VICE breidt fors uit naar Azië, Afrika en Midden-Oosten

VICE breidt fors uit naar Azië, Afrika en Midden-Oosten
  • Media
  • 23 jun 2016 @ 09:35
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • ContentNieuwsmediaJournalistiekMedia

VICE heeft in Cannes een reeks internationale deals onthuld die de status van het bedrijf als het grootste mediamerk voor jongeren verder moeten versterken. Het mediabedrijf werkt samen met The Times Group of India en de Moby Group om digitale, mobiele en lineaire kanalen naar India en het Midden-Oosten te brengen. Daarnaast heeft VICE tv-deals gesloten met SBS Australia, Sky New Zealand, Multi Channels Asia, Econet Media en Groupe V Media om het tv-kanaal Viceland te lanceren in Zuidoost-Azië, Afrika, Australië, Nieuw-Zeeland en Franstalig Canada.

VICE-oprichter en CEO Shane Smith kondigde woensdag op het Cannes Lions Festival een serie van digitale, mobiele en lineaire deals aan met een roster van mediapartners die het internationale bereik van het merk aanzienlijk zullen vergroten, en nieuwe doelgroepen, nieuwe inkomstenstromen vanuit productie, licenties en advertenties, en nieuwe lokale studio’s en kanalen opleveren.

De deals lopen uiteen van marktintroducties op drie schermen in India en het Midden-Oosten, en tv-kanalen die 24 uur per dag uitzenden in Australië en Nieuw-Zeeland (als toevoeging aan bestaande digitale en mobiele kanalen) tot op zichzelf staande tv-kanalen in Zuidoost-Azië en een lineair venture in Afrika.

Shane Smith, CEO en oprichter van VICE: 'Mensen geloven me vaak niet. Misschien komt dat doordat ik te veel drink. Of misschien doordat ik een verhalenverteller ben. Maar vandaag heb ik iets te bekennen: ik ben een leugenaar. Ik heb gelogen. Eerder dit jaar kondigde ik aan dat we VICELAND binnen 12 maanden gingen lanceren in 12 landen, en dat is niet waar. We gaan ons tv-kanaal lanceren in 44 landen (en dat minder dan vier maanden nadat we hiermee begonnen). Dit maakt VICELAND het snelst groeiende tv-kanaal ooit. Vergeef me mijn zondes, ik hou van jullie allemaal.'

Partners zijn onder andere:

  • The Times of India Group (ToI) voor toegang tot de Indiase markt op digitaal, mobiel en tv 
  • The MOBY Group voor digitaal, mobiel en tv op de Midden-Oosterse markt 
  • SBS Australia om VICELAND te lanceren in Australië 
  • Sky New Zealand om VICELAND te lanceren in Nieuw-Zeeland op Sky TV en Sky Mobile 
  • Multi Channels Asia om VICELAND te lanceren in Zuidoost-Azië 
  • Econet Media om VICELAND op digitaal en lineair te lanceren in Afrika 
  • Groupe V Media om VICELAND te lanceren in Québec en Franstalig Canada

Deze nieuwe partnerships zijn de recentste stap van VICE om z’n op jongeren gerichte content naar zoveel mogelijk territoria te brengen, en een mix van lokaal en internationaal nieuws, cultuur en lifestyleprogrammering naar een jong publiek te brengen online, op tv en mobiel.

VICE heeft een uitstekende internationale reputatie opgebouwd met z’n hoogwaardige videocontent voor jongeren, en is innovatieve distributiepartnerships aangegaan met A+E Networks, HBO, YouTube, Snapchat, Sky, Live Nation, 20th Century Fox, Verizon, Canal+, Spotify en meer om wereldwijd jongeren te bereiken.

India: VICE & The Times of India Group 

VICE en The Times of India Group (ToI) zijn een joint venture aangegaan om VICE te lanceren in India, inclusief het produceren en distribueren van lokale programmering voor online, mobiel en lineair. De samenwerking zal significante investeringen doen om productie- en redactionele operaties in het land te openen in 2016, inclusief een hoofdkantoor in Mumbai waar lokale journalisten, producenten en filmmakers aan de slag zullen gaan, en zal dag en nacht lokaal nieuws en lifestyleprogrammering gaan uitzenden.

Het partnership zal ook VICELAND lanceren als een betaald tv-netwerk in de Indiase markt. De joint venture zal ook Virtue India, het in-house creative agency van VICE, lanceren. Virtue zal branded content ontwikkelen voor de Indiase markt. 

Managing Director Vineet Jain van Times Group: 'India maakt een geweldige periode door en de wereld neemt ons nu meer serieus dan ooit tevoren. Ik ben blij met deze samenwerking, omdat VICE een zekere scherpte en durf brengt in de journalistiek die de Indiase markt tot nu toe nog niet heeft gezien. Ik heb er vertrouwen in dat we gezamenlijk de aandacht van de millennials zullen trekken en vasthouden, en hen helpen om een beter begrip te krijgen van actuele gebeurtenissen en hun gevolgen voor de maatschappij. Ik kijk ernaar uit om nauw samen te werken met Shane en het VICE-team om het merk op te bouwen op verschillende mediaplatforms.'

Midden-Oosten: VICE & Moby Media Group

Deze deal draait om de landen Jordanië, Iran, Libanon, Verenigde Arabische Emiraten, Bahrein, Koeweit, Oman, Qatar, Saoedi-Arabië, Egypte, Afghanistan en Algerije. Nu jongeren in de regio meer dan ooit digitale video consumeren, zijn VICE en Moby, de grootste onafhankelijke mediagroep in de regio, een samenwerking aangegaan om VICE-programmering voor het eerst naar alle grote markten in het Midden-Oosten en Noord-Afrika te brengen.

Als onderdeel van het partnership zullen er lokale productiestudio’s door de hele regio worden geopend, toonaangevende journalisten en filmmakers worden aangetrokken, en dag en nacht toegespitste lokale nieuws- en lifestyleprogrammering worden uitgezonden.

VICE gaat content maken die specifiek toegespitst is op de Midden-Oosterse markten, om te voorzien in de enorme vraag naar op jongeren gerichte digitale programmering in de regio. Een onafhankelijk managementteam zal creatieve sturing leveren om er zeker van te zijn dat VICE on brand blijft, en zich tegelijkertijd aanpast aan de nuances en gevoeligheden van de regio om relevante content te ontwikkelen voor de kijkers in het gebied

Saad Mohseni, Chairman en Group CEO van MOBY Group: 'Het staat buiten kijf dat het Midden-Oosten een veelbelovende digitale markt in opkomst is. Er is een enorm jong publiek in het Midden-Oosten en Noord-Afrika dat intensief betrokken is bij de discussies en verhalen die zich om hen heen afspelen - maar niemand biedt hen de meeslepende en lokale content die ze willen. VICE, onder het visionaire leiderschap van Shane, is erin geslaagd om de harten en hoofden van jongeren over de hele wereld te veroveren. We werken al jaren samen met VICE, en kijken er nu met het formele partnership tussen MOBY en VICE naar uit om een gapend gat in de markt te vullen en een jonge en digitaal vaardige generatie te bereiken met content die voor hen belangrijk is.'

Afrika: VICE & Econet Media

VICE en Econet Media hebben aangekondigd dat ze Viceland naar zeventien landen in Afrika zullen brengen voor het einde van 2017. Het 24-uurskanaal zal gedistribueerd worden door Econet Media en zal exclusief beschikbaar zijn op Kwesé TV, dat bij lancering programmering zal aanbieden (in het Engels) op zowel internet als satellietplatforms

Econet Media, een dochteronderneming van de internationale Econet Group, is een multi-platform entertainmentbedrijf dat als doel heeft om een divers contentaanbod naar Sub-Saharaans Afrikaanse kijkers te brengen met de aankomende lancering van z’n Kwesé TV

Media CEO Joseph Hundah van Econet: 'Met z’n focus op muziek, mode, technologie en meer, is VICELAND een dynamisch en eigentijds entertainmentkanaal wiens succes gedreven wordt door de uitstekende visie van VICE voor jongerentelevisie. Door de rechten te verkrijgen om dit kanaal uit te zenden, voegen we een unieke nieuwe dimensie aan onze programmering toe in de aanloop naar de lancering van Kwesé TV.'

Zuidoost Azië: VICE & Multi Channels Asia

VICE en Multi Channels Asia hebben aangekondigd dat ze het 24-uurskanaal Viceland naar achttien landen in de regio zullen brengen. Het 24-uurskanaal is een exclusief partnership in de regio met Multi Channels Asia (MCA) met programmering die geheel ontwikkeld en geproduceerd wordt door het creatieve team van VICE. Multi Channels Asia is een toonaangevend mediabedrijf dat gevestigd is in Singapore en een aantal thematische betaalde tv-netwerken beheert, representeert en distribueert in Azië en de Pacific.

Australië: VICE & Special Broadcasting Service (SBS) 

VICE en Special Broadcasting Service (SBS) werken samen om VICELAND te lanceren op SBS in Australië in het najaar van 2016. Het nieuwe kanaal zal beschikbaar zijn op het SBS 2-kanaalspectrum en online platforms, die gratis beschikbaar zijn voor alle Australiërs. VICE lanceerde in Australië in 2003 en heeft de afgelopen jaren prijswinnende  redactionele en videoprogrammering gemaakt voor jonge Australische kijkers voor een netwerk van digitale nieuws- en lifestylekanalen.

Managing Director en CEO van SBS Michael Ebeid: 'Diversiteit verkennen door middel van cultuur is de kern van het doel van SBS, en we zijn blij dat we samenwerken met VICE om een deel van de beste beschikbare content van over de hele wereld die nooit eerder vertoond is in Australië, in de vorm van documentaires, journalistiek en inspirerend entertainment, gratis naar alle Australiërs te brengen op de kanalen en platformen van SBS.'

Nieuw-Zeeland: VICE & Sky New Zealand

VICE en Sky New Zealand werken samen om het 24-uurskanaal Viceland te lanceren op in Nieuw-Zeeland in het najaar van 2016. Het kanaal zal beschikbaar zijn voor alle klanten van Sky New Zealand in de basispakketen van hun tv-abonnementen, zowel live als on demand. De salesafdeling van Sky zal de advertentieverkoop voor het nieuwe kanaal voor z’n rekening nemen in nauwe samenwerking met VICE. In Nieuw-Zeeland startte VICE al in 2005 en heeft het sindsdien toonaangevende redactionele en videoprogrammering gemaakt voor jonge Nieuw-Zeelanders op z’n netwerk van digitale kanalen.

Director of Content Strategy and Delivery van SKY Megan King: 'De aantrekkingskracht van VICELAND valt niet te ontkennen. Daarom vonden wij dat het van cruciaal belang was om de service op zoveel mogelijk schermen aan te bieden vanaf het moment van lancering. Van de lineaire uitzending tot streaming op SKY Go; evenals de mogelijkheid om de belangrijkste shows terug te kijken op SKY On Demand en mobiel.'

Franstalig Canada: VICE & Groupe V Media

VICE is een overeenkomst aangegaan met Group V om VICELAND naar Franstalig Canada te brengen in het najaar van 2016, evenals blokken van programmering op de verschillende netwerken van Groupe V Media. Het kanaal zal gedistribueerd worden in Québec, en de grotere Franstalige Canadese markt. VICE werd opgericht in Montreal als een Engelstalig magazine in 1994

VICE is het grootste mediamerk ter wereld dat zich op jongeren richt. In 1994 kwam het eerste magazine uit in Canada, en inmiddels zit VICE in bijna veertig landen. De documentaires, programma's en artikelen die VICE maakt worden gedeeld via online, lineaire, mobiele en sociale kanalen, en zo worden iedere maand honderden miljoenen mensen bereikt.

VICE bestaat uit een internationaal netwerk van digitale platformen, een televisie- en filmproductiebedrijf, een tijdschrift, een platenlabel, een in-house creatief bureau en een uitgeverij. De verhalen, producties en programma's van VICE hebben onderscheidingen gekregen van onder andere de Academy of Television Arts & Sciences, de Peabody Awards, het Sundance Film Festival, PEN Center, Cannes Lions, Frontline Club, Knight Foundation, American Society of Magazine Editors, LA Press Club en de Webby Awards.



Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken