AD-hoofdredacteur valt voorganger af over branded content

AD-hoofdredacteur valt voorganger af over branded content
  • Media
  • 6 mei 2016 @ 11:43
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • DagbladenNieuwsmediaJournalistiekBranded content

De nieuwe AD-hoofdredacteur Hans Nijenhuis rekent direct in de eerste week na zijn aantreden af met zijn voorganger Christiaan Ruesink. In een Volkskrant-interview neemt Nijenhuis nadrukkelijk afstand van diens uitspraken over branded content in AD. 'Het moet altijd duidelijk zijn wie de afzender is. Dat is de wet.'

Ruesink deed zijn uitspraken alweer enige tijd geleden, ten tijde van zijn aangekondigde overstap naar Voetbal International. Vorige week werden ze echter nieuw leven ingeblazen door een kritisch stuk van Rob Wijnberg, hoofdredacteur van De Correspondent. De voormalige collega van de per 1 mei overgestapte Nijenhuis (bedenker van NRC.next, waar Wijnberg later hoofdredacteur van werd) fileert daarin de commerciële inmenging bij met name De Persgroep.

'Redactie is altijd de afzender'

Op de vraag hoe hij over branded content denkt, zegt Nijenhuis vandaag is de Volkskrant 'Christiaan Ruesink heeft supergoede dingen gedaan voor het AD en de krant echt beter gemaakt, maar zijn uitspraak over de samenwerking met adverteerders vond ik wat minder. Het moet altijd duidelijk zijn wie de afzender is van een stuk. Dat is de redactie en als dat niet zo is, moet het er duidelijk bij staan. Punt. Dat is de wet.'

Voor wie nu denkt dat branded content voortaan taboe is in AD, nuanceert Nijenhuis zijn standpunt: 'Ik ben niet vies van commercie hoor, begrijp me goed. Lezersacties, prima. Bij de NRC werden reizen georganiseerd, daar ben ik hartstikke voor. Het levert geld op en met dat geld kan weer goede journalistiek worden bedreven.'

Vertrek Rob Wijnberg bij NRC: 'Is dit slim?'

In het Volkskrant-interview spreekt Nijenhuis zich ook uit over het vertrek van NRC.next-hoofdredacteur Rob Wijnberg een aantal jaren geleden. Hij zat bij het gesprek waar NRC-hoofdredacteur Peter Vandermeersch op een vraag van Wijnberg toegaf geen vertrouwen meer in hem te hebben. Wijnberg kondigde prompt zijn vertrek aan. Nijenhuis verwijt zichzelf de ruzie niet te hebben gesust ('Wacht even, jongens. Is dit slim?'). Inmiddels is Wijnberg succesvol met journalistiek platform De Correspondent, het medium dat dus onlangs de branded content-strategie van onder meer het AD bekritiseerde.  



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken