiten primordiaal. De verdere ontwikkeling van digitale diensten, online video en locatiegebonden diensten staan tevens op de agenda. De schaalgrootte, sterke financiële resultaten en gezonde balansstructuur geven De Persgroep de mogelijkheid om continu te investeren in de digitale transformatie van haar activiteiten, en om nieuwe acquisities te onderzoeken die de marktpositie in de drie thuismarkten verstevigen.
Lees hier het complete Persgroep Annual Report 2015.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- Medialaan
- groei
- winst
- Persgroep
- jaarverslag
- uitgeverij
- kranten
- 2015
- Volkskrant
- digitalisering
- dagbladen
- omzet
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Kabinet wil concessie NPO met twee... 29-03-2024
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing