Sanoma neemt Scoupy en Kortingisleuk.nl over

Sanoma neemt Scoupy en Kortingisleuk.nl over
  • Media
  • 1 jun 2016 @ 11:58
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • TijdschriftuitgeversKassabonOnline betalenApps

Sanoma Media Netherlands heeft zijn belang in cashback-platform Scoupy uitgebreid en bovendien een meerderheidsbelang genomen in het vergelijkbare platform Kortingisleuk.nl. Gezamenlijk gaan beide bedrijven verder onder de naam Scoupy en vestigen zich bij Sanoma in Hoofddorp.

De gezamenlijke ambitie is om verder te bouwen aan het grootste data-gedreven marketingplatform voor FMCG-merken. Hiervoor wordt bovendien de samenwerking met hettestpanel.nl geïntensiveerd. Voor Sanoma is dit een volgende stap in het beschikbaar maken van datagedreven, gepersonaliseerde (re)targeting voor adverteerders.

Het dagelijks management blijft bij oprichters Valentijn Bras (CEO), Geert Luijendijk (COO) en Jeroen Lubbers (CCO), gezamenlijk behouden zij een minderheidsbelang. Pascal Averdijk (Sanoma) neemt de rol van CFO op zich. 

Consumentendata koppelen

De overname past binnen de strategie van Sanoma (en dochter SBS) als ’marketing solutions provider’. Door intensief samen te werken met Het Testpanel wil Sanoma de enorme hoeveelheid aan beschikbare consumentendata van Scoupy en Kortingisleuk.nl inzetten en koppelen aan verdiepend online onderzoek, om zo inzicht in consumentengedrag, merkvoorkeuren en aankooppatronen te verkrijgen. Die informatie kan vervolgens worden gebruikt om deze in te zetten in gepersonaliseerde marketing en (re)targeting campagnes. Dit leidt tot nieuwe sales- en marketingproposities voor adverteerders van Sanoma naast haar bestaande crossmediale aanbod. 

’Klanten van Scoupy zijn veelal ook belangrijke klanten voor ons’, zegt Peter de Mönnink, CEO van Sanoma/SBS. ’Dat geldt zowel voor het media- als het datagedeelte van de business van deze dienst. Het is zeer interessant om te weten welke consument interesse heeft in welke producten. Met deze informatie kunnen we, binnen de daarvoor geldende wettelijke kaders, deze kopers in de toekomst persoonlijk en uiterst relevant informeren over acties en aanbiedingen van onze adverteerders. Voeg daar Kortingisleuk.nl aan toe, dat de consument online weet te activeren, om deze vervolgens offline, in de supermarkt of drogist, een aankoop te laten doen. Zo kunnen we de gebruikersbase in één klap aanzienlijk vergroten en onze klanten optimaal bereik bieden voor hun trial- en penetratie doelstellingen.'

De activiteiten van beide platforms sluiten daarmee volgens De Mönnink naadloos aan op Sanoma's visie dat data en personalisatie, gekoppeld aan het juiste bereik, steeds belangrijker worden in de mediawereld. 'En juist daar willen wij een aantoonbare meerwaarde bieden voor onze adverteerders.’ 

Al vier jaar samenwerking

De samenwerking tussen Sanoma en Scoupy startte in 2012. Vanuit SanomaVentures investeerde de uitgever in de app, die inmiddels als marktleider ruim 1,2 miljoen downloads kent. Valentijn Bras, oprichter en CEO van Scoupy: 'Dit is een geweldige kans om onze dienst naar het volgende niveau te tillen. In Nederland, maar wellicht ook binnenkort al in andere landen waar Sanoma actief is.’ 

Kortingisleuk-medeoprichter Geert Luijendijk kijkt uit naar de nieuwe samenwerking: ‘Met onze onderscheidende proposities in cashback-marketing zijn we zeer complementair aan Scoupy. Door onze krachten te bundelen, zijn we er van overtuigd dat we een krachtige combinatie vormen, waarbij we A-merk fabrikanten gaan helpen nieuwe wegen in te slaan in FMCG-marketing. Met bereik, activatie, clearing, data en personalised marketing. Online-to-offline!'

Wat zijn Scoupy en Kortingisleuk.nl?

Met de gratis app van Scoupy kunnen consumenten nieuwe producten proberen en daarbij een deel tot zelfs het hele aankoopbedrag terug krijgen. Na aankoop van deelnemende supermarktproducten in een willekeurige winkel kan met een simpele foto van de kassabon via de app geld terug worden gevraagd. Scoupy zorgt namens de deelnemende fabrikanten dat het geld snel weer op de rekening van de consument wordt gestort. Maandelijks worden vijftien tot twintig verschillende producten onder de aandacht gebracht. 

Opgericht in 2011, biedt Kortingisleuk.nl inmiddels meer dan 500.000 gebruikers regelmatig cashback-acties en andere aanbiedingen via haar online platform. De site heeft in de afgelopen vijf jaar voor nagenoeg alle grote Nederlandse merkfabrikanten consumentenactivaties verzorgd. Daarnaast werkt Kortingisleuk.nl ook op regelmatige basis samen met supermarktketens als Deen, Jan Linders en Plus.

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken