Radio-bestedingen dalen met ruim 2 procent
- 3 mei 2016 @ 11:59
- Redactie Media
De netto radioreclamebestedingen zijn in het eerste kwartaal van 2016 uitgekomen op 45,8 miljoen euro. Dit is een daling van 2,4% ten opzichte van vorig jaar. De spot-bestedingen zijn 43 miljoen euro, de non-spot-bestedingen 2,7 miljoen euro. Wel is het aantal merken dat op radio adverteert licht gestegen.
Dit blijkt uit cijfers van het Radio Advies Bureau (RAB). Ondanks de daling blijft de belangenorganisatie positief: 'Steeds meer merken weten radio te vinden als reclamemedium, in de eerste drie maanden van dit jaar groeide het aantal door naar 1.018. Vorig jaar waren er in dezelfde periode 957 radioadverteerders en in 2014 waren het er 911.'
Ziggo is net als vorig jaar de grootste radioadverteerder in het eerste kwartaal. De top vijf bestaat verder uit Renault, Kruidvat, Volkswagen en Opel. (Bron: Nielsen).
Liedewij Hentenaar, directeur RAB: 'Uit het NLO weten we dat negentig procent van alle Nederlanders wekelijks naar de radio luistert, gemiddeld bijna drie uur per dag. Dat zijn meer dan 13 miljoen Nederlanders, iedere week. Deze luisteraars zijn voor adverteerders een rijk domein waar dus steeds meer merken gebruik van maken. Ook buiten de blokken op het gebied van branded content zijn adverteerders steeds meer aanwezig in de samenwerking met de radiomerken. Een mooi perspectief.'
Het RAB (Radio Advies Bureau) is de marketingorganisatie van alle landelijke en regionale, publieke en commerciële radiostations en staat voor het vermarkten van radiokennis en inspiratie van nu en van morgen voor de adverteerder en haar adviseurs. RAB is één van de opdrachtgevers van het Nationaal Luister Onderzoek (NLO) en biedt ondersteuning aan adverteerders, reclame- en mediabureaus om effectieve en creatieve radioreclame te maken.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
- Procter leidt nieuwe Top-100... 20-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing