Persgroep start ook in Nederland met Topics

Persgroep start ook in Nederland met Topics
  • Media
  • 20 jul 2016 @ 00:43
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • DagbladuitgeversVerdienmodellenJournalistiekMedia

De Persgroep lanceert na België ook in Nederland officieel de dienst Topics. Abonnees van een van de eigen kranten krijgen via dit model toegang tot materiaal uit dertien kranten van het concern. Dit gelimiteerde 'Spotify-model' moet het aantal abonnementen van de uitgeverij opstuwen.

De Persgroep informeert Nederlandse abonnees deze week over de dienst, zo meldt Trouw. Een abonnee kan inloggen en op onderwerp zoeken naar informatie die hem interesseert. De onderwerpen staan centraal, niet de krant waar de artikelen in staan.

'Het idee achter Topics is dat bijvoorbeeld iemand die geïnteresseerd is in de Tour de France, zo alle artikelen kan lezen die erover verschijnen', zegt commercieel directeur Erik Ridderhof tegen Trouw. 'Het is niet bedoeld als dienst om het nieuws te volgen. Het verrijkt je abonnement op de specifieke onderwerpen die je interessant vindt.'

Topics doorbreekt de keuze voor één bepaalde krant. Die merkvastheid wordt al jaren ondergraven door sociale media. Iemands netwerk is nu ook al bepalend voor artikelen die worden gelezen. Daarmee groeien abonnees uit tot curatoren. 

De vergelijking met Spotify is snel gemaakt, al zijn concurrenten als NRC en De Telegraaf niet te raadplegen via Topics. Toch lijkt het aanbod van de volledige productie binnen De Persgroep voor een vaste prijs interessant voor fanatieke krantenlezers. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken