AD-hoofdredacteur valt voorganger af over branded content
- Media
- 6 mei 2016 @ 11:43
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - DagbladenNieuwsmediaJournalistiekBranded content
- 6 mei 2016 @ 11:43
- Jeroen Mirck
De nieuwe AD-hoofdredacteur Hans Nijenhuis rekent direct in de eerste week na zijn aantreden af met zijn voorganger Christiaan Ruesink. In een Volkskrant-interview neemt Nijenhuis nadrukkelijk afstand van diens uitspraken over branded content in AD. 'Het moet altijd duidelijk zijn wie de afzender is. Dat is de wet.'
Ruesink deed zijn uitspraken alweer enige tijd geleden, ten tijde van zijn aangekondigde overstap naar Voetbal International. Vorige week werden ze echter nieuw leven ingeblazen door een kritisch stuk van Rob Wijnberg, hoofdredacteur van De Correspondent. De voormalige collega van de per 1 mei overgestapte Nijenhuis (bedenker van NRC.next, waar Wijnberg later hoofdredacteur van werd) fileert daarin de commerciële inmenging bij met name De Persgroep.
'Redactie is altijd de afzender'
Op de vraag hoe hij over branded content denkt, zegt Nijenhuis vandaag is de Volkskrant 'Christiaan Ruesink heeft supergoede dingen gedaan voor het AD en de krant echt beter gemaakt, maar zijn uitspraak over de samenwerking met adverteerders vond ik wat minder. Het moet altijd duidelijk zijn wie de afzender is van een stuk. Dat is de redactie en als dat niet zo is, moet het er duidelijk bij staan. Punt. Dat is de wet.'
Voor wie nu denkt dat branded content voortaan taboe is in AD, nuanceert Nijenhuis zijn standpunt: 'Ik ben niet vies van commercie hoor, begrijp me goed. Lezersacties, prima. Bij de NRC werden reizen georganiseerd, daar ben ik hartstikke voor. Het levert geld op en met dat geld kan weer goede journalistiek worden bedreven.'
Vertrek Rob Wijnberg bij NRC: 'Is dit slim?'
In het Volkskrant-interview spreekt Nijenhuis zich ook uit over het vertrek van NRC.next-hoofdredacteur Rob Wijnberg een aantal jaren geleden. Hij zat bij het gesprek waar NRC-hoofdredacteur Peter Vandermeersch op een vraag van Wijnberg toegaf geen vertrouwen meer in hem te hebben. Wijnberg kondigde prompt zijn vertrek aan. Nijenhuis verwijt zichzelf de ruzie niet te hebben gesust ('Wacht even, jongens. Is dit slim?'). Inmiddels is Wijnberg succesvol met journalistiek platform De Correspondent, het medium dat dus onlangs de branded content-strategie van onder meer het AD bekritiseerde.
Zo gaan die dingen.Hans Nijenhuis over het vertrek van Rob Wijnberg bij nrc.next, in een interview in De Volkskrant: pic.twitter.com/Ua1Hdq6uCd
— Bas Kurstjens (@bkurstjens) May 6, 2016
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- Volkskrant
- hoofdredacteur
- Persgroep
- NRC
- inmenging
- advertorials
- Hans Nijenhuis
- Christiaan Ruesink
- Rob Wijnberg
- reclame
- commercie
- redactie
- content
- NRC.next
- dagblad
- AD
- journalistiek
- krant
- branded content
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
- [column] Top 5-TikTok-trends: lentekriebels, oude hitjes en...
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing