Dagbladen zien digitale oplage flink stijgen

Dagbladen zien digitale oplage flink stijgen
  • Media
  • 29 jun 2016 @ 11:03
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • NieuwsmediaDigitaalBereikDagbladuitgevers

De digitale oplagen van De Telegraaf, de Volkskrant en NRC Handelsblad flink gegroeid, zo blijkt uit NOM-cijfers over de periode Q2 2015 tot Q1 2016. Ook het FD zag zijn digitale oplage stijgen. De totaal betaalde gerichte printoplage steeg eveneens bij Volkskrant, Trouw en FD. AD en Telegraaf zagen hun papieren oplage verder wegzakken.

De groei van de digitale oplage van Het Financieele Dagblad groeide de afgelopen vier kwartalen met 4%, tot bijna 62.000 digitale abonnees. Uit de NOM-cijfers blijkt dat de printoplage van het FD in diezelfde periode stabiel is gebleven: de totaal betaalde gerichte (print-)oplage bedroeg bijna 47.000 exemplaren. Naast het FD hielden alleen het Reformatorisch Dagblad en Trouw hun printoplage op hetzelfde niveau, alle andere dagbladen lieten een daling zien. 

De digitalisering van het FD ligt volgens hoofdredacteur Jan Bonjer en directeur/uitgever Eugenie van Wiechen op koers. 'We groeien online flink door, maar willen die groei nog verder versnellen', aldus Van Wiechen. 'Daarom ontwikkelen we regelmatig nieuwe online proposities, zoals recent FD Bites, een nieuwe, dagelijkse nieuwsbrief gericht op young professionals. Inmiddels staat de teller al op meer dan vijfduizend abonnees.'

FD-hoofdredacteur Jan Bonjer: 'De online leestijd en het aantal artikelen dat men online leest blijven toenemen. Daar spelen we op de redactie op verschillende manieren, heel goed op in. Onder meer met onze datadriven werkwijze, zodat we exact weten hoe verschillende thema’s en soorten verhalen worden gelezen. Maar ook door gepersonaliseerde toepassingen als Mijn Nieuws, waarmee we lezers bedienen met verhalen op hun specifieke interessegebied(en).' 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken